2021-05-25, 11:41
Medlem
Och för alla som tycker att det är så underbart med Bostadsrätter och låtsasägande
och ägande människor :

https://www.dn.se/sverige/misstankt-korruption-bakom-fuskrenoveringar-i-sodertalje/

"Enligt DN:s källor ska männen ha satt i system att köpa upp mindre fastigheter, göra lågbudgetrenoveringar och stycka upp husen i bostadsrätter – som sålts med stor vinst via bulvaner.

– Det handlar om väldigt många fastighetsaffärer där vi misstänker att brott har begåtts och regler kringgåtts, säger en av de poliser som jobbar med fallet.

Till sin hjälp misstänks männen ha haft så kallade ”möjliggörare” på flera viktiga samhällsfunktioner. En av dessa är en kvinnlig anställd på SEB, som nu fått lämna sin anställning. En annan är en före detta bygglovshandläggare på Södertälje kommun, tidigare utredd för mutbrott."

Fastighetsmäklare !
Citera
2021-05-25, 17:24
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://www.di.se/debatt/s-i-nacka-darfor-nej-till-fastighetsskatt/

För en gångs skull ett seriöst inlägg. Och en person som inte tycker att det är
rätt att marknadshyror skall driva ut fattiga från hyreslägenheter samtidigt
som ÄGANDE människor i för stora bostäder på för stor markyta inte får
drabbas av minsta lilla kostnadsökning. För de är ju så fattiga, de stackars
villaägarna. En (t o m flera) hårt arbetande lobbyorganisationer har de hur
som helst råd med.

"Problemet med fastighetsskatten handlar om något mer grundläggande. Den handlar om rädslan för att behöva lämna just sitt hem. I grunden är det samma rädsla som finns inför marknadshyror. Enligt nationalekonomiska teorier skulle du byta hem eller belåna dig om det blev för dyrt, men det är långt ifrån så enkelt."

"En pensionerad undersköterska eller en pensionerad snickare som bor i ett litet hus – kanske ett egnahemshus – i ett område som snabbt genomgår en gentrifiering, blir inte rikare bara för att områdets status höjs. Marknadshyror eller fastighetsskatt skulle istället leda till att de plötsligt får mindre levnadsutrymme. Jag förstår att de då knyter näven i fickan. De har inte 20-årig kötid i hyreskön och gillar absolut inte tanken på att ta ett lån för att betala skatt. De gillar dessutom den trädgård de har vårdat."

Men inte är det någon större risk att (marknads)liberalerna kommer att ta intryck.
För dem är människovärdet underordnat det ekonomiska värdet. Och ägande
människor är så klart mycket mera värda än icke-ägande ! Ändå vore det intressant
om någon kunde ta upp tråden och visa att det handlar om två sidor av samma mynt.
Sammanfattat innebär detta alltså att man inte kan vara för marknadshyror men mot fastighetsskatt, åtminstone inte med argumentet att "om det blir för dyrt så får man väl flytta till en billigare bostad". Det måste ju i så fall rimligen gälla både villaägare som bor för billigt och hyresgäster som bor för stort eller centralt.
Citera
2021-05-25, 22:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Vad menar du? Jag hade till 100% bott dyrare i en hyresrätt än i min nuvarande BR. Låg avgift utan lån liksom. Vad fick du för dig att jag skulle tro att det skulle bli billigare bo i hyresrätt? Tvärtom, tror inte det finns ens någon hyresrätt i Haparanda som skulle ha en kostnad som är detsamma som min avgift. Som sagt jag kan betala lite mer inga problem, för att slippa ansvaret som en BR kräver. Det är bara du som är så BR frälst som tror att alla vill ha en BR. Finns hur många som helst i min situation som valde BR för det var enda alternativet. Har den tanken någonsin slagit dig?

Ja jag tror absolut att fler skulle hyra om den möjligheten fanns. Men givet rådande system så är hyresrätten som vi känner den utdöende. Det enda som byggs är mycket dyrt och inget för fattiga direkt. Det går inte att bygga bort "bostadsbristen". Den som säger det ljuger eller har inte en finansierad lösning.
Citera
2021-05-25, 22:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Ja du. Jag har BR (utan lån) med låg avgift. Däremot föredrar jag hyresrätt då jag inte gillar att fixa och dona. En trygghet i sig att slippa stå för kostnader som uppstår i BR. Så nej alla vill inte bo i BR men jag var så illa tvingad när det bekom sig p.g.a bristen på hyresrätter. Så jag kan undra lite vad du fått för dig att alla som bor i BR vill bo i ett sådant boende? Jag gör det men ville egentligen inte det.

Det är ju inte så att du slipper undan några kostnader bara för att du väljer att hyra. På totalen blir det sannolikt dyrare och sedan får du årliga hyreshöjningar som ett brev på posten.

Du vill ha kakan och äta den. Dvs tro att du ska få något gratis, men det får du inte. Reparationerna ingår i din hyra och det kostar dig mer än om du har en BR själv och fixar allt själv istället.
Citera
2021-05-25, 22:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
De är inte tillgängliga eftersom det redan bor folk i dem. Vem flyttar från en lägenhet till en med dubbelt så hög hyra? Om det fanns fler billiga hyresrätter skulle rörligheten öka, till nytta för alla och för samhället.

Problemet är ju att det inte finns billiga hyresrätter i driver som väntar på att bli uthyrda och särskilt inte nya sådana.

Du sätter ju fingret på varför det inte går att hyra en bostad. Finns noll incitament att lämna ifrån sig ett kontrakt när man väl har det.
Citera
2021-05-25, 22:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Du irriterar dig över att de som har en hyresrätt har låg hyra i samma område som dem som har bostadsrätt. Skit i dem som kan köpa svart, grejen är att alla dessa hyresrätter kräver 15 eller mer i väntan. Men! Din lyckliga utopi skulle fungera om det inte vore så att när marknadshyror införs så vräks låginkomsttagare och pensionärer till fördel för asylsökande med försörjningsstöd. De flesta kommuner går idag minus på grund av dessa kostnadsökningar.

Själv bryr jag mig inte så mkt då värdet på min bostadsrätt ökar konstant. Däremot så förstår jag varför hyresmarknaden inte fungerar som den borde. Och jag vet inte varför vissa har mer rätt än andra att bo i centrala hyresrätter. Det sätt de fördelas är extremt orättvist och gynnar inte personer med små plånböcker och lite kötid direkt. Snarare håller det segregationen uppe.

Citat:
År 2009 varnade man för gentrifiering. Det skedde inte för att de fattiga fick bidrag för att bo kvar, eller snarare att bo ännu dyrare i ännu exklusivare områden. Med skattemedel förstås. Okej, vi gör så här. Alla ska ha bidrag och vi skickar den notan med mer skatt även till de som äger sin bostad. Alla är nöjda och glada.
Ingen aning vad man ska göra. Men är man utan bostaf får man väl dela med någon. Det har jag själv gjort när jag var yngre och hade lite sämre ekonomi. Det är helt naturligt att man gör så ute i europa och gnället om "bostadsbrist" ser man inte särskilt ofta utanför våra gränser.
Citera
2021-05-25, 22:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
När moderaternas politik med att sälja ut till enskilda ägarlägenheter blir av kommer
hyresmarknaden att bli ren cirkus utan några rättigheter för andra än rena spekulanter
som kan behålla sina boenden i evigheter. Förstår att du gnuggar händerna, fåntratt !

Så blir man av med både allmännytta och HGF !

hmm nu är det ju vänsterns politik som gynnar mig då värdet på min bostad trissas upp. Förra året steg min bostad med över miljonen i värde. Och allt för att somliga inte vill att hyresmarknaden ska fungera.

Självklart står jag i kö och kommer att casha ut vid pension som miljonär. Precis som du vill ha det
Citera
2021-05-25, 22:35
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Själv bryr jag mig inte så mkt då värdet på min bostadsrätt ökar konstant. Däremot så förstår jag varför hyresmarknaden inte fungerar som den borde. Och jag vet inte varför vissa har mer rätt än andra att bo i centrala hyresrätter. Det sätt de fördelas är extremt orättvist och gynnar inte personer med små plånböcker och lite kötid direkt. Snarare håller det segregationen uppe.

Ingen aning vad man ska göra. Men är man utan bostaf får man väl dela med någon. Det har jag själv gjort när jag var yngre och hade lite sämre ekonomi. Det är helt naturligt att man gör så ute i europa och gnället om "bostadsbrist" ser man inte särskilt ofta utanför våra gränser.

Du talar om yngre. Lägg ner: bara lägg ner. Idag vräker man äldre - många med livshotande sjukdomar - med höga hyror efter renovering och in flyttar asylsökande. Samma sak kommer att ske med marknadshyror. Det handlar om hundratusentals lägenheter.

Marknadshyror hade kunnat fungerat om inte kommunerna hade tusentals, snart miljoner som ska placeras och ingen av dem kan betala hyra ur egen ficka. Marknadshyran sätts inte efter vad enskilda är villiga att betala utan efter vad kommunen betalar för sina ärenden, och det kan handla om 10 000 eller 20 000 per lägenhet. Ingen enskild kan konkurrera med detta.

Förr fanns ett tak för vad socialen är villig att betala för en hyra. Idag finns inte detta. Säg 50 000 för en etta och det är okej. Jag överdriver, men du förstår vad som menas.
Senast redigerad av TheLucky 2021-05-25 kl. 22:38.
Citera
2021-05-25, 23:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du talar om yngre. Lägg ner: bara lägg ner. Idag vräker man äldre - många med livshotande sjukdomar - med höga hyror efter renovering och in flyttar asylsökande. Samma sak kommer att ske med marknadshyror. Det handlar om hundratusentals lägenheter.
Hmm jag tycker inte man ska ha rätt till så mkt lyxigt boende om man går på bidrag och någon annan betalar hyran. Det ska vara lägsta möjliga nivå och standard i sådana fall.

Samtidigt leder hyresreglering till att personer med höga löner gynnas och får låga hyror på bekostnad personer med lägre inkomster ute i förorterna som betalar förhållandevis höga hyror i jämförelse på ett sämre läge.

Citat:
Marknadshyror hade kunnat fungerat om inte kommunerna hade tusentals, snart miljoner som ska placeras och ingen av dem kan betala hyra ur egen ficka. Marknadshyran sätts inte efter vad enskilda är villiga att betala utan efter vad kommunen betalar för sina ärenden, och det kan handla om 10 000 eller 20 000 per lägenhet. Ingen enskild kan konkurrera med detta.
Jag tror att det blir olika hyror beroende på läge. Det kommer inte automatiskt att bli dyrare överallt. Hyresgästföreningens egen undersökning som gjordes för några år sedan indikerade faktiskt på hyressänkning i vissa områden om marknadshyror skulle införas.

Citat:
Förr fanns ett tak för vad socialen är villig att betala för en hyra. Idag finns inte detta. Säg 50 000 för en etta och det är okej. Jag överdriver, men du förstår vad som menas.
hmm skulle staten betala 50 k för att någon ska bo i en etta? Vad har vi för källor på det?
Citera
2021-05-26, 10:08
Medlem
Skitsnack.

Typ 5k är max för en person i denna kommunen med 100 000 invånare. Har du dyrare hyra än så måste du byta lgh du får max ett par månader på dig att göra det. Vilket jävla skitsnack
Citera
2021-05-26, 12:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Problemet är ju att det inte finns billiga hyresrätter i driver som väntar på att bli uthyrda och särskilt inte nya sådana.

Du sätter ju fingret på varför det inte går att hyra en bostad. Finns noll incitament att lämna ifrån sig ett kontrakt när man väl har det.
Det är därför det finns regler kring detta. Det finns alltid människor som försöker sko sig på andra eller sno åt sig mer än de har rätt till. De flesta hyresvärdar kräver idag att man ska visa att man gjort sig av med sin förra bostad för att man ska bli godkänd som hyresgäst, just för att ingen ska roffa åt sig flera lägenheter. Men det är som med all brottslighet, en ständig kamp mellan de goda och de onda. Det finns mycket att göra på området, som folkbokföring för att verkligen kontrollera vad folk bor.
Att införa marknadshyra för att komma tillrätta med det här är fel väg att gå. Problemet med svartkontrakt främst berör attraktiva adresser i city, men marknadshyror drabbar alla hyresgäster. Ska vi som bor i Bredäng betala 5000kr mer i månaden bara för att göra det oattraktivt att köpa svartkontrakt i stan?
Citera
2021-05-26, 12:17
Medlem
15minFames avatar
Citat:

Citat:
hmm skulle staten betala 50 k för att någon ska bo i en etta? Vad har vi för källor på det?
Jag läste om en vänsterpartist som genom sitt företag hyrde ut en 1a för 64.000kr i månaden till Mig eller soc som betalade det för flyktingar att bo där. Lägenheten var dessutom i dåligt skick.
Försökte hitta artikeln igen men såna här artiklar försvinner gärna från google nu för tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in