2019-06-30, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
De skulle inte ha råd att bo på Östermalm, och inte heller i Farsta, Hässelby, Alby eller Nacka. De skulle bli tvungna att flytta lååångt bort. Och 10-30% hyreshöjning är faktiskt mycket pengar för många vanliga arbetare.

Vilken undersökning baserar du detta på?

Vad får dig att tro att en sska som tjänar 30-35k i mån inte skulle ha råd med en hyra som är 10% högre än 90kr per kvm (vad det i dag kostar i Farsta)?

Det motsvarar 5k för 50kvm. Dvs runt 20k kvar att leva på..
Citera
2019-06-30, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
För en sjuksyrra måste bo på Kungsholmen för att jobba på St Göran? Att bo i Vällingby och spendera 10 min på t-banan är ju otänkbart?

Ökningen i tex Vällingby beräknas med marknadshyror bli 10-20% i VÄRSTA fall.
Tänk att jag lyckats pendla betydligt längre än så hela livet. Jag måste vara ett unikum..
Att åka t-bana från Vällingby till St Göran tar betydligt längre tid än 10 min. Har du aldrig åkt kommunalt? Speciellt barnfamiljer kan inte vara hemifrån i 11-12 timmar om dagen. Förskolorna har inte öppet så långa dagar.
Citera
2019-06-30, 20:47
Avslutad
Citat:
Att åka t-bana från Vällingby till St Göran tar betydligt längre tid än 10 min. Har du aldrig åkt kommunalt? Speciellt barnfamiljer kan inte vara hemifrån i 11-12 timmar om dagen. Förskolorna har inte öppet så långa dagar.

19minuter enligt SL.se. 16 minuter från Farsta till SöS.

Vilken undersökning hänvisar du till?

Så barnfamiljer som har föräldrar som bor i stan KAN inte leva om de inte får bo i den stadsdel de jobbar i? Hahaha du trollar ju bara. Tror du en majoritet av alla familjemän/kvinnor som jobbar i city bor där?

Olof Palme bodde för fan i Vällingby..
Citera
2019-06-30, 20:48
Medlem
Citat:
Vilken undersökning baserar du detta på?

Vad får dig att tro att en sska som tjänar 30-35k i mån inte skulle ha råd med en hyra som är 10% högre än 90kr per kvm (vad det i dag kostar i Farsta)?

Det motsvarar 5k för 50kvm. Dvs runt 20k kvar att leva på..

Du pratar sjuksköterska som tjänar 30-35k. Jag pratade om undersköterska/vårdbiträde/köksbiträde/städare, som tjänar 20-25 tusen i månaden FÖRE skatt. Tro mig eller inte, men det är en ganska vanlig inkomst. Vilken värld lever du i?
5 tusen för 50kvm är billigt redan nu. Förra veckan pratade jag med en pensionerad tant, som hade en lägenhet på ca 56 kvm meter i Högdalen och hyran ca 6900/månad. Hon skulle aldrig klarat den om hon inte hade fått bostadsbidrag.
Citera
2019-06-30, 20:49
Avslutad
Citat:
Du pratar sjuksköterska som tjänar 30-35k. Jag pratade om undersköterska/vårdbiträde/köksbiträde/städare, som tjänar 20-25 tusen i månaden FÖRE skatt. Tro mig eller inte, men det är en ganska vanlig inkomst. Vilken värld lever du i?
5 tusen för 50kvm är billigt redan nu. Förra veckan pratade jag med en pensionerad tant, som hade en lägenhet på ca 56 kvm meter i Högdalen och hyran ca 6900/månad. Hon skulle aldrig klarat den om hon inte hade fått bostadsbidrag.

Vem du pratar med slår liksom inte riktigt statistik från SCB...

Privatekonomer brukar säga att 1/3 av lönen kan gå till hyran i en sund ekonomi.

Även med 20k i bruttolön överskrider man inte det med marknadshyror i Farsta.
Citera
2019-06-30, 20:58
Medlem
Citat:
19minuter enligt SL.se. 16 minuter från Farsta till SöS.

Vilken undersökning hänvisar du till?

Så barnfamiljer som har föräldrar som bor i stan KAN inte leva om de inte får bo i den stadsdel de jobbar i? Hahaha du trollar ju bara. Tror du en majoritet av alla familjemän/kvinnor som jobbar i city bor där?

Olof Palme bodde för fan i Vällingby..

Farsta-SÖS 31-33 min.

Vällingby- St Göran 45-47 min.

Tänk också på att folk för det mesta inte bor precis bredvid tunnelbanastationen. Innan resan måste barnen lämnas på dagis. Det kan ta MYCKET mera tid att komma till jobbet än bara t-banaresa. Åkte Olof Palme kommunalt? Lämnade han barn på dagis tidigt på morgonen? Var han tvungen att resa (kommunalt vid gles trafik) på natten efter kvällspasset?

Vilken undersökning jag hänvisar till. Här är länken:
https://sl.se/sv/#/Travel/SearchTravelById/V%C3%A4llingby%20centrum%20(Stockholm)/S%3Bt%20G%C3%B6rans%20sjukhus%20(Stockholm)/9103/1232/2019-07-01%252006_00/depart/sv/null/null/2,8,1,4,96,/null/null/null/null/null/false/null/0/0/null/false/0/,0/0/,0/normal/Sl
Citera
2019-06-30, 21:02
Avslutad
Citat:
Farsta-SÖS 31-33 min.

Vällingby- St Göran 45-47 min.

Tänk också på att folk för det mesta inte bor precis bredvid tunnelbanastationen. Innan resan måste barnen lämnas på dagis. Det kan ta MYCKET mera tid att komma till jobbet än bara t-banaresa. Åkte Olof Palme kommunalt? Lämnade han barn på dagis tidigt på morgonen? Var han tvungen att resa (kommunalt vid gles trafik) på natten efter kvällspasset?

Vilken undersökning jag hänvisar till. Här är länken:
https://sl.se/sv/#/Travel/SearchTravelById/V%C3%A4llingby%20centrum%20(Stockholm)/S%3Bt%20G%C3%B6rans%20sjukhus%20(Stockholm)/9103/1232/2019-07-01%252006_00/depart/sv/null/null/2,8,1,4,96,/null/null/null/null/null/false/null/0/0/null/false/0/,0/0/,0/normal/Sl

Du måste lämna barn även på Kungsholmen, skolan kanske ligger i motsatt riktning än jobbet.

Om ALLA som jobbar i en stadsdel också ska bo där får du se till att bygga ett par 100 skyskrapor till i city först.

Jag bad om en undersökning som bekräftar marknadshyrornas av dig påstådda nivåer.
Citera
2019-06-30, 21:04
Medlem
Citat:
Vem du pratar med slår liksom inte riktigt statistik från SCB...

Privatekonomer brukar säga att 1/3 av lönen kan gå till hyran i en sund ekonomi.

Även med 20k i bruttolön överskrider man inte det med marknadshyror i Farsta.
20k i bruttolön blir ca 15k i netto. 5 tusen skulle då vara en acceptabel hyra, MEN hyrorna i tex. Farsta är INTE så låga. För 5 tusen kan hyra en liten etta om man har tur. Med marknadshyror skulle man nog inte ha råd ens med det. Och tänk om man plötsligt sjuk/arbetslös/ får barn? Ut med packet bara, eller?!
Citera
2019-06-30, 21:11
Medlem
Citat:
Du måste lämna barn även på Kungsholmen, skolan kanske ligger i motsatt riktning än jobbet.

Om ALLA som jobbar i en stadsdel också ska bo där får du se till att bygga ett par 100 skyskrapor till i city först.

Jag bad om en undersökning som bekräftar marknadshyrornas av dig påstådda nivåer.
Jag har inte pratat om att alla skulle bo i samma stadsdel, där de jobbar. Jag har pratat om att alla ska ha en möjlighet att bo i samma STAD, där de jobbar! Med marknadshyror går det inte. Då blir man tvungen att flytta till Eskilstuna, Enköping, Norrtälje, osv.
Varför frågar du MIG om undersökningen som bekräftar marknadshyrornas nivåer? Det var DU, som skrev att nivåerna skulle bli 10-30%. Jag säger att redan 10% är mycket pengar för väldigt många löntagare.
Citera
2019-07-01, 07:05
Avslutad
Citat:
20k i bruttolön blir ca 15k i netto. 5 tusen skulle då vara en acceptabel hyra, MEN hyrorna i tex. Farsta är INTE så låga. För 5 tusen kan hyra en liten etta om man har tur. Med marknadshyror skulle man nog inte ha råd ens med det. Och tänk om man plötsligt sjuk/arbetslös/ får barn? Ut med packet bara, eller?!

Enligt Scb är snitthyrorna i Farsta mellan 90-100kr per kvm..Bara att du känner en person som betalar mer ändrar inte det.

Bara för att jag känner en rökare som blev 100 år är inte rökning ofarligt.

https://www.stockholmdirekt.se/bostad/sa-mycket-skiljer-hyrorna-i-stockholm/repqkA!u0WDwG1LpKD5uRVYeoFEgg/
Citera
2019-07-01, 07:10
Avslutad
Citat:
Jag har inte pratat om att alla skulle bo i samma stadsdel, där de jobbar. Jag har pratat om att alla ska ha en möjlighet att bo i samma STAD, där de jobbar! Med marknadshyror går det inte. Då blir man tvungen att flytta till Eskilstuna, Enköping, Norrtälje, osv.
Varför frågar du MIG om undersökningen som bekräftar marknadshyrornas nivåer? Det var DU, som skrev att nivåerna skulle bli 10-30%. Jag säger att redan 10% är mycket pengar för väldigt många löntagare.

Att åka från Skanstull till Thorildsplan tar EN minut mindre än att åka från Vällingby till Thorildsplan. Att åka från Farsta till Ringen tar lika lång tid.

OM det handlar att man inte kan ha ett jobb utan att bo i närheten av det räcker det inte att bara bo i innerstan. Man måste bo i samma stadsdel.

Enligt de undersökningar som finns skulle hyrorna i Farsta och Vällingby påverkas marginellt av marknadshyror. Några hundralappar. Om det är make it or break it för folk kan beskattningen av marknadshyrorna finansiera ett bostadsbirdrag utan minsta problem.
Citera
2019-07-01, 08:25
Medlem
Citat:
Enligt Scb är snitthyrorna i Farsta mellan 90-100kr per kvm..Bara att du känner en person som betalar mer ändrar inte det.

Bara för att jag känner en rökare som blev 100 år är inte rökning ofarligt.

https://www.stockholmdirekt.se/bostad/sa-mycket-skiljer-hyrorna-i-stockholm/repqkA!u0WDwG1LpKD5uRVYeoFEgg/
Nej, tex. en lägenhet på 50 kvm kan man inte hitta för 4500-5000 kr/mån. I beräkningarna för snitthyrorna har man räknat med också stora lägenheter, där hyran per kvadratmeter blir mindre. Jag känner fler än en person, som betalar mer. (Inte många i just Farsta, men runt omkring. Farsta var bara ett exempel). Och jag menar äldre lägenheter. Nyare är mycket dyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in