2023-03-04, 21:13
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Ostron känns ju ganska överskattat. Blir mer att folk ska göra en grej av att de minsann njuter av ostron, det är mer fint än vad det är gott. Sen, ja, det finns säkert en del som genuint älskar det. Den är likväl överskattad.

Rätter som beskrivs som "en delikatess" brukar ju snarare innebära att rätten är äcklig, men att folk vill vara märkvärdiga och äta den ändå.
Ostron är vidrigt. Gillade pölsa ända till jag fick reda på vad det var. Surströmming är också vidrigt.
Citera
2023-03-04, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Visst som taniga yngre tonåringar så är väl inte smaklökarna helt färdigutvecklade än? I så fall är det ju inte så förvånande om det smakar äckligt/konstigt då. Men bortsett från detta så går det inte riktigt att jämföra sushi med kaffe och öl. Till skillnad från en simpel maträtt som sushi, så är både kaffe och öl droger, dvs det finns ett bakomliggande syfte att folk dricker dessa. Att bli pigg genom kaffe, att bli full genom öl (och övrig alkohol). Och personligen gillar jag mycket och är öppen för de flesta maträtter, men sushi kommer alltid att smaka skit.
Jag förstår inte vad det riktigt finns att äcklas av, av fisk och ris, avokado och ris eller tofu och ris. Det är ju inte helt galna kombinationer.
Citera
2023-03-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Ostron är vidrigt. Gillade pölsa ända till jag fick reda på vad det var. Surströmming är också vidrigt.
Malet kött, korngryn och kryddor? Det måste ha varit ett kallt uppvaknande.
Citera
2023-03-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rjodnlenubgu
Jag förstår inte vad det riktigt finns att äcklas av, av fisk och ris, avokado och ris eller tofu och ris. Det är ju inte helt galna kombinationer.

Fisk kan vara gott ja, men knappast rå fisk. Är väl inte ens någon sås inblandat vilket gör det torrt?
Citera
2023-03-04, 21:25
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har jag också undrat. Testade ett par gånger och det var verkligen ingen höjdare.

Ni har testat på dåliga sushiställen.

Jag gillar all mat i tråden. Vet inte vilken maträtt jag egentligen tycker är överskattad, de jag inte gillar är heller inte särskilt speciella maträtter, korv och makaroner, färdiga köttbullar, och i stort sett alla övriga halvfabrikat.
Citera
2023-03-04, 21:26
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Sniglar. Så fruktansvärt vedervärdigt egentligen. Varför är det fint att äta sniglar?

(FB) Överskattad mat

Ja! Sniglar håller jag med om. Har provat några gånger, och det var alltid en lika äcklig känsla, konsistens och smak.
Citera
2023-03-04, 21:29
Medlem
Bilgamess avatar
Pizza är överskattat. Fett och flottigt, och ingenting man vill sätta i sig när man är bakfull, som många påstår.

Smörgåstårta är överskattat av samma skäl, men tveksamt att det kan benämnas maträtt. På jobbet har jag några som blir extatiska när det bjuds på smörgåstårta, sedan gnäller de över att de ätit för mycket och mår illa.
Citera
2023-03-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Fisk kan vara gott ja, men knappast rå fisk. Är väl inte ens någon sås inblandat vilket gör det torrt?
För det mesta är det ju lax, och både gravad lax och kallrökt lax är ju i princip rå. Annars är det crab sticks som påminner om kräftor till smaken, men inte alls lika salt. På renodlade sushi-barer, sä finns det allt som oftast fler sorter, som tonfisk och makrill. Fisk har ju generellt en ganska mild smak. Riset är kokat med risvinsvinäger och lite socker, så det har en sötsyrlig smak och är saftigare än bara kokat ris. Allt som oftast doppar man det i japansk soya blandat med wasabi.
Citera
2023-03-04, 21:32
Medlem
orrtupps avatar
Konstig tråd egentligen.
Vissa gillar en viss mat, andra inte, själv tycker jag att såväl olika sorters palt som surströmming och hummer är jättegott, någon annan avskyr det, betyder det då att JAG överskattar den maten och att den inte är så god som jag tycker? Ska jag tycka att tacos eller laxpudding är godare egentligen?
Citera
2023-03-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Pasta Carbonara tycker jag är ganska överskattat. Det är inte äckligt eller så, men den framhävs ofta som någon form av fulländad perfekt pastarätt, men jag tycker det finns betydligt godare pastarätter.
Tänkte med säga det. Det är gott men som du säger, finns absolut bättre från Italien.
Citera
2023-03-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Pasta Carbonara tycker jag är ganska överskattat. Det är inte äckligt eller så, men den framhävs ofta som någon form av fulländad perfekt pastarätt, men jag tycker det finns betydligt godare pastarätter.
Jag förknippar denna med luncherna i grundskolan. Vi hade påfallande ofta Carbonara.
Och jag är inte så förtjust i den. Det skall vara köttfärssås och ketchup...
Citera
2023-03-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Revbensspjäll!

Nja, det är det perfekta tilltugget till öl. Grillade tjocka revbensspjäll där flottet rinner efter fingrarna och en god öl till det. Det är fan topp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in