2023-03-04, 20:22
Medlem
BorisBalkans avatar
Planka
Citera
2023-03-04, 20:23
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rjodnlenubgu
Förutsättningen för att en rätt ska vara överskattad är väl att rätten har någon form av status sen innan. Vem fan håller palt högt? Det är ju som att säga att pyttipanna eller blodpudding är överskattat. Det är billig skolmat som är en kvarleva från allmoge-Sverige och ingenting som riktigt går att överskatta.
Du har troligt inte hört ordspråket paltkoma med andra ord.
Blodpudding är väldigt gott om jag gjort den själv.
Citera
2023-03-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rjodnlenubgu
Förutsättningen för att en rätt ska vara överskattad är väl att rätten har någon form av status sen innan. Vem fan håller palt högt? Det är ju som att säga att pyttipanna eller blodpudding är överskattat. Det är billig skolmat som är en kvarleva från allmoge-Sverige och ingenting som riktigt går att överskatta.

Folk på jobbet brukar uttala sig väl när dom har ätit palt hemma till middag.
Men pyttipanna eller blodpudding brukar man dock inte höra
Sen kommer det mest typiska att säga efter dom har ätit palt, paltkoma.
Citera
2023-03-04, 20:25
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Pasta Carbonara tycker jag är ganska överskattat. Det är inte äckligt eller så, men den framhävs ofta som någon form av fulländad perfekt pastarätt, men jag tycker det finns betydligt godare pastarätter.

Carbonara blir väl överskattad just i det snobberi som finns kring rätten. Folk är ju inte kloka vad det gäller just carbonara och hur den ska vara "äkta".
Citera
2023-03-04, 20:26
Medlem
Pasta Alfredo har jag aldrig förstått mig på. Utan den där salta touchen av bacon eller pancetta, så smakar den absolut ingenting.

En sås som däremot är högst överskattad är bearnaisesås. Rydbergs krämiga sås är helt underbart god, men klassisk bearnaise smakar fanimej bara smör och ättika. Den är väldigt hypad i både smak och hur oerhört svår den ska vara att göra. Då föredrar jag helt klart bechamel-baserade såser, som pepparsås till steken.
Citera
2023-03-04, 20:27
Medlem
MrMadoffs avatar
All husmanskost. Jag menar kom igen. Det är ju inget märkvärdigt. Inga kryddor förutom salt och peppar liksom.
Citera
2023-03-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Du har troligt inte hört ordspråket paltkoma med andra ord.
Blodpudding är väldigt gott om jag gjort den själv.
Jo, jag är fullt medveten om vad paltkoma är, men palt är inte en "skattad" maträtt, så det är svårt att överskatta den. Jag säger varken att den är god eller äcklig, men det är inte något som anses vara supergott och därför går det inte riktigt att säga att den är överskattad.
Citera
2023-03-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Blir listtråd men, risotto.
En risotto är alltid en risotto.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Ostron känns ju ganska överskattat. Blir mer att folk ska göra en grej av att de minsann njuter av ostron, det är mer fint än vad det är gott. Sen, ja, det finns säkert en del som genuint älskar det. Den är likväl överskattad.

Rätter som beskrivs som "en delikatess" brukar ju snarare innebära att rätten är äcklig, men att folk vill vara märkvärdiga och äta den ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Carbonara blir väl överskattad just i det snobberi som finns kring rätten. Folk är ju inte kloka vad det gäller just carbonara och hur den ska vara "äkta".

Jo det var lite det jag tänkte på. "Jakten på den perfekta Carbonaran" osv. Märklig rätt att hänga upp sig på i mitt tycke.
Citera
2023-03-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Folk på jobbet brukar uttala sig väl när dom har ätit palt hemma till middag.
Men pyttipanna eller blodpudding brukar man dock inte höra
Sen kommer det mest typiska att säga efter dom har ätit palt, paltkoma.
Uppe i Norrland är det väl kanske en vanlig rätt, men den anses ju inte speciellt fin eller god. Det är bara en gammelsvensk korv-och-makaroner.
Citera
2023-03-04, 20:30
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIGFAT08BATMANJPEG
Sushi måste kvala in som en av de mest överskattade och patetiska maträtten. Varför äter man egentligen sushi?

För att man gillar smaken av soya och wasabi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in