Citat:
Ursprungligen postat av C.Cula
Omvärderingen kände jag inte till. Jag upptäckte den i samband med A:s död långt senare när jag gick igenom gamla papper. Det tycks alltså inte ha gjorts nån ny boupteckning, bara en "korrigering" enligt omvärderingen av aktierna och bostadsrätten. Kan man verkligen säga att jag blivit kallad om boupteckningen ändrats i efterhand?
Jag kan inte heller påminna mig att jag blivit upplyst på något annat sätt.
Alltså: kan det anses att jag blivit kallad till boupteckningen om den ändrats i efterhand? Vem har bevisbördan om jag hävdar att jag inte blivit kallad?
Jag tycker det verkar konstigt. Har det gjorts ändringar på bouppteckningshandlingen efter att bouppteckningsförättningen som ni var kallade till hölls, är ju inte den bouppteckning som registrerats identisk med den som upprättades när ni var kallade. Då har ni ju faktiskt inte varit kallade till förrättningen av den bouppteckning som sedan registrerats.
En registrerad bouppteckning ska innehålla uppgifter om vilka som varit närvarande och vilka som blivit kallade men inte närvarat. För de som inte närvarat ska det bifogas bevis om att de blivit kallade (t. ex. undertecknat kallelsebevis eller mottagningsbevis på ett rekommenderat brev). Bouppgivaren och förrättningsmännen intygar sedan att allt blivit riktigt antecknat med sin underskrift.
Du borde absolut kontakta skatteverkets jurist för att få svar på om bouppteckningen verkligen kan anses korrekt när ändringar gjorts efter förrättningen utan er kännedom. Skatteverket kan även förse dig med en kopia av bouppteckningen om du ber om det.
Citat:
Ursprungligen postat av C.Cula
Men bara för att klargöra: om dödsboet efter den först avlidna maken stod på minus, så blir inget efterarv efter den efterlevande makens död?
Stämmer. Då den efterlevande maken inte ärvde något efter sin make blir det heller inget efterarv till den först avlidnes arvingar.