Citat:
Ursprungligen postat av isse08
Då förstår jag. Tack för förklaringen. men ser inte kopplingen till just tanke och existerande(förstår din förklaring men inte just "tanken"). Skulle utrycket vara lika korrekt ifall jag sa - jag ser/hör/förnimmer därför existerar jag?
Dina sinnen är inte bevis i sig själva på att du existerar eftersom det skulle kunna vara så att allt detta är artificiellt skapat, likt ett typ av Matrix. Men visst, även om det är på detta sätt, så upplever du syn, du upplever ljud etc. Upplevelsen av sinnena finns alltså där, oavsett om de fungerar så som vi tror (ljus som träffar ögat etc) eller inte.
Så varför använder Descartes just tanken?
Descartes använder tanken som en knutpunkt för allt detta du pratar om. Alla dessa förnimmelser som vi kan uppleva mynnar ut i den aktiva tanken. Dessutom, för att över huvud taget ifrågasätta huruvida du existerar eller ej krävs i grunden inga sinnesintryck, däremot krävs det av självklara själ att du tänker. Hade man använt sig av t.ex. synintryck i argumentet istället för tanken, så hade de blinda fortfarande kunnat hävda att de inte vet om de existerar eller ej. Det som alla som funderar över denna fråga har gemensamt är tanken, som fungerar som en sorts aktiv manifestation av medvetenhet.
Förlåt om jag tar onödigt lång tid på mig att förklara eller är otydlig. Jag tycker ofta det är svårt att få ut i ord precis det jag vill komma åt och ofta blir det onödigt långt när jag skriver. Hoppas att du hängde med och förstod min huvudpoäng i varför Descartes använder just tanken i sitt argument.
Du skulle alltså personligen kunna använda argumentet "Jag känner, därför finns jag", men detta skulle inte vara alls lika praktiskt och funktionellt argument som det Descartes använder, då hans argument går att använda på varenda människa som funderar över sin existens.