2019-07-01, 08:32
  #17149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att åka från Skanstull till Thorildsplan tar EN minut mindre än att åka från Vällingby till Thorildsplan. Att åka från Farsta till Ringen tar lika lång tid.

OM det handlar att man inte kan ha ett jobb utan att bo i närheten av det räcker det inte att bara bo i innerstan. Man måste bo i samma stadsdel.

Enligt de undersökningar som finns skulle hyrorna i Farsta och Vällingby påverkas marginellt av marknadshyror. Några hundralappar. Om det är make it or break it för folk kan beskattningen av marknadshyrorna finansiera ett bostadsbidrag utan minsta problem.
Jag har inte sagt att man inte skulle kunna åka tex. från Vällingby till Thorildsplan. Jag har sagt att man kan inte åka från en annan STAD till Stockholm och jobba! Med marknadshyror kan det bli så att flera känner sig tvungna att flytta bort från Stockholm. Och det där med finansieringen av bostadsbidrag - där måste reglerna ändras INNAN marknadshyrorna införs. Annars blir det katastrof, som jag sade redan förut. Några hundralappar hit eller dit kanske inte spelar så mycket roll för just dig eller mig, men det kan göra en stor skillnad för många andra. Många har redan nu svårt att få ekonomin att gå ihop.
Citera
2019-07-01, 09:43
  #17150
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Nej, tex. en lägenhet på 50 kvm kan man inte hitta för 4500-5000 kr/mån. I beräkningarna för snitthyrorna har man räknat med också stora lägenheter, där hyran per kvadratmeter blir mindre. Jag känner fler än en person, som betalar mer. (Inte många i just Farsta, men runt omkring. Farsta var bara ett exempel). Och jag menar äldre lägenheter. Nyare är mycket dyrare.

Jag skiter fullständigt i dina anekdotiska resonemang. Är 40kvm dyrare än snittet är 80kvm billigare. Det kvittar helt för argumentationen.
Citera
2019-07-01, 09:44
  #17151
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Jag har inte sagt att man inte skulle kunna åka tex. från Vällingby till Thorildsplan. Jag har sagt att man kan inte åka från en annan STAD till Stockholm och jobba! Med marknadshyror kan det bli så att flera känner sig tvungna att flytta bort från Stockholm. Och det där med finansieringen av bostadsbidrag - där måste reglerna ändras INNAN marknadshyrorna införs. Annars blir det katastrof, som jag sade redan förut. Några hundralappar hit eller dit kanske inte spelar så mycket roll för just dig eller mig, men det kan göra en stor skillnad för många andra. Många har redan nu svårt att få ekonomin att gå ihop.

Det får justeras i samband med att man inför marknadshyror. Att införa det 5 år i förväg blir ju bara att ge bort gratis skattepengar (vilket det är ändå iofs)

Att det skulle hänga på några hundralappar om man kan bo kvar i en stad eller ej har jag jävligt svårt att köpa, annat än för extremt fåtal.

Du får helt enkelt återkomma med en källa på att så är fallet annat än dina anekdoter.
Citera
2019-07-01, 16:54
  #17152
Medlem
Hyresnivåerna kan du kolla på bostadsförmedlingens sida. Där finns lägenheter i alla möjliga storlekar, tex en 3:a, 69 kvm i Grimsta för mer än 9000kr/månad. (De billigaste lägenheterna är populära och då får man köa i minst 15år. Har man barn så är de vuxna innan de kan få eget rum.)
https://bostad.stockholm.se/Lista/?s=59.02925&n=59.76884&w=17.02332&e=18.97614&sort= annonserad-fran-desc&vanlig=1

De där "några hundralappar" blir mer och mer varje år, när hyrorna höjs procentuellt. men de låga lönerna hänger kanske inte med. De där "några hundralappar" i månaden blir några tusenlappar om året. Man kanske inte blir tvungen att flytta, men man kanske blir tvungen att skippa tandläkaren/glasögonen/födelsedagspresenten till barnen eller något annat, som "alla andra" har råd med. Eller har de? Du menar kanske att låginkomsttagarna inte ska ha något mer än tak över huvudet och havregrynsgröt på morgonen? Bara fastighetsägarna tjänar mer, och mer och mer och ... år efter år.

Och det är INTE bara "mina adeknoter". Det är du som inte lever i verkligheten.
Citera
2019-07-02, 13:34
  #17153
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De skulle inte ha råd att bo på Östermalm eller Avenyn nej. Fast hur många knegare tror du seriöst bor där idag? Hur många unga knegare får möjlighet när kötiden är 35år? Det finns ingen som seriöst påstår att hyrorna kommer öka med mer än 10-30% i de allra flesta områden.

Vad har du fått dom siffrorna ifrån?

Med marknadshyror lär hyrorna öka med minst 50% och många fall med över 100%, just 100% ökade hyrorna med i Oslo när dom införde marknadshyror i Norge.

Och det var inte i centrala Oslo som hyrorna fördubblades utan det var vanliga hyresrätter i Oslos förorter.

Så dina 10-30% det är bara ljug.
Citera
2019-07-02, 14:13
  #17154
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Vad har du fått dom siffrorna ifrån?

Med marknadshyror lär hyrorna öka med minst 50% och många fall med över 100%, just 100% ökade hyrorna med i Oslo när dom införde marknadshyror i Norge.

Och det var inte i centrala Oslo som hyrorna fördubblades utan det var vanliga hyresrätter i Oslos förorter.

Så dina 10-30% det är bara ljug.

Den MEST negativa rapporten som gjorts, dvs som tror på högst stigande priser, är den som Ramböll gjort åt HGF. Den pekar på 10-30% i tex Stockholms utkanter.

Vilken undersökning hänvisar du till?
Citera
2019-07-02, 14:24
  #17155
Medlem
Oavsett om man är för eller emot marknadshyror så får vi det inom snar framtid.

Som bekant så har mångkulturen nu börjat äta sig in i lite finare kvarter.
Marknadshyrorna är räddning för de som vill bo vitt. Ja, och har pengar förståss. Bland dessa hittar vi ju även makthavarna som kan fatta de nödvändiga besluten. Nej, jag är inte vänster. Bara inser hur det kommer att bli.
Citera
2019-07-02, 22:48
  #17156
Medlem
allt.o.ingets avatar
Hyrorna ökar redan nu med 10-30%.utan så kallade marknadshyror. En sak kan vi slå fast och det är att hyrorna inte kommer att sänkas om allmännyttan försvinner.

Antingen fortsätter det på samma nivå, 10-30% eller så blir det en kraftig höjning. Det är tillgång och efterfrågan som styr och på grund av att efterfrågan ökar med en kraftig invandring så kan man nästan garantera en kraftig hyreshöjning.

Och det är inte alls säkert att bostadsbyggandet ökar. Kan man röka ut människors tillgångar till fullo så gör man det precis som OPEC håller oljepriset uppe genom att hålla tillgången nere.
Citera
2019-07-08, 10:10
  #17157
Medlem
https://www.svd.se/rivningsvag-hotar--bortom-storstadernas-bostadsbrist
https://www.svd.se/bostadsbrist-krossar-studentdrommar-enklare-att-jobba

Nemas problemas. Eller ?
Citera
2019-07-12, 02:44
  #17158
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Den MEST negativa rapporten som gjorts, dvs som tror på högst stigande priser, är den som Ramböll gjort åt HGF. Den pekar på 10-30% i tex Stockholms utkanter.

Vilken undersökning hänvisar du till?

Din förbannade lågutbildade apa!

Finanspolitiska rådet släppte för någon månad sen en stor rapport om hela bostadsmarknaden på jag vet inte hur många sidor, där dom tydligt redovisar hur mycket hyrorna kommer stiga med marknadshyror. 100% i Stockholm innerstad och 70-100% i dom mest populära närförorterna. 20-30% i kranskommuner.


"Enligt deras beräkningar skulle 90 procent av alla hyresgäster i landet få högre hyra och förstås drabba de som bor i Stockholm mest. På Östermalm räknar de med att hyran fördubblas. Hyreshöjningarna skulle ge fastighetsägarna 27 miljarder extra, men här vill Finanspolitiska rådet att bara 5 miljarder stannar kvar hos värdarna, resten ska gå till staten för olika fördelningspolitiska åtgärder, i första hand riktade bostadsbidrag och bostadstillägg.

Även bostadsrättsinnehavare och husägare ska bidra med att fastighetskatten på småhus och ägarlägenheter höjs till 1,2 procent och att taket för fastighetsskatten tas bort. Dagens räntebeläggning av uppskjuten kapitalvinst slopas också.

Alla dessa förändringar menar man leder till en mer rättvis bostadsmarknad som inte gynnar någon av boendeformerna och den offentliga sektorn får 70 miljarder kronor att använda till fördelningspolitik som kompenserar för de med svagast ekonomi.
"


https://fastighetstidningen.se/friare-hyror-bor-bekosta-hojda-bostadsbidrag/

Hela rapporten
http://fpr.se/download/18.45182a5f16a84e95fac68069/1560259031361/Friare%20hyress%C3%A4ttning%20och%20likformig%20bo stadsbeskattning.pdf

Rambölls rapport beställd av HGH visade väl på liknande hyreshöjningar.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2019-07-12 kl. 02:52.
Citera
2019-07-12, 07:44
  #17159
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Din förbannade lågutbildade apa!

Finanspolitiska rådet släppte för någon månad sen en stor rapport om hela bostadsmarknaden på jag vet inte hur många sidor, där dom tydligt redovisar hur mycket hyrorna kommer stiga med marknadshyror. 100% i Stockholm innerstad och 70-100% i dom mest populära närförorterna. 20-30% i kranskommuner.


"Enligt deras beräkningar skulle 90 procent av alla hyresgäster i landet få högre hyra och förstås drabba de som bor i Stockholm mest. På Östermalm räknar de med att hyran fördubblas. Hyreshöjningarna skulle ge fastighetsägarna 27 miljarder extra, men här vill Finanspolitiska rådet att bara 5 miljarder stannar kvar hos värdarna, resten ska gå till staten för olika fördelningspolitiska åtgärder, i första hand riktade bostadsbidrag och bostadstillägg.

Även bostadsrättsinnehavare och husägare ska bidra med att fastighetskatten på småhus och ägarlägenheter höjs till 1,2 procent och att taket för fastighetsskatten tas bort. Dagens räntebeläggning av uppskjuten kapitalvinst slopas också.

Alla dessa förändringar menar man leder till en mer rättvis bostadsmarknad som inte gynnar någon av boendeformerna och den offentliga sektorn får 70 miljarder kronor att använda till fördelningspolitik som kompenserar för de med svagast ekonomi.
"


https://fastighetstidningen.se/friare-hyror-bor-bekosta-hojda-bostadsbidrag/

Hela rapporten
http://fpr.se/download/18.45182a5f16a84e95fac68069/1560259031361/Friare%20hyress%C3%A4ttning%20och%20likformig%20bo stadsbeskattning.pdf

Rambölls rapport beställd av HGH visade väl på liknande hyreshöjningar.

Du menar finanspolitiska rådet som hyllar och förespråkar marknadshyror?

"I Storstockholm beräknas medianhyran mer än fördubblas på Östermalm, medan den praktiskt taget är oförändrad i vissa ytterkommuner" Ramböll säger 80%, denna 100%. Oförändrad i ytterkommuner alltså.

Skönt att du också insett att marknadshyror vore överlägset för alla. Då kan du släppa allt ditt trams.
__________________
Senast redigerad av flanders 2019-07-12 kl. 07:49.
Citera
2019-07-12, 09:26
  #17160
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du menar finanspolitiska rådet som hyllar och förespråkar marknadshyror?

"I Storstockholm beräknas medianhyran mer än fördubblas på Östermalm, medan den praktiskt taget är oförändrad i vissa ytterkommuner" Ramböll säger 80%, denna 100%. Oförändrad i ytterkommuner alltså.

Skönt att du också insett att marknadshyror vore överlägset för alla. Då kan du släppa allt ditt trams.

Ingenstans står det jag förespråkar marknadshyror eller håller med finanspolitiska rådet. Du är inte bara lågutbildad utan dum i huvudet också.

Nu har du mer fakta vilka enorma hyreshöjningar det blir för nissen i 1an i innerstan, från 5500-6000 kr idag vanligtvis till 11-12000 kr, phew blir inte mycket över till övriga räkningar och nöje för butiksarbetaren, servitrisen med 18500 netto eller alla studenter och unga som till 80-90% har en inkomst under 30 brutto innan 30 års ålder. Då kan man ju lika gärna gå på socialbidrag, hyra betald, 4500 riksnorm och sen utöver det få era marknadsförespråkares nya feta bostadsbidrag!

Sen är 11-12000 kr/mån för en 1a något jag inte skulle betala då jag inte anser det skäligt och även jag som medelinkomsttagare får betydligt sämre ekonomi, vilket utestänger medelklassen från stan då dom flesta inte kan spara 1.5 miljon i kontantinsats för att KÖPA en bostadsrätt 1a nu, då man får bara 2.3 miljoner i lån på typ 37 brutto inkomst.

Då har innerstan sen år 2005 blivit ett reservat för rika, då var hyrorna låga, det fanns många fler hyresrätter innan alla ombildningar. Kön var lång men det fanns möjlighet få en 1a vid 28 års ålder eller som min familj gjorde, ställde sig i kö och fick en lgh som jag tog över sen i början av 20 års åldern så det fanns möjligheter!
En BR 1a kostade då 1.2 miljoner och jag fick lån till det med 90% belåning som t om lagerarbetare och var nära att köpa! En annan kollega hade köpt i vasastan år 1999 som lagerarbetare, 200 000 kr betalade han och skröt den var värd 1 mille vid tidpunkten minns jag.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2019-07-12 kl. 09:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in