2020-02-20, 16:43
Medlem
Giggsys avatar
Kinamat, fyfan vad äckligt. Blev väl för ofta där ett tag, nu mår jag illa bara jag tänker på skiten.
Citera
2020-02-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Kinamat, fyfan vad äckligt. Blev väl för ofta där ett tag, nu mår jag illa bara jag tänker på skiten.

Vad för råvara är kinamat?

Edit: ser nu att rubriken är ändrad och ber om ursäkt. Till ts: varför gjorde du tråden så mycket sämre? Mycket mer intressant med överskattade råvaror och gör tråden nu obegriplig...

Edit två: ser nu att tråden är ihopslagen med en annan och då förstår man att mod är dum i huvudet som inte förstår skillnaden mellan råvara och mat.........

Och dessutom inte meddelar att tråden är ihopslagen, två fel i ett.
Senast redigerad av egenvilja 2020-02-20 kl. 17:39.
Citera
2020-02-20, 17:40
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnpaj
Spenat egentligen.
Man använder 3 kg spenatblad i pannan för att få typ 1 dl smaklös, blöt utfyllnad.
Kul.
Spenat och Harry Kuvert är de grönsaker jag äter mest av. Nyttigt och gott.

Svamp däremot är mest utfyllnad i grytor och liknande och tillför inte mycket näring heller. Råris är väl ingen höjdare heller även om det är nyttigare än vitt.
Senast redigerad av Scalping 2020-02-20 kl. 17:44.
Citera
2020-02-20, 17:50
Medlem
Hallsakaefts avatar
Fläskfilé!

Folk verkar tycka att det är ett godtagbart alternativ till oxfilé (som också är jävligt överskattad, entrecote is the shit)

Gör aldrig misstaget att ta fläskfile ute på restaurang och definitivt inte lunchställen.. Lika torrt och fettlöst som kycklingbröst.. Buuu
Citera
2020-02-20, 18:28
Medlem
Scalpings avatar
det är lätt att förstöra spenaten så den blir brun och mossig. Den ska bara röras i på slutet när grytan är klar och tas bort från spisen.
Citera
2020-02-20, 18:37
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Spenat och Harry Kuvert är de grönsaker jag äter mest av. Nyttigt och gott.

Svamp däremot är mest utfyllnad i grytor och liknande och tillför inte mycket näring heller. Råris är väl ingen höjdare heller även om det är nyttigare än vitt.
Hahah Harry Kuvert! Snor det fr o m idag 😁 håller helt med ang. svampen. Jag gillar svampsmak MEN kommer inte över konsistensen alltså. Känns som att tugga på upphackad mördarsnigel >.< hua!
Citera
2020-02-20, 18:40
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figzy
Vitlök.

Den mest överskattade "smaksättaren" i livsmedelshistorien.

Tar över smaken för mycket och finns i nästan vartenda jävla produkt,
t o m i någonting så enkelt som krossade tomater, chips, potatisklyftor så kan man se den där skiten i form av "vitlökspulver".

Det verkar dessutom finnas nån slags besatthet i matbranchen av vitlök,
som gör att varje kock i Sverige prompt MÅSTE ha vitlök när de tillagar mat annars står väl de handfallna och desperata om de inte för laga mat med sin bedyrade vitlök.

Dessutom finns det många som inte tål vitlök (tro det eller ej), men sånt avfärdar många vitlöks-fanatiker som skitsnack, vilket bevisar den subjektiva fanatismen kring vitlöken.
Nu huserar ju inte jag i matbranschen men, GUILTY! Dör för vitlök<3
Citera
2020-02-20, 18:43
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
det är lätt att förstöra spenaten så den blir brun och mossig. Den ska bara röras i på slutet när grytan är klar och tas bort från spisen.
Oj! Brun och mossig har jag aldrig varit med om. Hur länge behöver dom ligga med i pannan då tro?
Citera
2020-02-20, 18:45
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnpaj
Oj! Brun och mossig har jag aldrig varit med om. Hur länge behöver dom ligga med i pannan då tro?
bara röra ner och äta typ om den är färsk. är det frysta block får de ju tina upp iaf.
Senast redigerad av Scalping 2020-02-20 kl. 19:23.
Citera
2020-02-20, 19:14
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har aldrig hört att man ska rosta ströbröd till köttbullar. Om man lägger det i mjölk eller grädde och låter det svälla kanske det inte blir lika onödigt.

Här ligger nog flera missförstånd och lite okunskap på varann.
Någon hatar ströbröd. Punkt.
Någon försöker nog beskriva hur hen gör sitt eget ströbröd. Men med brödrost...

En köttbullesmet ska inte vara för kompakt.
Den måste fyllas ut för att bli luftig. Ca 25 % Motsägelsefullt. Fylla ut för att lufta.

Ströbröd på paket kan kryddas upp innan du låter den svälla i vatten/mjölk/grädde. Ger bättre smak.
Annars ta eget lite torrt bröd. Kör det i en mixer och du har gjort ditt helt egna ströbröd. (är det kanske där du rostar bröd -rekommenderas ej)
Brödet ska vara torrt och suga upp vätska.

Och avskyr du bröd. Kör fint råriven potatis för att lufta smeten med sin både stekta och råa lök och sitt ägg.
Mängd efter din mängd m blandfärs (inte nötfärs). Krydda rikligt. Smaka av eller gör ett stekprov.

,
Citera
2020-02-20, 19:22
Medlem
Scalpings avatar
Ströbröd byter jag ibland ut mot chiafrön i köttbullarna. Fyller ungefär samma funktion och man slipper brödet. Tillsammans med lite finhackad soltorkad tomat, färska örter och feta i smeten blir det mumma.
Senast redigerad av Scalping 2020-02-20 kl. 19:27.
Citera
2020-02-20, 20:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Älskar vattenkastanjer, lika förvånad varje gång när någon inte gillar.

Jag är också löjligt förtjust i vattenkastanjer!

(Observera: Det ska givetvis vara vattenkastanjer "uppfödda" i virvlat vatten från Riksdagens vattenkranar!)
Senast redigerad av kraftfoder 2020-02-20 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in