Citat:
Ursprungligen postat av
rjodnlenubgu
För det mesta är det ju lax, och både gravad lax och kallrökt lax är ju i princip rå. Annars är det crab sticks som påminner om kräftor till smaken, men inte alls lika salt. På renodlade sushi-barer, sä finns det allt som oftast fler sorter, som tonfisk och makrill. Fisk har ju generellt en ganska mild smak. Riset är kokat med risvinsvinäger och lite socker, så det har en sötsyrlig smak och är saftigare än bara kokat ris. Allt som oftast doppar man det i japansk soya blandat med wasabi.
Visst jag får erkänna att det blir subjektivt och massa tyckande från min sida, då jag faktiskt tycker att rå lax kan vara gott, särskilt på smörgåstårta. Tycker bara att den råa fisken i sushi smakar äckligt.
För att gå tillbaka lite till det jag skrev tidigare: vad får en att testa en maträtt igen om man tyckte det smakade skit första gången? Jag kan som sagt förstå att man försöker gilla olika typer av droger, inklusive kaffe. Även mörk choklad då det är nära besläktat med ljus choklad så man ger det en andra eller tredje chans, särskilt i vuxen ålder. Även om choklad inte är drogklassat så känns det lite som en semidrog då man blir gladare av det, särskilt av mörk choklad. Men om jag smakar en maträtt som jag får kväljningar av i vuxen ålder, så kommer jag inte få för mig att prova igen. Det är väl främst det som jag tycker är udda.