Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Alla har inte råd att spara ihop till kontantinsatser, har inte den inkomsten som krävs för att få låna, kanske betalanmärkningar eller saknar ekonomiskt sinne du kanske besitter precis som jag. Varför ska dessa tvingas betala dubbelt upp din lilla råtta? Ge mig ett exempel på ett land som har denna enorma kostnadssskillnad mellan HR och BR som dagens vansinniga Sverige. Att någon ens sitter försvarar det visar ditt klasshat.
Har du betalningsanmärkningar så hoppas jag att du nu rannsakar dig själv. För det är knappast bankernas fel att du har förstört din ekonomi?
Vad gäller priserna på bostäder så är det inte heller bankerna eller marknadens fel. Felet ligger i att för många glatt betalar för mycket för en bostad.
Kontantinsatserna som du gnäller över har ett syfte du ska vara glad över. Dessa kontantinsatser gör det svårare att ta lån vilket gör att bostadsköparna inte längre kan ta lån till vilket pris som helst.
I princip kommer de få bostadspriserna att sjunka även om det i verkligheten mest kommer få dem att inte rusa. Så därför ska du som kritiserar priserna vara glad över kontantinsatsen.
Men jag håller med dig. Priserna på bostäder är orimliga. De är inte för höga då det är kunden som bestämmer priset. Men de är orimliga då kunden än så länge, glatt betalar överpriser.
Sitter själv i en sunkig hyresrätt på två rum med sambo, två katter samt två hindar som sliter på bostaden. Så de nyproducerade lägenheterna i kommunen är inget jag vill bo i då det blir för dyrt att flytta från den
För flytta ska vi. Vi har kontantinsatsen till en riktigt schysst kåk på landet i dag om vi vill. Men vi vill inte. Jag har det helt ok i vår lilla tvåa o är inte villig att gödsla marknaden på överprisade hus.
Därför väntar vi med drömboendet ett tag till. Jag väntar o hoppas på att bobubblan ska spricka. Då som först lär priserna ligga i en nivå, jag finner skäligt.