2023-03-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rjodnlenubgu
För det mesta är det ju lax, och både gravad lax och kallrökt lax är ju i princip rå. Annars är det crab sticks som påminner om kräftor till smaken, men inte alls lika salt. På renodlade sushi-barer, sä finns det allt som oftast fler sorter, som tonfisk och makrill. Fisk har ju generellt en ganska mild smak. Riset är kokat med risvinsvinäger och lite socker, så det har en sötsyrlig smak och är saftigare än bara kokat ris. Allt som oftast doppar man det i japansk soya blandat med wasabi.

Visst jag får erkänna att det blir subjektivt och massa tyckande från min sida, då jag faktiskt tycker att rå lax kan vara gott, särskilt på smörgåstårta. Tycker bara att den råa fisken i sushi smakar äckligt.

För att gå tillbaka lite till det jag skrev tidigare: vad får en att testa en maträtt igen om man tyckte det smakade skit första gången? Jag kan som sagt förstå att man försöker gilla olika typer av droger, inklusive kaffe. Även mörk choklad då det är nära besläktat med ljus choklad så man ger det en andra eller tredje chans, särskilt i vuxen ålder. Även om choklad inte är drogklassat så känns det lite som en semidrog då man blir gladare av det, särskilt av mörk choklad. Men om jag smakar en maträtt som jag får kväljningar av i vuxen ålder, så kommer jag inte få för mig att prova igen. Det är väl främst det som jag tycker är udda.
Citera
2023-03-04, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Jo det var lite det jag tänkte på. "Jakten på den perfekta Carbonaran" osv. Märklig rätt att hänga upp sig på i mitt tycke.

Det beror ju på att svenskar gör allt man kan för att förstöra rätten och sedan säga att det inte är speciellt gott.
Finns ingen jakt eller något att haka upp sig på. Äggulor, pecorino, svartpeppar och guanciale.
Thats it.
Citera
2023-03-04, 22:14
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Nej så gott är det verkligen inte. Kanske 1 av 10000 som har det som favoriträtt. Plus att det ser ut som en spya typ. Nej går inte att försvara ärtsoppa som du gör.

Jo det går alldeles utmärkt. Det är du som saknar smaksinne.
Citera
2023-03-04, 22:16
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Köttfärssås: Enkelt och svårt att misslyckas med. Bra matlådemat också. Inte mycket mer än så.

Revbensspjäll: Vad i helvete? Sitta och gnaga på en benflisa... Så jävla gott är inte köttet heller.

All jävla lax: Helt ok, men det finns ju godare och billigare fisk. Varför all denna jävla lax?
Citera
2023-03-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Visst jag får erkänna att det blir subjektivt och massa tyckande från min sida, då jag faktiskt tycker att rå lax kan vara gott, särskilt på smörgåstårta. Tycker bara att den råa fisken i sushi smakar äckligt.

För att gå tillbaka lite till det jag skrev tidigare: vad får en att testa en maträtt igen om man tyckte det smakade skit första gången? Jag kan som sagt förstå att man försöker gilla olika typer av droger, inklusive kaffe. Även mörk choklad då det är nära besläktat med ljus choklad så man ger det en andra eller tredje chans, särskilt i vuxen ålder. Även om choklad inte är drogklassat så känns det lite som en semidrog då man blir gladare av det, särskilt av mörk choklad. Men om jag smakar en maträtt som jag får kväljningar av i vuxen ålder, så kommer jag inte få för mig att prova igen. Det är väl främst det som jag tycker är udda.
Jag kan inte förklara psykologin bakom, men många gånger i livet har jag ätit eller druckit något som jag har tyckt smakat skit, för att sen successivt ha fått ett gnagande sug efter det. Ett exempel är senap. Det har en stark och lite obehaglig smak och lukt. Jag avskydde det när jag testade första gångerna, men växte det fram något sug efter det. Inte för att jag äter det till allt, men om det finns en naturlig plats för den där mustiga smaken, så använder jag det hellre än undviker det. Nu är senap något som man utsätts för redan som barn, så kanske är det också ett dåligt exempel. Jag kommer inte på något på rak arm nu, men jag vet att det har hänt mig åtskilliga gånger i livet. Det enda som gett mig kväljningar i vuxen ålder är nog chèvre-ost och vissa mögelostar, annars har det mesta gått ned utan problem.
Citera
2023-03-04, 22:20
Avslutad
Skulle säga ostron , sladdrigt slemmigt och inte aptitligt.
Citera
2023-03-04, 22:25
Medlem
Pizzan i Sverige som 99% köper av en mena-bagare som aldrig har ätit en pizza innan hen kom till Sverige.

En stor brödbit med massa sås.
Citera
2023-03-04, 22:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackednstacked
Funderade lite på det här med maträtter som får väldigt mycket uppmärksamhet i mainstreamflödet och är relativt lätta att hitta på restauranger. Vilken av dessa tycker ni förtjänar uppmärksamheten minst? För mig är det utan tvekan ramen. Första gången jag testade ”riktig” ramen smakade det ingenting och var väldigt flötigt, jag tänkte att det bara var en dålig restaurang och gav det en chans till på ett annat ställe. Samma sak. Testade på ett ställe som jag VET gör god mat men inte var det gott med ramen här heller. Snabbnudlar är ärligt talat godare.

Så, finns det en sådan rätt för er med? Vad isåfall?

Skulle säga pasta bolognese, det är mer eller mindre barnmat.
Citera
2023-03-04, 23:02
Medlem
alla jävlar som börjat köra med smash-burgers.
en fet god nötburgare är bättre än deras tillplattade skit som dom försöker glorifiera för att spara pengar.
Citera
2023-03-04, 23:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Lät som du hade det lätt för dig i lumpen.
Kan garantera att du hade gillat ärtsoppan efter en tid uppe vid finska gränsen i 40 graders kyla.
Den brukar lagas till här hemma men ett annat recept.

Gröntjänsten var absolut inte någon av de tuffare och sen blev det ännu lugnare😀
25 - 30 sekundmeter i mörkret i en 200-båt är ändå ingen dröm men det gick och var absolut inte så hela tiden.
Som sagt så är jag inte något fan av ärtsoppa, svårt att se om det ska ätas eller redan har ätits en gång😂
Citera
2023-03-04, 23:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIGFAT08BATMANJPEG
Jag har faktiskt aldrig provat sushi men jag kan inte tänka mig att det smakar annat än som typ fiskpinnar, men oavsett vilket så går ändå få saker upp mot en vanlig arabpizza.

Jag har nu bestämt mig för att aldrig prova sushi. Jag ska dö utan kunskapen om hur sushi smakar.

Smakar inte som fiskpinnar men svårt att beskriva, du missar inget om du låter sushin vara.
Citera
2023-03-04, 23:07
Medlem
Witkos avatar
Ostron är sjukt överskattat, svindyrt äckelpäckel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in