Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-24, 18:44
  #12721
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314396
Hur tänker du egentligen, ska vi ta 10 kvadratmeter från dig och 10 från din granne och ge till någon annan? Det är ju inte så att det finns massor med bostäder bara för att det finns många kvadratmeter. Pajas.

Nej men att folk ska flytta ihop och bo trängre.
Citera
2017-04-24, 18:55
  #12722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Nej men att folk ska flytta ihop och bo trängre.

Nej man ska inte behöva ha flera inneboende i sitt hem. Om du tycker att folk ska bo trängre så får du bygga hus och lägenheter med mindre utrymme, men att trycka in en massa okända i samma hem är inte realistiskt.
Citera
2017-04-24, 19:31
  #12723
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314396
Nej man ska inte behöva ha flera inneboende i sitt hem. Om du tycker att folk ska bo trängre så får du bygga hus och lägenheter med mindre utrymme, men att trycka in en massa okända i samma hem är inte realistiskt.

Det är det Kurt-sune mfl menar när dom säger att man bör utnyttja befintligt bestånd bättre. Därför är det ingen bostadsbrist i deras ögon eftersom dom tycker folk bör flytta ihop allt mer, eftersom dom tycker det är gott om bostadsyta.
Citera
2017-04-24, 19:51
  #12724
Medlem
nolifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Nej men att folk ska flytta ihop och bo trängre.

Kan ju hyra ut sängalkoven i min etta på 40kvm till en random, kan bli rätt ballt!!! eller inte.
Hade det funnits fler mindre(billigare) lägenheter så hade folk valt att bo där, men nu är det längst kö på just dom lägenheterna. Dom är dessutom dyra per kvm.

Lägg till det faktum att Stockholm har landets högsta(gissar) procent singelhushåll.

Varför ska vi bo trängre ? jag trodde att vi strävade efter att få det bättre - inte sämre ?
Ska vi svenskar börja tränga ihop oss så att vi får plats med fler bidragsturister eller vad menar ni ?
Citera
2017-04-24, 19:54
  #12725
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314396
Hur tänker du egentligen, ska vi ta 10 kvadratmeter från dig och 10 från din granne och ge till någon annan? Det är ju inte så att det finns massor med bostäder bara för att det finns många kvadratmeter. Pajas.

Vi är nog alla överens om i tråden att det bara är en viss boendeform det är brist på.

Felet är att det är för billigt i innerstaden och för dyrt i förorterna. Kommer hyressättningen i balans så kommer "bristen" att upphöra.

Dels genom att folk tränger ihop sig mer och man inte bor större än man behöver.

Men också genom omflyttning till från dyrare till billigare områden och tvärtom.

Som vi ser finns det ganska mycket att ta av innan vi kommer anses vara trångbodda på allvar.
Citera
2017-04-24, 19:57
  #12726
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nolifer
Kan ju hyra ut sängalkoven i min etta på 40kvm till en random, kan bli rätt ballt!!! eller inte.
Hade det funnits fler mindre(billigare) lägenheter så hade folk valt att bo där, men nu är det längst kö på just dom lägenheterna. Dom är dessutom dyra per kvm.

Lägg till det faktum att Stockholm har landets högsta(gissar) procent singelhushåll.

Varför ska vi bo trängre ? jag trodde att vi strävade efter att få det bättre - inte sämre ?
Ska vi svenskar börja tränga ihop oss så att vi får plats med fler bidragsturister eller vad menar ni ?

Först och främst så får man väl bo som man har råd?

Tycker du själv att det är en rimlig hyressättning när en fin 2:a på Mosebacke med utsikt bara kostar 6-7 k i månaden medan samma lgh i Rinkeby kostar nästan lika mycket?
Citera
2017-04-24, 19:58
  #12727
Medlem
brutalares avatar
Visst har vi generellt ganska stor boyta i Sverige per person. Men det är för att väldigt många pensionärer bor kvar i sina stora hus. Jag känner flera familjer med barn som bor i små tvåor för att dom inte hittar något större. Det man skulle kunna göra är att:

- Avskaffa bostadstillägget för pensionärer så dom måste flytta till mindre
- Sänk inkomstskatten på arbete och höj fastighetsskatter så pensionärerna lämnar sina stora hus
Citera
2017-04-24, 20:05
  #12728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vi är nog alla överens om i tråden att det bara är en viss boendeform det är brist på.

Felet är att det är för billigt i innerstaden och för dyrt i förorterna. Kommer hyressättningen i balans så kommer "bristen" att upphöra.

Dels genom att folk tränger ihop sig mer och man inte bor större än man behöver.

Men också genom omflyttning till från dyrare till billigare områden och tvärtom.

Som vi ser finns det ganska mycket att ta av innan vi kommer anses vara trångbodda på allvar.


Frågan är dock ifall hyran verkligen i hög i förorten. Kanske bara hörsägen, men är det inte ganska ofta släktingar klämmer ihop sig en 5-6 stycken i 3r? Med tanke på slitage så måste hyrorna regleras upp.
Citera
2017-04-24, 20:09
  #12729
Medlem
nolifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Först och främst så får man väl bo som man har råd?

Tycker du själv att det är en rimlig hyressättning när en fin 2:a på Mosebacke med utsikt bara kostar 6-7 k i månaden medan samma lgh i Rinkeby kostar nästan lika mycket?

Jag är också för marknadshyror, men för att det ska funka måste vi sparka ut kaosblattar, och göra om hela bidragssystemet(minska bidragen) - annars skulle det slå väldigt skevt.
Det går inte att ha marknadshyror om "en väldigt hög % av lägenheterna" betalas av kommun/stat.

Å andra sidan är ju systemet kasst idag så kanske kan vara värt att testa, vi lär ju aldrig veta hur det blir om vi bara velar.
Citera
2017-04-24, 20:12
  #12730
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det ser dystert ut för hyresrätten om HGF:s dominans över hyresutvecklingen tillåts fortgå...


http://www.di.se/opinion/slutreplik-...ar-var-vadjan/


Låt dom sälja av skiten då, dessa stackars fastighetsägare som fått enorma räntesäkningar med minusräntan, hyresgäster blir rika vid ombildningar. Sen tar staten över ansvaret mer för hyresrättsbyggande, statliga bostadsbolag, kommunala som bygger sabo kombohus prefab i massiv skala och statliga lån med riktigt konkurrens av små byggbolag som pressar priserna och bygger billigt.
Det offentliga har inget vinstintresse direkt på samma sätt och är mycket bättre hyresvärdar än privata. Ingen bryr sig om särintressen och dessa rika krösusar. Det är alltid synd om företagarna, finanseliten och fastighetsägare enligt högern, man kan tro det är dom som sitter äter smulor och sliter ihjäl sig. Verkligheten är tvärtom. Dom vill arbetarna ska göra det och ha noll sparmarginaler och försörja denna rika minoritet.

Ingen kommer sakna dom flesta privatvärdar iallafall, som varken sätter in säkerhetsdörrar, 3-glas fönster, kodbrickor i porten, nya elcentraler eller jordfelbrytare, med plastmattor som vardagsrumsgolv t om och kök från 1958. Tvättstugor vars ytskikt inte gjorts ett dugg sen 40-tals kåken byggdes och ser för jävligt ut i källarutrymmen och tvättstuga.

När jag tänker efter tycker jag det är lika bra privata företag och personer borde inte få äga hyresbostäder överhuvudtaget, kommersiella lokaler däremot, fine. Där har dom ju marknadshyra också.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-04-24 kl. 20:35.
Citera
2017-04-24, 20:17
  #12731
Medlem
slemhogs avatar
http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...xWAqGIfB17YpQ/

33 kvadrat i Stockholm stad vilket är 900 000 invånare drygt. Här var det trångbott och det har blivit trängre då det var 34 kvadrat förut,
33 kvadrat är ett skämt, ett litet dockhus man inte får plats ens hälften av prylar för ett normalt vuxet liv, funkar däremot några år när man är i tidiga 20 års åldern och har flyttat hemifrån.
man kan lika gärna hoppa från balkongen om man ska bo i en 1a på den ytan för 10 papp.

Jag minns jag var irriterad på storleken till och från på min 40 kvadrat stora lägenhet som jag köpte som bostadsrätt som första lägenhet. Ett rum på 19 kvadrat, resten var hall, kök och badrum och onödigt utrymme. Sängen stod brevid soffan och databordet. Det är inget värdigt liv när man är vuxen.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-04-24 kl. 20:28.
Citera
2017-04-24, 21:10
  #12732
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Oj så trångbodda vi är i Stockholm....

http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...xWAqGIfB17YpQ/

Det måste vars en enorm bostadsbrist alltså

33 kvm för Stockholm i snitt, räknar man in barn i familjen då också?
Låter rätt rymligt om 2 vuxna med 2 barn har 132 kvm i snitt, svårt att klaga på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback