Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
Hur kan du ens gå ner på en sån barnslig nivå att du använder stenar och stolar?
Ett: Du kan faktiskt inte bevisa att varken en stol eller en sten inte kan tänka eller hur?
Två: Jag har aldrig påstått att nånting måste vara unikt för att existera.(Men jag har pekat ut att alla människor är unika vilket är sant.)
Tre: Tänk om våran värld bara är en persons tanke?
Okej, ursäkta mig om du tolkar min nivå som barnslig, jag försöker bara vara tydlig... Att jag skrev vad jag gjorde var pga att du skrev
Citat:
"Om du inte kan tänka kan du inte existera eftersom alla har 100% unika tankar om du och en kompis ser en sten kommer ni båda att se en sten men ni kommer att tänka annorlunda, Om ni hör ett skrik kommer ni höra ett skrik men ni kommer tänka olika etc."
Jag vet inte hur jag ska tolka det där om inte som att endast tänkande saker kan existera, och att det beror på att tänkandet gör dig unik. Men om du menade något annat så missuppfattade jag och du får gärna förklara hur du menade.
Athmos:
Man kan inte slutgiltigt bevisa att någon annan människa tänker (även om vi förstås kan ha goda skäl att göra det) men det har ingenting med Descartes argument att göra. Han hävdar inte att du kan vara säker på någonting förutom just din egen existens. Det är möjligt att resten av världen är en illusion, detta kan vi aldrig vara 100% säkra på. Vad vi dock kan vara 100% säkra på är vår EGEN existens. Detta är vad hans argument går ut på.
Jag tror att vi menar olika saker när vi talar om t.ex. djupsömnen och vad den innebär. Det känns inte riktigt som att vi har två tydliga motpoler i den diskussionen utan snarare att vi pratar om olika saker

. Jag utgick helt ifrån Descartes argument och då är det alltså tanken som bevisar din existens, och därav höll jag inte med när du nämnde djupsömn. Men om du har en annan åsikt på vad som krävs för att veta att man existerar så kanske inte djupsömnen är något problem då

.