Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Själv bryr jag mig inte så mkt då värdet på min bostadsrätt ökar konstant. Däremot så förstår jag varför hyresmarknaden inte fungerar som den borde. Och jag vet inte varför vissa har mer rätt än andra att bo i centrala hyresrätter. Det sätt de fördelas är extremt orättvist och gynnar inte personer med små plånböcker och lite kötid direkt. Snarare håller det segregationen uppe.
Ingen aning vad man ska göra. Men är man utan bostaf får man väl dela med någon. Det har jag själv gjort när jag var yngre och hade lite sämre ekonomi. Det är helt naturligt att man gör så ute i europa och gnället om "bostadsbrist" ser man inte särskilt ofta utanför våra gränser.
Du talar om yngre. Lägg ner: bara lägg ner. Idag vräker man äldre - många med livshotande sjukdomar - med höga hyror efter renovering och in flyttar asylsökande. Samma sak kommer att ske med marknadshyror. Det handlar om hundratusentals lägenheter.
Marknadshyror hade kunnat fungerat om inte kommunerna hade tusentals, snart miljoner som ska placeras och ingen av dem kan betala hyra ur egen ficka. Marknadshyran sätts inte efter vad enskilda är villiga att betala utan efter vad kommunen betalar för sina ärenden, och det kan handla om 10 000 eller 20 000 per lägenhet. Ingen enskild kan konkurrera med detta.
Förr fanns ett tak för vad socialen är villig att betala för en hyra. Idag finns inte detta. Säg 50 000 för en etta och det är okej. Jag överdriver, men du förstår vad som menas.