Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Du menar finanspolitiska rådet som hyllar och förespråkar marknadshyror?
"I Storstockholm beräknas medianhyran mer än fördubblas på Östermalm, medan den praktiskt taget är oförändrad i vissa ytterkommuner" Ramböll säger 80%, denna 100%. Oförändrad i ytterkommuner alltså.
Skönt att du också insett att marknadshyror vore överlägset för alla. Då kan du släppa allt ditt trams.
Ingenstans står det jag förespråkar marknadshyror eller håller med finanspolitiska rådet. Du är inte bara lågutbildad utan dum i huvudet också.
Nu har du mer fakta vilka enorma hyreshöjningar det blir för nissen i 1an i innerstan, från 5500-6000 kr idag vanligtvis till 11-12000 kr, phew blir inte mycket över till övriga räkningar och nöje för butiksarbetaren, servitrisen med 18500 netto eller alla studenter och unga som till 80-90% har en inkomst under 30 brutto innan 30 års ålder. Då kan man ju lika gärna gå på socialbidrag, hyra betald, 4500 riksnorm och sen utöver det få era marknadsförespråkares nya feta bostadsbidrag!
Sen är 11-12000 kr/mån för en 1a något jag inte skulle betala då jag inte anser det skäligt och även jag som medelinkomsttagare får betydligt sämre ekonomi, vilket utestänger medelklassen från stan då dom flesta inte kan spara 1.5 miljon i kontantinsats för att KÖPA en bostadsrätt 1a nu, då man får bara 2.3 miljoner i lån på typ 37 brutto inkomst.
Då har innerstan sen år 2005 blivit ett reservat för rika, då var hyrorna låga, det fanns många fler hyresrätter innan alla ombildningar. Kön var lång men det fanns möjlighet få en 1a vid 28 års ålder eller som min familj gjorde, ställde sig i kö och fick en lgh som jag tog över sen i början av 20 års åldern så det fanns möjligheter!
En BR 1a kostade då 1.2 miljoner och jag fick lån till det med 90% belåning som t om lagerarbetare och var nära att köpa! En annan kollega hade köpt i vasastan år 1999 som lagerarbetare, 200 000 kr betalade han och skröt den var värd 1 mille vid tidpunkten minns jag.