2017-04-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Måste erkänna att jag hade fel.
Får skylla på källan, villaägarnas undersökning rörande fastighetsskatter.
https://www.villaagarna.se/Global/Dokument/Utredningar/2011/Internationell%20j%C3%A4mf%C3%B6relse%20av%20fasti ghetsskatter.pdf
Kontrollerade för säkerhets skull med min tyske bekant i branschen och han verifierade att dina uppgifter är riktiga.
Tack för att du grävde fram de korrekta uppgifterna slemhog.
Nej, villaägarna har rätt och slemmet fel.

Här kan man se en tråd där tyskar säger hur det är för privatbostäder. https://www.toytowngermany.com/forum/topic/196372-property-tax-in-germany/

Här är en beskrivning från tråden:
Citat:
Annual Grundsteuer is calculated as the assessed value of the property (the "Einheitswert") on January 1st 1964 (!) multiplied by the "Grundsteuermesszahl" (2.6 ‰ for a single family house up to €38,346.89 Euro (75.000 DM) value, thereafter 3.5 ‰, 3.1 ‰ for double occupancy houses and 3.5 ‰ for everything else), multiplied by the "Hebesatze" - a multplicator determined by the local council.

Key to the calculation is the "Einheitswert" - which as it represents the notional value 46 years ago is way under the commercial value. As a very, very rough guide, and depending on the location, house prices have increased by a factor of 5 since then, so a €200,000 house now would be notionally valued at €40,000 for the purposes of Grundsteuer.

A local council migt determine a typical Hebesatz of 350%, so the calculation for a double occupancy house valued (in 1964!) at €40,000 would be:

40,000 x (3.1 / 1000) x (350 / 100) = €434 per year.

If you think this is cheap you have to ask what this tax contributes to. The answer is "not much" as the local councils reel in most of their income from a cut of income tax and locally generated business taxes.
432 EUR blir något i stil med 3800 SEK/år. Dvs hälften av vad vi utsätts för i Sverige.
Citera
2017-04-09, 20:33
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, villaägarna har rätt och slemmet fel.

Här kan man se en tråd där tyskar säger hur det är för privatbostäder. https://www.toytowngermany.com/forum/topic/196372-property-tax-in-germany/

Här är en beskrivning från tråden:

432 EUR blir något i stil med 3800 SEK/år. Dvs hälften av vad vi utsätts för i Sverige.

DU har siffror från några privatpersoner(existerar dom ens?) och forumtråden är 7 år gammal haha.
Jag citerade från germany trade and invest, en seriös websida aktuell för år 2017 och berras bekant i tyskland bekräftade det.
Om det står fel på den sidan så är det som det står fel på ekonomifakta.se.
Villaägarna sa det finns ingen fastighetsskatt i propaganda skrift vilket är fel.
Citera
2017-04-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Din politiska uppfattning, som du sällan saluför, ligger just någonstans strax till vänster
om Djingis Khan
. Inte jag som hittat på uttrycket, har hört det någonstans och lagt det
på minnet för senare bruk. Kommer inte just nu ihåg vem/vad som ursprungligen avsågs.

Känns som om du längtar väldigt mycket tillbaka till gamla tider. "Ge oss Sverige tillbaka",
som ett visst parti uttryckte det för någon valrörelse sedan. Idag har de nog moderniserat
sin retorik en smula. Precis som det s k "nya arbetarpartiet"
.

Du, som alltså skriver inlägg som ofta verkar dränkta i detaljkunskaper, är troligen i hög
grad en s k GGG (gammal grinig gubbe). Fullt tillåtet, liksom dina politiska åsikter. Men
du döljer alltså dig inte bara bakom glasögon utan möjligen också skygglappar
.

Det där med Djingis Khan syftade också, tror jag, på att han tillämpade principen om
"den starkes rätt" i väldigt hög grad. Som svensk bostadspolitik i dag alltså.

1. Strax till vänster om något som ingen vet vart det låg. Onekligen en osäker bedömning.

2. Har aldrig hört det där. Du verkar fabulera helt otroligt. Att lagstiftningen var bättre förr inom bostadspolitiken kan de flesta hålla med om. Att PBL är helt defekt framgår av förarbetena. Vad som kräver mer ingående studier är PBL:s förhållande till de olika europarätterna, grundlagen och övriga ännu gällande delar av den äldre byggnadslagstiftningen.

3. Nu svamlar du bara en massa. Utan riktiga kunskaper blir debatten dålig.

4. Enligt vissa historiker var Djingis Khan inte bara en stor härförare utan också en stor byggare och en av de största fredsmakarna. I övrigt rekommenderar jag dig en djup studie i svensk byggnadslagstiftning kombinerat med arbetsinstrumenten.

Citat:
Frågan kvarstår : Var skall fattiga/mindre bemedlade/låginkomsttagare bo någonstans ?
Modulhus är ett svar, den store fåntratten svarar ingenstans och du kanske intar ett läge
mellan dessa motpoler.

http://1520.se/

Skulle egentligen gå och titta på det här idag men verkar inte hinna. Annars är det nog
lite tveksamt om gamla människor skall bo i etagelägenheter.

Få se om jag orkar åka och inspektera den kommande båthamnen i Solna som jag tog
upp lite tidigare.

1. Regeringen får subventionera bostadsbyggen i sin budget. I övrigt kan riksdagen besluta om tex.
1a. Anders borgs förslag. (i princip en återgång till 1874 års byggnadslagstiftning, med basplan på 10 våningar istället för 5).
1b. Återinföra markägarens rätt till planändringar.
1c. etc. osv.

2. Varför inte då?

3. Vad är problemet med den då bortsett ifrån planmakaren försökt skapa lite additiva problem i termer av hittepåbehov av planändringar? (det är ingen hemlighet att stranden är ett promenadstråk och att området frekventeras av onyktra yngre fredags och lördagskvällar).
Citera
2017-04-10, 14:05
Medlem
Djingis Khan blev lite mera folklig allt eftersom tiden gick.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dschinghis_Khan

Vad tros om hunnerkungen Attila då ? Han blev också till (ljuv) musik.

https://en.wikipedia.org/wiki/Attila_(metalcore_band)

Annars tror jag att man om man vill bli tagen på allvar skall försöka låta bli att
låta de egna tämligen unkna politiska preferenserna skina igenom fullt så mycket
som somliga tycks göra i tron att ingen ändå ser igenom de där glasögonen.

Efter nästa val lär det i vart fall vara slut med hyreslägenhetsbyggandet ännu en
gång. Kanske med baktanken att de som tilldelas s k enkla jobb måste ha ett par
tre stycken och ändå inte hinner bo så mycket.

(FB) Höger om Djingis Khan

Finns alltså en tråd om höger till Djingis Khan. Men inte vänster !

Nya serien om byggande i SvD verkar intressant. Men inte gratis.

https://www.svd.se/se-sa-stockholm-svaller--pa-bredden-och-hojden/om/det-vaxande-stockholm
Senast redigerad av litesliten 2017-04-10 kl. 14:22.
Citera
2017-04-10, 14:06
Medlem
Etagelägenheter innebär f ö att gå i trappor om man inte har intern hiss i lägenheten.
Sovloft blir omöjligt vid hög ålder med en stege att klättra uppför.
Citera
2017-04-10, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
DU har siffror från några privatpersoner(existerar dom ens?) och forumtråden är 7 år gammal haha.
Jag citerade från germany trade and invest, en seriös websida aktuell för år 2017 och berras bekant i tyskland bekräftade det.
Om det står fel på den sidan så är det som det står fel på ekonomifakta.se.
Villaägarna sa det finns ingen fastighetsskatt i propaganda skrift vilket är fel.
Du refererade till en sida för internationella investerare. Där beskriv man grovt hur det fungerar.
Och du klarade inte ens av att läsa innantill:
The assessed real property value is determined by the tax authorities according to the German Assessment Code (Bewertungsgesetz). The German Assessment Code refers to historical property values that are usually significantly lower than current market value.

Jättesvår mening för slemhögar tydligen.

Du borde ha reagerat på att man gör en justering på hundratals %. (Dvs värdeförändring sedan 1964)
Och kollat upp Einheitswert.

Du är så klantig att du tar nuvärde och justerar upp med värdeförändring sedan 1964 och räknar fastighetsskatt på det. Och trots att jag påtalar ditt fel så reagerar du inte.

Du borde också ha reagerat på de små fastighetsskatter som folk i tråden berättade att dom betalade.

Villaägarna säger liten fastighetsskatt. Och det är rätt.
Citera
2017-04-10, 21:13
Medlem
Citat:
Djingis Khan

Annars tror jag att man om man vill bli tagen på allvar skall försöka låta bli att
låta de egna tämligen unkna politiska preferenserna skina igenom fullt så mycket
som somliga tycks göra i tron att ingen ändå ser igenom de där glasögonen.

Efter nästa val lär det i vart fall vara slut med hyreslägenhetsbyggandet ännu en
gång. Kanske med baktanken att de som tilldelas s k enkla jobb måste ha ett par
tre stycken och ändå inte hinner bo så mycket.

(FB) Höger om Djingis Khan

Finns alltså en tråd om höger till Djingis Khan. Men inte vänster !

Nya serien om byggande i SvD verkar intressant. Men inte gratis.

https://www.svd.se/se-sa-stockholm-svaller--pa-bredden-och-hojden/om/det-vaxande-stockholm

1. Var en seriös historisk person och förtjänar att tas på allvar.

2. Jag antar att du är så extrem att typ de sju partierna framstår som unkna i dina ögon trots synkorrektion. Det var inte lite extremt egentligen.
2.1. Det här är mer en vägvisarguide än en önskemålslista inför julafton. Även om du vill expropriera kurt-sunes bostadsrätt och dela den i fyra studentlägenheter så är det väldigt otroligt att så kommer att ske. För att expropriera Skurts lägenhet måste ett antal kriterier vara uppfyllda. Därefter ska skurt ha (marknadspriset+25%) + övriga skador/ersättningar/uteblivda markhyror + förväntansvärdena. Därefter ska det allmänna ta kostnaderna för ombyggnation och uthyrning. Det allmänna föredrar nog att bygga nytt framför att Skurt skrattar hela vägen till banken (han slipper ju inflationsflyttskatten också).

3. Det är mattflykt att släpa in de fem senaste presidenterna i debatten. En studie i utvecklingen av världspolisfunktionen torde vara off-topic i debatten.

4. Jag anser mig inte ha tid att skärskåda det där.

Citat:
Etagelägenheter innebär f ö att gå i trappor om man inte har intern hiss i lägenheten.
Sovloft blir omöjligt vid hög ålder med en stege att klättra uppfö
r.

1. Det där låter lite som falsk klagan över sakers tillstånd. Många äldre gick 1-2 mil till jobbet på 1940 till 1960-talet. Många delar av Stockholms län betraktades som U-land till sjuttiotalet. Däremot finns det vissa svårigheter i att handikappanpassa vindsutrymmen utan ombyggnationer. Detta är dock främst vanligt i äldre funkis av miljonprogramssort. Högre byggnader uppförda enligt 1874års stadga har inte det problemet då de vanligen försågs med 1hisschackt till taknocken och vanligen 2 trapphus där det ickeoffentliga vanligen går till tacknocksplanet. Fast det kanske du inte tänkte på?
1.1. Det innebär alltså att det inte är några problem att installera hiss även till översta planet i en sådan där äldre byggnad, oavsett om den är 5 eller 10 våningar.
Citera
2017-04-11, 13:33
Medlem
berra77s avatar
http://www.di.se/nyheter/svag-inflation-nytt-bakslag-for-ingves/

Dags för räntesänkning ?
Citera
2017-04-11, 18:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Aktiepappan vet vad han snackar om...

Ja varför har vi "bostadsbrist" egentligen?

Om man inte inser detta lever man i en gigantisk lögn.

http://aktiepappa.blogspot.se/2017/04/varfor-har-vi-bostadsbrist.html?m=1
Citera
2017-04-11, 19:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Gynnar politikerna verkligen ägt boende?

http://www.bostadspolitik.se/2017/02/08/gynnar-verkligen-politikerna-agda-bostader/

Svar nej! Mycket bra förklarat av en av de vettigaste debattörerna inom svensk bostadspolitik: Lennart Weiss
Senast redigerad av kurt-sune 2017-04-11 kl. 19:04.
Citera
2017-04-12, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Gynnar politikerna verkligen ägt boende?

http://www.bostadspolitik.se/2017/02/08/gynnar-verkligen-politikerna-agda-bostader/

Svar nej! Mycket bra förklarat av en av de vettigaste debattörerna inom svensk bostadspolitik: Lennart Weiss

Nästan lika vettig som dig själv då ? Fåntratt !
Citera
2017-04-12, 09:48
Medlem
Citat:
Skulle egentligen gå och titta på det här idag men verkar inte hinna. Annars är det nog
lite tveksamt om gamla människor skall bo i etagelägenheter.

Påminner mig om när jag var på en visning av nykonstruerade lägenheter i ett gammalt
hus i en fin stadsdel, kom in, tittade uppåt och sade något förvånat om etage. Nej, det
är snarast sovloft sade mäklaren. Rejäl stege och en bra bit att vandra. Inget för gamla
män och inte för GGG (gamla griniga gubbar). För de vill väl inte bryta nacken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in