2021-05-26, 14:01
  #19033
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är därför det finns regler kring detta. Det finns alltid människor som försöker sko sig på andra eller sno åt sig mer än de har rätt till.
Ja till exempel de lyckostar som sitter på befintliga billiga och attraktiva kontrakt. Jag vet inte varför de har mer rätt än någon annan att bo på en viss plats till en viss kostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
De flesta hyresvärdar kräver idag att man ska visa att man gjort sig av med sin förra bostad för att man ska bli godkänd som hyresgäst, just för att ingen ska roffa åt sig flera lägenheter.
Jag tycker personligen att man ska få ha exakt så många bostäder man behagar. Sky is the limit. Men med marknadspriser finns det inga incitament att sitta och trycka på kontrakt man inte behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men det är som med all brottslighet, en ständig kamp mellan de goda och de onda. Det finns mycket att göra på området, som folkbokföring för att verkligen kontrollera vad folk bor.
Jaha och vem ska sitta och kolla upp detta då? Någon hemlig underrättelse tjänst ala STASI? Och hur ska du finansera det? Är det inte bättre att alla vet prisbilden och att det är dyrare att bo på östermalm än i rinkeby? För mig är det helt naturligt då jag i nästan hela mitt liv verkat på den ägda marknaden. Och där är det ingen som ifrågasätter att en bostad på östermalm är dyrare än ett dito i rinkeby.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Att införa marknadshyra för att komma tillrätta med det här är fel väg att gå. Problemet med svartkontrakt främst berör attraktiva adresser i city, men marknadshyror drabbar alla hyresgäster.
Nej det är rätt väg att gå och det är rättvist och gör att fler får möjlighet att hyra en bostad närhelst hen vill och behov uppstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ska vi som bor i Bredäng betala 5000kr mer i månaden bara för att göra det oattraktivt att köpa svartkontrakt i stan?
Ska personer i rinkeby ha samma hyra som personer som bor i sekelskiftesvåningar på östermalm? Jag tycker inte det. Alla vet att prissättningen är skev och det enda det leder till att absolut noll ungdomar kommer någonsin kunna hyra en bostad på östermalm. De kommer inte att bli lediga givet rådande system.
Citera
2021-05-26, 14:05
  #19034
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag läste om en vänsterpartist som genom sitt företag hyrde ut en 1a för 64.000kr i månaden till Mig eller soc som betalade det för flyktingar att bo där. Lägenheten var dessutom i dåligt skick.
Försökte hitta artikeln igen men såna här artiklar försvinner gärna från google nu för tiden.

Det låter ju helt sjukt om det stämmer. Dock gillar jag inte att flyktingar används som slagträ i debatten om marknadshyror.

Mkt girighet ligger bakom och de som har bra köplats eller har ett bra kontrakt vill naturligtvis inte att det ska marknadsprissättas. Då försvinner ju kontraktets värde! Det är inte bra.... utom för de som saknar en bostad och behöver hyra en fortast möjligt.

Men men... priserna fortsätter uppåt och vi som äger bostäder blir rikare och rikare. Då myser säkert vänstern....
Citera
2021-05-26, 14:16
  #19035
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hmm nu är det ju vänsterns politik som gynnar mig då värdet på min bostad trissas upp. Förra året steg min bostad med över miljonen i värde. Och allt för att somliga inte vill att hyresmarknaden ska fungera.

Självklart står jag i kö och kommer att casha ut vid pension som miljonär. Precis som du vill ha det
Näe, det är högerns poltik vilken har blivit vänsterns (ej VPK).

Bygga lite. Tömma ”fina” områden på oönskade personer är strategin.

Det ska skapas en socialgrpp 4. Trasproletar(M)at.
__________________
Senast redigerad av BIB3l 2021-05-26 kl. 14:26.
Citera
2021-05-26, 14:40
  #19036
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja till exempel de lyckostar som sitter på befintliga billiga och attraktiva kontrakt. Jag vet inte varför de har mer rätt än någon annan att bo på en viss plats till en viss kostnad.
Antagligen för att de redan bor där. Det är väl rimligt att den som redan bor i en lägenhet har företräde till den framför alla andra, det skulle bli lite otryggt annars.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tycker personligen att man ska få ha exakt så många bostäder man behagar. Sky is the limit. Men med marknadspriser finns det inga incitament att sitta och trycka på kontrakt man inte behöver.
Där är vi socialister lite annorlunda. Om det finns tio lediga hyreslägenheter och tio bostadslösa borde alla få varsin. Men det är bara vad jag tycker.
Marknadspriser förändra inget annat än att det är plånboken som styr. Är man tillräckligt rik finns inget incitament att göra sig av med lägenheten bara för att hyran stiger. Det kan väl alltid vara bra med en övernattningslägenhet på Östermalm?
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha och vem ska sitta och kolla upp detta då? Någon hemlig underrättelse tjänst ala STASI? Och hur ska du finansera det? Är det inte bättre att alla vet prisbilden och att det är dyrare att bo på östermalm än i rinkeby? För mig är det helt naturligt då jag i nästan hela mitt liv verkat på den ägda marknaden. Och där är det ingen som ifrågasätter att en bostad på östermalm är dyrare än ett dito i rinkeby.
Folk måste kontrolleras. Vad tror du Skatteverket håller på med? Arbetsmiljöverket. Trafikverket? Det finns en massa myndigheter som håller koll på oss.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är rätt väg att gå och det är rättvist och gör att fler får möjlighet att hyra en bostad närhelst hen vill och behov uppstår.
Jag har hört påståendet förr, men ingen kan förklara hur det blir "rättvist" att höja hyrorna för alla som bor i hyresrätt. Inte heller hur det kommer uppstå fler lediga lägenheter än idag. Det blir säkert fler lediga lägenheter på attraktiva adresser eftersom många inte kommer att ha råd att bo där, och det är väl det som är meningen. Alla välbärgade "kurt-sunar" som bara väntar på att få hyra nåt på Östermalm eller andra fina adresser.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ska personer i rinkeby ha samma hyra som personer som bor i sekelskiftesvåningar på östermalm? Jag tycker inte det. Alla vet att prissättningen är skev och det enda det leder till att absolut noll ungdomar kommer någonsin kunna hyra en bostad på östermalm. De kommer inte att bli lediga givet rådande system.
Är det verkligen ett problem att ungdomar inte kommer kunna hyra bostad på Östermalm? Ungdomar kan oftast inte heller köpa hus i Djursholm eller Danderyd, hur ska du lösa det problemet? De flesta får acceptera en bostadskarriär där man jobbar sig uppåt för att till slut få sin drömbostad.
Citera
2021-05-26, 15:06
  #19037
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Antagligen för att de redan bor där. Det är väl rimligt att den som redan bor i en lägenhet har företräde till den framför alla andra, det skulle bli lite otryggt annars.
Frågan är bara om det gick rätt till från början när kontraktet tilldelades? Vad är det som säger att den som står först i kön är den som har mest behov av att bo i lägenheten ifråga?

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Där är vi socialister lite annorlunda. Om det finns tio lediga hyreslägenheter och tio bostadslösa borde alla få varsin. Men det är bara vad jag tycker.
Det är konstigt att marknaden ordnar fram exakt så många produkter som marknaden efterfrågar, utom just en viss sorts bostäder då... Hur kommer det sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Marknadspriser förändra inget annat än att det är plånboken som styr. Är man tillräckligt rik finns inget incitament att göra sig av med lägenheten bara för att hyran stiger. Det kan väl alltid vara bra med en övernattningslägenhet på Östermalm?
Du fattar inte hur det funkar. Om man är rik så hyr man oftast inte sitt boende. Varför betala mer för mindre? Ok vissa rika kanske hyr för att det är bekvämt, men de allra flesta med pengar i sverige äger nästan alltid sitt boende.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Folk måste kontrolleras. Vad tror du Skatteverket håller på med? Arbetsmiljöverket. Trafikverket? Det finns en massa myndigheter som håller koll på oss.
Det vore inte bara en inskränkning i människors frihet att myndigheter spionerar på oss. Det är också en stor kostnad förstås... Lutar DDR det här. Nej du. Låt folk få hyra så många bostäder de vill. Man kan bara bo åt gången så det blir nog självreglerade det där.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag har hört påståendet förr, men ingen kan förklara hur det blir "rättvist" att höja hyrorna för alla som bor i hyresrätt. Inte heller hur det kommer uppstå fler lediga lägenheter än idag.
Du fattar inte hur det fungerar. Det kan bli både höjda och SÄNKTA hyror med marknadshyror. Du fokuserar bara på höjda hyror men glömmer bort att den största delen av hyresmarknaden inte är sthlms innerstad.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det blir säkert fler lediga lägenheter på attraktiva adresser eftersom många inte kommer att ha råd att bo där, och det är väl det som är meningen.
Den som tycker att det är mest värt får bo där. Det är inte nödvändigtvis den som är rikast.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Alla välbärgade "kurt-sunar" som bara väntar på att få hyra nåt på Östermalm eller andra fina adresser.
Varför skulle jag göra det? Jag har redan ett rekordbilligt boende. Enda gången jag kommer att hyra är när jag går i pension och då är jag etta i kön och blir miljonär på kuppen. Det tycker du är rättvist va?


Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Är det verkligen ett problem att ungdomar inte kommer kunna hyra bostad på Östermalm? Ungdomar kan oftast inte heller köpa hus i Djursholm eller Danderyd, hur ska du lösa det problemet? De flesta får acceptera en bostadskarriär där man jobbar sig uppåt för att till slut få sin drömbostad.
Du fattar inte att det inte går att göra en bostadskarrär längre på hyresmarknaden. Det är alldeles för låga köer för att det ska vara möjligt.
Citera
2021-05-26, 16:32
  #19038
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Frågan är bara om det gick rätt till från början när kontraktet tilldelades? Vad är det som säger att den som står först i kön är den som har mest behov av att bo i lägenheten ifråga?
Man måste ha något system för att fördela bostäder, och nu har man valt kösystem. Ett behovssystem skulle iofs vara sympatiskt, men skulle också ge märkliga gränsdragningsproblem. Soc. har förmodligen bostäder att fördela till särskilt behövande.
Marknadshyra skulle i alla fall inte lösa det problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är konstigt att marknaden ordnar fram exakt så många produkter som marknaden efterfrågar, utom just en viss sorts bostäder då... Hur kommer det sig?
Markanden löser inte alla problem, marknaden ägnar sig bara åt sånt man tjänar pengar på. Billiga bostäder till fattiga gör man inga pengar på. Ingen skulle drömma om att låta marknadskrafterna sköta sjukvård och skola i Sverige, av uppenbara skäl.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du fattar inte hur det funkar. Om man är rik så hyr man oftast inte sitt boende. Varför betala mer för mindre? Ok vissa rika kanske hyr för att det är bekvämt, men de allra flesta med pengar i sverige äger nästan alltid sitt boende.
Annars är ju ett vanligt argument för marknadshyra att de rika bor alldeles för billigt i stora hyreslägenheter i attraktiva lägen i stan.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det vore inte bara en inskränkning i människors frihet att myndigheter spionerar på oss. Det är också en stor kostnad förstås... Lutar DDR det här. Nej du. Låt folk få hyra så många bostäder de vill. Man kan bara bo åt gången så det blir nog självreglerade det där.
Om det reglerar sig själv så försvinner risken för att vissa samlar på sig flera hyresrätter än de behöver.
Självklart måste myndigheterna hålla koll på folk. Man ska nog var mer än lovligt godtrogen om man tror att man kan lita på folk. Visst vore det fint om inte Skatteverket behövde, ingen får restskatt. Eller Trafikverket, inga fartkameror. Inga poliser på gator och torg, ingen tull, inga myndigheter som spionerar på folk. Men dit har vi nog inte kommit än.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du fattar inte hur det fungerar. Det kan bli både höjda och SÄNKTA hyror med marknadshyror. Du fokuserar bara på höjda hyror men glömmer bort att den största delen av hyresmarknaden inte är sthlms innerstad.
Så länge efterfrågan på hyresrätter är större än tillgången så blir det dyrare att bo, det är grundläggande för marknadsekonomi.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den som tycker att det är mest värt får bo där. Det är inte nödvändigtvis den som är rikast.
Naturligtvis. Orsaken till att vissa bor trångt i förorternas ghetton och andra bor i lyxvillor beror bara på att man värderar boendet olika. Tänkte inte på det.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför skulle jag göra det? Jag har redan ett rekordbilligt boende. Enda gången jag kommer att hyra är när jag går i pension och då är jag etta i kön och blir miljonär på kuppen. Det tycker du är rättvist va?
Hur blir man miljonär på att bo i hyresrätt? Det har inte jag lyckats med i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du fattar inte att det inte går att göra en bostadskarrär längre på hyresmarknaden. Det är alldeles för låga köer för att det ska vara möjligt.
Bostadskarriär innebär att man går från litet och enkelt till stort och dyrt.
"Annikas bostadskarriär: Från etta till hus på 10 år"
https://www.expressen.se/leva-och-bo/hemma-hos-5/nytt-hem/annikas-bostadskarriar-fran-etta-till-hus-pa-10-ar/
Citera
2021-05-26, 16:41
  #19039
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det låter ju helt sjukt om det stämmer. Dock gillar jag inte att flyktingar används som slagträ i debatten om marknadshyror.

Mkt girighet ligger bakom och de som har bra köplats eller har ett bra kontrakt vill naturligtvis inte att det ska marknadsprissättas. Då försvinner ju kontraktets värde! Det är inte bra.... utom för de som saknar en bostad och behöver hyra en fortast möjligt.

Men men... priserna fortsätter uppåt och vi som äger bostäder blir rikare och rikare. Då myser säkert vänstern....
Ja, giriga finns överallt även på vänstersidan. Och att de utnyttjar hela invandringsfrågan är rätt uppenbart.
Att tjäna pengar på sitt boende är det ultimata förstås. Men i Stockholm är det många som bara vill ha någonstans att bo. Det är inte många som kan eller vill betala för en nybyggd lägenhet i en sämre förort men att bara ge dem rakt av till kriminella utlänningar som antagligen inte kommer att bli självförsörjda är bara sinnesjukt. Förstår inte hur folk kan rösta för det här.
Citera
2021-05-26, 21:08
  #19040
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag läste om en vänsterpartist som genom sitt företag hyrde ut en 1a för 64.000kr i månaden till Mig eller soc som betalade det för flyktingar att bo där. Lägenheten var dessutom i dåligt skick.
Försökte hitta artikeln igen men såna här artiklar försvinner gärna från google nu för tiden.

Jag har blivit kontaktad, flera av mina bekanta har blivit det för att inhysa asylsökande och kommunen betalar. Ser vi till de nybyggda hyresområdena så är snart majoriteten asylsökande eller migranter med uppehållstillstånd.

För 15 år sedan pratades det om gentrifiering. Ett nytt begrepp då. Man skulle rusta upp dyrt. Få migranter eller inga andra låginkomsttagare skulle därmed kunna bo där. Idag är migranterna omvänt i majoritet i dessa områden. Socialen betalar. Arbetande har inte råd att betala hyrorna.

Såsom jag påpekat så kan inte vanliga arbetsinkomsttagande ha råd med marknadshyror då kommunerna höjer upp hyrorna genom att konkurrera med sina bidragstagare.
Citera
2021-05-26, 21:37
  #19041
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man måste ha något system för att fördela bostäder, och nu har man valt kösystem.
Det är lika dumt som att fördela mat efter ett kösystem. Luktar sovjet det där.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ett behovssystem skulle iofs vara sympatiskt, men skulle också ge märkliga gränsdragningsproblem. Soc. har förmodligen bostäder att fördela till särskilt behövande.
Hur många är utan bostäder på en skala? Om vi verkligen prioriterade hemlösa som Finland gör skulle vi inte haft så mkt problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Marknadshyra skulle i alla fall inte lösa det problemet.
Mat marknadsprissätts. Är det brist på mat? Nej. Bostadsrätter marknadsprissätts, är det brist på bostadsrätter? Nej. Hyresrätter marknadsprissätts inte. Är det brist på hyresrätter? Ja.

Och hur kan det komma sig? jo priset är fel och därmed får du en artificiell brist eftersom priset är under marknadspriset.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Markanden löser inte alla problem, marknaden ägnar sig bara åt sånt man tjänar pengar på. Billiga bostäder till fattiga gör man inga pengar på. Ingen skulle drömma om att låta marknadskrafterna sköta sjukvård och skola i Sverige, av uppenbara skäl.
Marknaden löser allt om du låter marknaden vara en marknad. Med hyresreglering blir det ingen marknad och därmed får du brist.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Annars är ju ett vanligt argument för marknadshyra att de rika bor alldeles för billigt i stora hyreslägenheter i attraktiva lägen i stan.
JA så är det. men det är minst lika vanligt att påtala att alla innerstadshyresgäster minsann är fattiga och skulle under inga omständigheter att ha råd att bo kvar vid marknadshyror. Något som absolut inte är sant.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om det reglerar sig själv så försvinner risken för att vissa samlar på sig flera hyresrätter än de behöver.
Skulle du själv samla på dig extra hyreskontrakt för marknadspris bara för att det är kul? Det är lite som att hyra 10 hotellrum bara för att det är lite skoj och möjligt. Det låter ganska dumt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Självklart måste myndigheterna hålla koll på folk. Man ska nog var mer än lovligt godtrogen om man tror att man kan lita på folk. Visst vore det fint om inte Skatteverket behövde, ingen får restskatt. Eller Trafikverket, inga fartkameror. Inga poliser på gator och torg, ingen tull, inga myndigheter som spionerar på folk. Men dit har vi nog inte kommit än.
En myndighet som ska spionera på folk och kontrollera var de bor och inte bor? Nej tack säger jag. Det finns viktigare saker att satsa på före det.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Så länge efterfrågan på hyresrätter är större än tillgången så blir det dyrare att bo, det är grundläggande för marknadsekonomi.
Det är artificiell efterfrågan det där. Allt under marknadspris är det oändlig efterfrågan på.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Naturligtvis. Orsaken till att vissa bor trångt i förorternas ghetton och andra bor i lyxvillor beror bara på att man värderar boendet olika. Tänkte inte på det.
Ja det kan faktiskt vara så.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur blir man miljonär på att bo i hyresrätt? Det har inte jag lyckats med i alla fall.
Det blir du inte, men du tar heller inga risker. Det är det du betalar för via hyran.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Bostadskarriär innebär att man går från litet och enkelt till stort och dyrt.
"Annikas bostadskarriär: Från etta till hus på 10 år"
https://www.expressen.se/leva-och-bo/hemma-hos-5/nytt-hem/annikas-bostadskarriar-fran-etta-till-hus-pa-10-ar/
Ja det låter som min resa. Man måste börja någonstans och sedan får man jobba sig upp precis som på arbetsmarknaden. Allt handlar om inställning och egentligen inte så mkt om inkomst.
Citera
2021-05-26, 22:00
  #19042
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Ja, giriga finns överallt även på vänstersidan. Och att de utnyttjar hela invandringsfrågan är rätt uppenbart.
Att tjäna pengar på sitt boende är det ultimata förstås. Men i Stockholm är det många som bara vill ha någonstans att bo. Det är inte många som kan eller vill betala för en nybyggd lägenhet i en sämre förort men att bara ge dem rakt av till kriminella utlänningar som antagligen inte kommer att bli självförsörjda är bara sinnesjukt. Förstår inte hur folk kan rösta för det här.

Det kommer bara att fortsätta tyvärr. Men vänstern är så dumma och förstår inte att deras dröm om den billiga hyresrätten för alla redan har spuckit och det blir bara värre och värre ju längre eländet är kvar.

Jaja, jag ska inte klaga. Jag är dubbel vinnare på eländet. Jag har bra köplats och värdet på min bostad och fritidshus stiger.
Citera
2021-05-27, 02:29
  #19043
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Folk måste kontrolleras. Vad tror du Skatteverket håller på med? Arbetsmiljöverket. Trafikverket? Det finns en massa myndigheter som håller koll på oss.
Ni socialister är som vanligt. Först införs en massa system och regler som inte fungerar. I takt med att det inte fungerar så införs mer och mer kontroller och straff för att med tiden övergå i rent förtryck. När tänker ni bygga en mur så folk inte kan fly landet med sin dyra utbildning och sina tillgångar?

Marknadshyror finns i massor av länder, fungerar utmärkt och leder inte till att hemlösheten är värre än i Sverige. Socialister är emot av principskäl (emot privat ägande i allmänhet), maktskäl (människor skall vara beroende av socialisternas stat) och sniken egennytta (socialisterna gynnar sig själva personligen). Precis som vanligt, som sagt.
Citera
2021-05-27, 03:51
  #19044
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Ni socialister är som vanligt. Först införs en massa system och regler som inte fungerar. I takt med att det inte fungerar så införs mer och mer kontroller och straff för att med tiden övergå i rent förtryck. När tänker ni bygga en mur så folk inte kan fly landet med sin dyra utbildning och sina tillgångar?

Marknadshyror finns i massor av länder, fungerar utmärkt och leder inte till att hemlösheten är värre än i Sverige. Socialister är emot av principskäl (emot privat ägande i allmänhet), maktskäl (människor skall vara beroende av socialisternas stat) och sniken egennytta (socialisterna gynnar sig själva personligen). Precis som vanligt, som sagt.

Du kan inte jämföra Sverige med andra länder när det kommer till hyreserätter. Vi importerar ca 100k människor varje år från all världens skitländer och enbart sandnegrer med noll betalningsförmåga. Det är en mindre stad räknat i invånarantal som vi importerar årligen, beräknat 100k totalen med asyl + anhöriginvandring.

Det föds fler människor än det dör årligen. Så vi har både en naturlig befolkningsökning av födelseantal och vi har en onormal befolkningsökning p.g.a skräpmänniskor - massinvandring. Var ska dessa bo? Ska socialkontoren börja köpa upp BR och dela ut?

Nämn ett land i Europa där det går att få tag på en hyresrätt inom 1 månad där dom har massinvandring? Och där det är hyror som går att betala för gemeneman utan att det ska drabba ekonomin så att konsumtion av varor och tjänster går ner? Alltså att betalförmågan blir försämrad för att folk har mindre pengar att konsumera för att de måste lägga mer pengar på hyran. Högre arbetslöshet helt enkelt.

Det är vad som blir konsekvensen med marknadshyror. Om person A betalar 6000kr i hyra. Och nästa dag när marknadshyra införs betalar person A 10000kr i hyra. Det betyder att person A kommer att få göra avkall på varor och tjänster, dra ner på sin konsumtion vilket kommer göra folk arbetslösa när efterfrågan vänder ner.

Det är lite lustigt att hyresrätter bara ploppar upp som svampar ur jorden så fort vi inför marknadshyror. Ingen har någonsin i tråden redogjort var eller när dessa lägenheter ploppar upp.

Som sagt en mindre stad årligen med skräpmänniskor importerar vi och ni pratar om marknadshyror, låt det sjunka in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in