Citat:
Ursprungligen postat av
Koskela
Ok, egentligen är det bara du (och kanske hgf) som kan avgöra vad som är en "rimlig" hyra? Gör någon en annan bedömning än din (oavsett anledning) så har man räknat fel, men får skylla sig själv och ta ansvar för sina egna handlingar? Låter som en argumentation för övergång till marknadshyror...
Det finns bara en uträkning och det visar du förlorar 3300 kr/mån jämfört med en nyköpare av motsvarande stor borätt i samma område.
Bara en ekonomisk imbecil går med på en sån deal och det ska inte få förekomma att man ska bli fattig när man hyr istället för att köpa, det är bara ondskefulla nyliberaler som vill ha det så.
Nyliberalerna vill tvinga mig betala dyrt för hyra min lgh med 3600 i hyra, när jag har det jävligt bra fixat för mig nu och sparar 20 000 kr/mån på mina investeringar, heltidsjobb, låga hyra, låga räkningar osv. Fuck off.
jag blir vansinnig om någon höjer mina kostnader dubbelt upp och jag inte kan spara minst 10-15 000 kr/mån på ett medelinkomstagarjobb genom min privatekonomiska förslagenhet och sparsamma livsstil.
Den här månaden har jag utgifter på 7800 kr/mån pga av mina låga hyra bara och några nya dealar där jag sänkt utgifterna på fasta räkningar med ca 300 kr/ mån och efter jag börjat cykla till jobbet under sommaren och ta med matlåda varje dag och det trillar in 25 000 netto i lön och 5000 kr i passiva inkomster. Nästa steg är att byta till en 3a och hyra ut ett rum och sänka hyran med 1700 kr och ta ett extrajobb varje söndag som ger 7000 kr netto ytterligare

Spara 350 000 kr/år och få låneutrymme att köpa bostäder i Spanien istället för en svindyr rutten bostadsrätt i Sverige är en bra deal.
Det hade man inte kunnat gjort utan bruksvärdessystemet då jag var precis på gränsen med min lön för att få låna över 1 miljon till Spanien bostad med 30% kontantinsats+14% avgifter av köpeskillingen, banken resonerade som så att det är en lyxprodukt när jag klagade på deras snäva lånekalkyler medans jag bara ser det som en bostad i ett annat land.
Men som i allt annat vill nyliberalerna dra undan mattan för såna som mig så att det inte ska vara ens möjligt att få igenom såna saker trots man bara äter nudlar och sparar som en tok. Man ska inte ens få gratis högskola eller komvux ifall man sumpa gymnasiet. man ska bli renovräkt av carnegie och akelius eller betala minst 8000 kr/mån helt plötsligt för sin 1a.
Slemhög - Tydligen Lyxlirare i bruksvärdeshyresrätt