2017-08-14, 19:30
  #13897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du fattar tydligen inte dom enklaste saker. I London tecknar du ett kontrakt med en bostadsägare. Nej några förstahandskontrakt existerar inte. Du hyr av ägaren, herregud.
* Hyra i andra hand = hyra av den som hyr i första hand.
* Hyra i första hand = hyra av ägaren.

Hur går du tillväga för att inte förstå det??
Citera
2017-08-14, 21:58
  #13898
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koskela
Ok, egentligen är det bara du (och kanske hgf) som kan avgöra vad som är en "rimlig" hyra? Gör någon en annan bedömning än din (oavsett anledning) så har man räknat fel, men får skylla sig själv och ta ansvar för sina egna handlingar? Låter som en argumentation för övergång till marknadshyror...

Det finns bara en uträkning och det visar du förlorar 3300 kr/mån jämfört med en nyköpare av motsvarande stor borätt i samma område.
Bara en ekonomisk imbecil går med på en sån deal och det ska inte få förekomma att man ska bli fattig när man hyr istället för att köpa, det är bara ondskefulla nyliberaler som vill ha det så.

Nyliberalerna vill tvinga mig betala dyrt för hyra min lgh med 3600 i hyra, när jag har det jävligt bra fixat för mig nu och sparar 20 000 kr/mån på mina investeringar, heltidsjobb, låga hyra, låga räkningar osv. Fuck off.
jag blir vansinnig om någon höjer mina kostnader dubbelt upp och jag inte kan spara minst 10-15 000 kr/mån på ett medelinkomstagarjobb genom min privatekonomiska förslagenhet och sparsamma livsstil.

Den här månaden har jag utgifter på 7800 kr/mån pga av mina låga hyra bara och några nya dealar där jag sänkt utgifterna på fasta räkningar med ca 300 kr/ mån och efter jag börjat cykla till jobbet under sommaren och ta med matlåda varje dag och det trillar in 25 000 netto i lön och 5000 kr i passiva inkomster. Nästa steg är att byta till en 3a och hyra ut ett rum och sänka hyran med 1700 kr och ta ett extrajobb varje söndag som ger 7000 kr netto ytterligare Spara 350 000 kr/år och få låneutrymme att köpa bostäder i Spanien istället för en svindyr rutten bostadsrätt i Sverige är en bra deal.
Det hade man inte kunnat gjort utan bruksvärdessystemet då jag var precis på gränsen med min lön för att få låna över 1 miljon till Spanien bostad med 30% kontantinsats+14% avgifter av köpeskillingen, banken resonerade som så att det är en lyxprodukt när jag klagade på deras snäva lånekalkyler medans jag bara ser det som en bostad i ett annat land.

Men som i allt annat vill nyliberalerna dra undan mattan för såna som mig så att det inte ska vara ens möjligt att få igenom såna saker trots man bara äter nudlar och sparar som en tok. Man ska inte ens få gratis högskola eller komvux ifall man sumpa gymnasiet. man ska bli renovräkt av carnegie och akelius eller betala minst 8000 kr/mån helt plötsligt för sin 1a.

Slemhög - Tydligen Lyxlirare i bruksvärdeshyresrätt
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-08-14 kl. 22:45.
Citera
2017-08-14, 22:55
  #13899
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du fattar tydligen inte dom enklaste saker. I London tecknar du ett kontrakt med en bostadsägare. Nej några förstahandskontrakt existerar inte. Du hyr av ägaren, herregud. För 14de gången, I London är det ditt enda alternativ förutom att äga/köpa. Det som i Sverige kallas förstahandskontrakt i en hyresrätt är inte ett alternativ där men du är nog för trög för att fatta detta. Det finns visserligen kommunalt ägda bostäder men dom är reserverade för social housing dvs. inget du som utlänning kan köa till. Något annat än tidsbestämda kontrakt för uthyrning finns inte. Tror du verkligen det finns kommunala bostadsförmedlingar i London som skriver förstahandskontrakt med svenskar?
Varför tar du inte en paus i ditt internettande för allas bästa.Du förstår ju inte att hyresmarkanden i England och Sverige är radikalt olika.
Vad kallar du en korttidsuthyrning i Sverige där någon hyr ut en BR ett par månader? Jag kallar det andra hand men du är välkommen att använda en annan definition.


Tidsbestämda hyreskontrakt är vansinne, finns inget värre än att ha bostadsångest och måste hitta nytt, och kanske inte hitta något. Men Alpha gillar säket den idéen, att man lever livet med konstant hjärtklappning, ångest och att det brinner i arslet på en.
Citera
2017-08-15, 00:06
  #13900
Medlem
slemhogs avatar
Det är väl inga problem att bo på bara 27 kvadrat när det är bostadsbrist. Se den här geniala killen.
https://www.dn.no/DNtv/video/2017/04/05/1415/trang-bolig-ole-magnus-32-har-funnet-smarte-losninger

man behöver bara ha en säng och matbord man viker upp när man inte använder det.
Kan man inte betala för sig så får man bo compact living som i en hamsterbur, fråga kurt-sune. Detta psykfall borde t om med sin flickvän på bara 24 kvadrat. Som numera säkerligen är ex-flickvän.

Hur snål får man bli! Det är stor skillnad på vara sparsam och göra smarta affärer men samtidigt inte avvara saker man vill ha än att vara SNÅL.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-08-15 kl. 00:09.
Citera
2017-08-15, 01:41
  #13901
Moderator
-Info-s avatar
Bostadsbristen är värre än någonsin. Nu är det 10 års kötid för en hyresrätt i gettona Rinkeby och Tensta. Och över 12 års kötid för en hyresrätt i gettot Husby.

Citat:
Bostadskön växer – Nu 10 år för en bostad i Rinkeby

Inför hösten finns nära 580 000 köande till hyreskontrakt. Även till mindre attraktiva områden som Tensta och Rinkeby krävs nu tio års kötid. Kötiden i Storstockholm har förlängts med ett år sedan förra sommaren.

https://www.svd.se/dystra-beskedet--stockholms-bostadsko-bara-vaxer

Otroligt...
Citera
2017-08-15, 06:54
  #13902
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du fattar tydligen inte dom enklaste saker. I London tecknar du ett kontrakt med en bostadsägare. Nej några förstahandskontrakt existerar inte. Du hyr av ägaren, herregud. För 14de gången, I London är det ditt enda alternativ förutom att äga/köpa. Det som i Sverige kallas förstahandskontrakt i en hyresrätt är inte ett alternativ där men du är nog för trög för att fatta detta. Det finns visserligen kommunalt ägda bostäder men dom är reserverade för social housing dvs. inget du som utlänning kan köa till. Något annat än tidsbestämda kontrakt för uthyrning finns inte. (...)

Jag har som sagt bott i London i närmare ett decennium och då just hyrt. Det var inte tidsbestämt. Så, kan du släppa den villfarelsen nu? Det är bättre om du låter bli att gissa om sådant som du bevisligen inte har koll på. Då slipper du göra dig själv till allmänt åtlöje helt i onödan.
Citera
2017-08-15, 09:17
  #13903
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Tidsbestämda hyreskontrakt är vansinne, finns inget värre än att ha bostadsångest och måste hitta nytt, och kanske inte hitta något.
Det fiffiga med marknadshyror ar att det inte brukar vara nagot problem att hitta nagot. Tvartom ar det hyresvardarna som brukar oroa sig for att bra hyresgaster inte skall stanna eller att det blir svart att hyra ut. Att byta hyresgast ofta ar dyrt och innebar ofta missade hyror i glappet och kostnader i form av ytrenoveringar och avgifter till hyresmaklare.

Men visst, nagon visshet om att fa bo kvar i all evighet utan storre hyreshojningar finns inte.
Citera
2017-08-15, 11:24
  #13904
Medlem
http://www.dn.se/ekonomi/stort-intresse-for-ifragasatt-byggbidrag/

"Han förespråkar i stället marknadshyror för att få större rörlighet på bostadsmarknaden.
– Vi behöver få tillgång till de äldre hyresrätterna och det kan vi bara åstadkomma genom en ökad rörlighet. Där finns det många saker som skulle kunna bidra, till exempel en friare hyressättning, säger Ola Johansson."

Törs man påminna alliansmedlemmen (c) om att de äldre hyresrätterna, speciellt inom
allmännyttan redan sålts ut av hans partikamrater ? Hyckleri och inkonsekvens. Alliansen
vill inte att fattiga, mindre bemedlade, lågavlönade m m skall ha någonstans att bo
överhuvud taget. Däremot skall de gärna ha enkla och lågavlönade jobb.
Citera
2017-08-15, 23:07
  #13905
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det fiffiga med marknadshyror ar att det inte brukar vara nagot problem att hitta nagot. Tvartom ar det hyresvardarna som brukar oroa sig for att bra hyresgaster inte skall stanna eller att det blir svart att hyra ut. Att byta hyresgast ofta ar dyrt och innebar ofta missade hyror i glappet och kostnader i form av ytrenoveringar och avgifter till hyresmaklare.

Men visst, nagon visshet om att fa bo kvar i all evighet utan storre hyreshojningar finns inte.

Bor du själv i hyresrätt?
Citera
2017-08-15, 23:10
  #13906
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
http://www.dn.se/ekonomi/stort-intresse-for-ifragasatt-byggbidrag/

"Han förespråkar i stället marknadshyror för att få större rörlighet på bostadsmarknaden.
– Vi behöver få tillgång till de äldre hyresrätterna och det kan vi bara åstadkomma genom en ökad rörlighet. Där finns det många saker som skulle kunna bidra, till exempel en friare hyressättning, säger Ola Johansson."

Törs man påminna alliansmedlemmen (c) om att de äldre hyresrätterna, speciellt inom
allmännyttan redan sålts ut av hans partikamrater ? Hyckleri och inkonsekvens. Alliansen
vill inte att fattiga, mindre bemedlade, lågavlönade m m skall ha någonstans att bo
överhuvud taget. Däremot skall de gärna ha enkla och lågavlönade jobb.


Det går inte läsa artikeln då man måste vara prenemurant. Kan du posta mer från artikeln annars är den helt meningslöst att länka.
Citera
2017-08-15, 23:18
  #13907
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Bostadsbristen är värre än någonsin. Nu är det 10 års kötid för en hyresrätt i gettona Rinkeby och Tensta. Och över 12 års kötid för en hyresrätt i gettot Husby.

Otroligt...
Var och en ser ju att slemhog och alla andra som försvarar hyresregleringen verkligen får ta och öppna sina plånböcker och låta bygga hyreshus och hyra ut till bruksvärdeshyra.

Det finns verkligen ett stort behov för dom att möta.

Det är ju helt obegripligt att dom inte gjort det för länge sedan. Har dom ingen ansvarskänsla alls???
Citera
2017-08-15, 23:30
  #13908
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Bostadsbristen är värre än någonsin. Nu är det 10 års kötid för en hyresrätt i gettona Rinkeby och Tensta. Och över 12 års kötid för en hyresrätt i gettot Husby.



Otroligt...

Ja det blir så när man ombildar 1/3 del av beståndet, mestadels där köpstarkare personer bor och i dom mer attraktiva hyresrättområdena och tar in dubbelt så mycket asylbluffande svartskallar som kastar passet innan gränskontrollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in