Citat:
Nej, det är ju just det. De har inte lust att flytta på sig och därmed kan inte jag bo lika fint som de trots att jag är beredd att betala mer. Enda möjligheten är att köpa en lägenhet vilket jag bedömer vara väldigt riskfyllt just nu. Om staten slutade tvinga fastighetsägaren att hålla hyrorna låga så skulle en del av dessa körkortslösa nollor du pratar om bli tvungna att flytta och jag skulle kunna hyra en bostad där jag vill bo.Du betalar flytten till Katrineholm då eller? Många idag har ju inte ens körkort. Tror faktiskt inte de har lust att flytta på sig bara att göda din narcissism och uppförstorade ego. Men det är bra att du "klarar av" att sköta ett jobb. Måste vara en källa till oändlig stolthet att besitta så unika egenskaper. Eller inte.
Det finns alltså en massa fastighetsägare som säkert skulle vilja hyra ut till mig för några tusen kr mer hellre än till någon som inte vill betala men den affären får vi inte göra.
Citat:
En förutsättning för att detta varuutbyte ska fungera är att priserna bestäms av tillgång och efterfrågan. Systemet fungerar inte om priserna bestäms på annat sätt.Om man tillämpar samma princip på mat och t ex bestämmer att alla delar av tjuren ska kosta lika mycket så kommer oxfilén alltid vara slut när du kommer till affären och handlar efter jobbet.
Går man steget längre och bestämmer att nötkött får kosta max 40 kr/kg så att alla medborgare ska ha råd att äta det som sin huvudsakliga basföda varje dag så kommer det att leda till en kronisk brist på nötkött i affärerna varpå man blir tvungen att införa ett kösystem för att bena ut vem som ska få köpa nötkött och när. Om du då råkar vara väldigt förtjust i nötkött så har du ett problem. Det gör inget hur mycket du arbetar och sparar för du får inget ändå. Då har det monetära systemet slutat fungera. Dessutom blir det mindre lönsamt att producera nötkött vilket bidrar till köttbristen.
Citat:
Det handlar inte (bara Nogtramsat. Fri hyressättning kunde vara ett alternativ, men då behöver det först tillkomma ett överskott i beståndet så att det finns någonstans att flytta. Varvid hyrorna i vilket fall inte skulle kunna stiga nämnvärt, så ingen cookie åt folk som främst motiveras av upplevelsen att känna sig förmer.
) om att känna sig förmer, det handlar faktiskt om att det inte finns någon mellanväg idag. Antingen är det bostadskö i x antal år eller så är det en för närvarande riskfylld investering i bostadsrätt. Det finns folk som är beredda att betala mer i hyra och det finns hyresvärdar som vill hyra ut till en högre hyra men vi får inte göra den affären.
Såg en artikel om det för några dagar sen. Den som bygger billiast ska få bygga på kommunalmark. Sjukt bra förslag och kommer sätta prispress på byggoligopolet.