Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-07-09, 00:09
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Jag kan hålla med om det.

Salladsblad i maten är förmodligen en försvinnande liten del av näringen som vi får i oss i maten från andra näringskällor. Det är ju inte ens gott heller!

Och om ni på McDonalds läser det här och ändrar er meny vill jag ha $1 miljon. Tarstan får högst 15 procent eftersom jag var först att skriva om det på Internet! Och ett jobb på McDonalds vore fint! Som utvecklingschef!

Det är väl en bra deal? :-)

HAHA, absolut. Bra deal! och Lycka till!
Citera
2017-07-09, 12:37
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackryder
muslimsk mat är överskattad. asiatisk mat är också överskattad speciellt efter japanerna pumpat ut radioaktivitet ut i havet.

Vad menar du med muslimsk respektive asiatisk mat? Det finns som bekant många muslimska och asiatiska länder, alla med olika mattraditioner. Libanon ligger ganska långt från både Japan och Nigeria, liksom. I vissa muslimska länder käkar man nästan bara kött typ helgrillade fårhuvuden, i andra käkar man nästan bara vegetariskt. Jag tycker själv det finns mycket gott från Mellanöstern, som hummus, falafel, tabbouleh, baba ghanoush, kaffe, en massa bröd och smaskig konfekt, etc. Ska vi tala asiatisk mat tycker jag att curry är överskattad, och den kryddan får man ju i alltför mycket indisk mat.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Grönsaker och frukt är överskattat.
Smakar ingenting, men det har kanske med moderna växtmetoder att göra, vad vet jag.

Tror du är något på spåren med moderna växtmetoder. Köper man ett gäng mindre tomater som fortfarande sitter fast på kvisten smakar de mycket mer, och har dessutom både trevligare konsistens och färg, än de största och billigaste bleka tomaterna, trots att de senare oftare är färskare och kanske "bättre" odlade då de i högre grad kommer från Sverige. De där bleka tomaterna verkar aldrig bli riktigt mogna, antingen är de hårda och smaklösa, eller alldeles för mjuka och smaklösa.
Isbergssallad och dylikt är ju också skittråkigt och smaklöst som du säger, men lite kryddigare grejer som t ex ruccola tycker jag är gott.
Citera
2017-07-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Grönsaker och frukt är överskattat.
Smakar ingenting, men det har kanske med moderna växtmetoder att göra, vad vet jag.

Själv tycker jag att det visst smakar något, men det beror nog mest på vad man äter och hur/när man får tag på det. Jag kan till exempel tycka att tomater köpta i valfri matbutik kan vara smaklösa och vattniga, medan de tomater som jag odlar själv smakar betydligt bättre. Samtidigt som jag kan märka en viss skillnad på att välja svenska frukter och grönsaker när det är möjligt, samt köpa saker när det är rätt säsong för det. Ja, man kan få tag på det mesta året runt, men det betyder inte att det är rätt säsong för det.
Citera
2017-07-12, 20:55
Medlem
mjukmjukares avatar
Pesto.

´
Citera
2017-07-12, 21:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Själv tycker jag att det visst smakar något, men det beror nog mest på vad man äter och hur/när man får tag på det. Jag kan till exempel tycka att tomater köpta i valfri matbutik kan vara smaklösa och vattniga, medan de tomater som jag odlar själv smakar betydligt bättre. Samtidigt som jag kan märka en viss skillnad på att välja svenska frukter och grönsaker när det är möjligt, samt köpa saker när det är rätt säsong för det. Ja, man kan få tag på det mesta året runt, men det betyder inte att det är rätt säsong för det.
Tomater man köper i butik är ofta plockade gröna och har sedan fått eftermogna. Dom får ju knappast samma smak som tomater som fått mogna färdigt på plantan.
Citera
2017-07-28, 18:23
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Pesto.

´

Vad är det för fel på pesto nudå?
Klockrena ingredienser!
Citera
2017-08-02, 09:29
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Vad är det för fel på pesto nudå?
Klockrena ingredienser!

Inget fel på dessa få men enkelt sammansatta råvaror. Och låt det stanna där.
Men jag har svårt med denna Gudatillhörighet pesto ofta tilldelas.
Som om att ALLT blir gudomligt och INGET kan gå fel med en slev pesto.
Detta kategoriserande känns överskattat.

Basilika är inte svaret på frågan om mat.
Tycker jag.

´
Citera
2017-08-02, 16:17
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Inget fel på dessa få men enkelt sammansatta råvaror. Och låt det stanna där.
Men jag har svårt med denna Gudatillhörighet pesto ofta tilldelas.
Som om att ALLT blir gudomligt och INGET kan gå fel med en slev pesto.
Detta kategoriserande känns överskattat.

Basilika är inte svaret på frågan om mat.
Tycker jag.

´

Allright!
Visste inte att det avgudas så.
Tycker det är gott, särskilt om man gjort det själv.
Men jag ligger inte och drömmer om pesto på nätterna.
Kan snarare tycka det är lite thrashigt, men det beror nog mest på att jag hade en vän som åt pasta med pesto varje dag..
Citera
2017-08-02, 18:25
Medlem
Potatisgratäng är överskattat.
Citera
2017-08-02, 20:10
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Inte ens nära...

Är även jag nyfiken på den stora mängden köttsorter som är dyrare än oxfilé? Du har nämligen inte svarat.
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Okej då, besserwisser, tala om allt kött som är dyrare.
Citera
2017-08-02, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Är även jag nyfiken på den stora mängden köttsorter som är dyrare än oxfilé? Du har nämligen inte svarat.

Det dyraste jag träffat på är ryggbiff för 10.000kr/kg. Men förmodligen är filén på samma djur ännu dyrare.
Citera
2017-08-02, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Vad menar du med muslimsk respektive asiatisk mat? Det finns som bekant många muslimska och asiatiska länder, alla med olika mattraditioner. Libanon ligger ganska långt från både Japan och Nigeria, liksom. I vissa muslimska länder käkar man nästan bara kött typ helgrillade fårhuvuden, i andra käkar man nästan bara vegetariskt. Jag tycker själv det finns mycket gott från Mellanöstern, som hummus, falafel, tabbouleh, baba ghanoush, kaffe, en massa bröd och smaskig konfekt, etc. Ska vi tala asiatisk mat tycker jag att curry är överskattad, och den kryddan får man ju i alltför mycket indisk mat.

Curry är ingen krydda, utan mer ett koncept för en typ av tillagning/typ av rätt. Variationerna är väldigt stora vad gäller curryrätter, så att avfärda allt som överskattat blir lite märkligt. Själv håller jag det indiska köket, och liknande närliggande, som ett av de absolut bästa. Curryrätter inkluderat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in