Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-13, 00:01
  #1117
Medlem
d00rkeys avatar
Jag vet inte om den fråga jag nu tänker försöka få förklarad skulle platsa bättre i fysikforumet, men jag chansar här eftersom den ändå handlar om universum/astronomi. (Kanske är spörsmålet redan behandlat?) Mod får gärna flytta på inlägget/tråden ifall det bedöms nödvändigt:


Jo, jag har funderat på det här med att man faktiskt blickar bakåt i tiden när man tittar ut på natthimlen och stjärnorna. Men hur ska man egentligen tolka det här med att i vilken riktning man än tittar, och oavsett varifrån på jorden, så ser man alltså bakåt i tiden? Solen finns ju ca 8 ljusminuter bort. Närmsta stjärna har jag för mig ligger ungefär 4 ljusår bort, o s v. Huvudsaken är alltså att varthän man än tittar på stjärnhimlen så tittar man i riktning mot Big Bang. Hur kan detta stämma om det samtidigt, som det sägs, är så att Big Bang utgick från en mycket, mycket, mycket liten punkt?

Nu är jag ändå medveten om att "hela universum" fanns i den där punkten och ingenting (bokstavligt!) utanför. Men det jag liksom inte kan greppa, outbildad på området som jag är, är i vilken riktning man då kan säga att gränsen för universums expansion finns? Big Bang är ju liksom överallt omkring oss fast mycket mycket långt borta (i tid/ljusår alltså)?


Hoppas att jag har författat denna fundering något så när begripligt? Jag ser fram emot svar och synpunkter, fast eftersom jag inte är någon matematiker eller skolad astronom/fysiker så undviker jag helst att få svaret serverat i form av längre ekvationer.
Citera
2013-09-13, 00:21
  #1118
Medlem
d00rkeys avatar
Bartolo skrev ett inlägg om frågan ovan i en annan tråd (mitt fel, som synes om ni klickar på länken):
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Hmm, jag vet inte heller vilken riktning man tittar mot, men visst är det så att de andra stjärnorna som är nära oss är inte så långt tillbaka i tiden, medan de blir de ju längre bort de ligger. Av den enkla anledning att det är så lång tid som det tar för ljuset från källan att nå fram till oss som observerar det.

Tar det 10 miljoner år för ljuset komma fram till jorden från en stjärna, så ser vi den såsom den såg ut för 10 miljoner år sedan.
Jo, men tittar man förbi stjärnorna, så att säga, så ser man ju Big Bang (som i och för sig inte syns direkt ). Bara det att Big Bang i så fall är "överallt" där ute.
Citera
2013-09-13, 01:36
  #1119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
... hur ska man egentligen tolka det här med att i vilken riktning man än tittar, och oavsett varifrån på jorden, så ser man alltså bakåt i tiden?

Nu är jag ändå medveten om att "hela universum" fanns i den där punkten och ingenting (bokstavligt!) utanför. Men det jag liksom inte kan greppa, outbildad på området som jag är, är i vilken riktning man då kan säga att gränsen för universums expansion finns? Big Bang är ju liksom överallt omkring oss fast mycket mycket långt borta (i tid/ljusår alltså)?
Ovanligt bra frågat! men hur vet du egentligen att ingenting finns utanför?
Några moderna fysiker försöker hitta fakta i den frågan.
Nåja...man brukar säga att universum kröker sig in i sig själv i alla riktningar (utom tidsriktningen) så då missar man att peka mot utsidan vart man än pekar
http://dl.dropboxusercontent.com/u/1...s%20boogie.mp3
Citera
2013-09-13, 11:17
  #1120
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Ovanligt bra frågat! men hur vet du egentligen att ingenting finns utanför?
Några moderna fysiker försöker hitta fakta i den frågan.
He-he. Det var nog lite slarvigt formulerat av mig. Det borde nog hellre stå "ingenting som vi känner till något om".

Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Nåja...man brukar säga att universum kröker sig in i sig själv i alla riktningar (utom tidsriktningen) så då missar man att peka mot utsidan vart man än pekar
[...]
Jag har hört det där någon gång förut, men detta är något som jag inte förstår måste jag säga. Jag vet att ljus t ex kan krökas, eller om det alltså är själva universum som kröks, av stark gravitation (om jag inte minns helt fel)... men att universum skulle krökas in i sig självt??
Citera
2013-09-14, 02:43
  #1121
Medlem
yulbrynners avatar
Varför är inte allting i universum oändligt stort?

Universum är oändligt stort eftersom det expanderar i all oändlighet. Det betyder ju att det ryms oändligt många oändligheter inom vårt oändliga universum.

Varför är då inte alla planeter och atomer och djur oändligt stora? Varför är inte haven oändligt djupa? Varför är inte atomerna oändligt många?

Vad begränsar materia och universums krafter? Varför finns det en gräns i ett gränslöst universum?

Ps. Det är inte en filosofisk fråga. Snarare naturvetenskaplig av astronomiska mått
__________________
Senast redigerad av yulbrynner 2013-09-14 kl. 02:46.
Citera
2013-09-14, 02:47
  #1122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Universum är oändligt stort eftersom det expanderar i all oändlighet. Det betyder ju att det ryms oändligt många oändligheter inom vårt oändliga universum.

Varför är då inte alla planeter och atomer och djur oändligt stora? Varför är inte haven oändligt djupa? Varför är inte atomerna oändligt många?

Vad begränsar materia och universums krafter? Varför finns det en gräns i ett gränslöst universum?
Bra filosofisk fråga!

det logiska svaret borde vara, Universum är inte oändligt?
Citera
2013-09-14, 02:52
  #1123
Medlem
Sen kan man ju svara lite filosofiskt,
Om allt är oändligt blir inget oändligt.. lite som "utan liv så finns det inget som kan bekräfta universum"

Bara ett "objekt" får vara oändligt, resten är en bekräftelse.
Citera
2013-09-14, 02:57
  #1124
Avstängd
Djavulstrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Universum är oändligt stort eftersom det expanderar i all oändlighet. Det betyder ju att det ryms oändligt många oändligheter inom vårt oändliga universum.

Varför är då inte alla planeter och atomer och djur oändligt stora? Varför är inte haven oändligt djupa? Varför är inte atomerna oändligt många?

Vad begränsar materia och universums krafter? Varför finns det en gräns i ett gränslöst universum?

Ps. Det är inte en filosofisk fråga. Snarare naturvetenskaplig av astronomiska mått
Universum är inte oändligt!

Sluta knarka!
Citera
2013-09-14, 03:27
  #1125
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Universum är oändligt stort eftersom det expanderar i all oändlighet. Det betyder ju att det ryms oändligt många oändligheter inom vårt oändliga universum.

Universum är inte oändligt stort även om expansionen pågår i all oändlighet. Tänk dig ett snöre som blir längre och längre i all oändlighet. Snöret kommer alltid att ha ett visst avstånd mellan de båda ändarna. Det finns ingen punkt där längden slutligen blivit oändlig. Ett oändligt långt snöre kan bara ha en enda ände.

Citat:
Varför är då inte alla planeter och atomer och djur oändligt stora? Varför är inte haven oändligt djupa? Varför är inte atomerna oändligt många?

Vad begränsar materia och universums krafter? Varför finns det en gräns i ett gränslöst universum?

Rummet växer, men det finns bara en viss mängd materia och energi i universum. Din TV blir inte större bara för att du flyttar in den i ett större rum.

Wikipedia har en bra artikel om universums expansion och hur universum kan sluta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Future_...nding_universe
Citera
2013-09-14, 03:29
  #1126
Avstängd
Att dra slutsatsen att universum har ett slut är för drastisk för ingen kan svara på den frågan.
Citera
2013-09-14, 03:31
  #1127
Avstängd
Djavulstrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Att dra slutsatsen att universum har ett slut är för drastisk för ingen kan svara på den frågan.
Det kan man visst, du har bara läst för lite för att förstå det.
Bara för att du inte förstår en sak, betyder det inte att den inte är sann.
Citera
2013-09-14, 04:01
  #1128
Medlem
Klart det är oändligt. Skulle det helt plötsligt stå en stoppskylt eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback