2015-09-11, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Om halvsyskonen vill gå till tingsrätten för att klandra testamentet måste de ha en grund för klander. Vilken grund det har vet vi inte ännu. Om testamentet är upprättat enligt konstens alla regler så finns det ingen grund för klander, vilket, som du skrev även innefattar att mamman inte var dement eller liknande när testamentet upprättades eller att hon var påverkad på något annat sätt.

Vad gäller halvsyskonens rätt till sin laglott så behöver de inte jämka testamentet eftersom testamentet redan utlovar deras rätt till laglotten enligt TS. Jämkning behövs när man inte får någonting alls, trots att man har rätt till laglott. Jämkar man inte då kan man inte driva in laglotten. Då gäller testamentet enligt lydelse trots att formuleringen strider mot lag.

Så om halvsyskonen inte tänker skriva under - vilken grund har de för att klandra testamentet? Inom sex månader från delgivning av testamentet blir det bindande om inte talan väcks vid tingsrätt. TS lär veta senast då.

Tack för svar! Jag kände inte igen detta alls med jämkning! Precis sin laglott har de ju rätt till, man kan inte göra ett barn arvslös!

Min mamma var vid sina sinnes fulls bruk när testamentet skrevs men visst de kan ju hävda vad som helst :-( och jag kan bata tänka att de är förbannade gör att de bara ska få sin laglott och tänker därför inte skriva under/godkänna och vänder sig till tingsrätten!

Tack igen
Citera
2015-09-11, 22:41
Medlem
awestbys avatar
Ursäkta men jag som formulerat mig åt lite dålgit

jag antar att dina halvsyskon anser att testamentet kränker deras laglott och vill påkalla jämkning av testamentet, se 7 kap. 3 §

Att klandra Testamentet gör man om man anser testamentet har formats under ohälsa, inte korrekt formgivi. obehöriga ändringar.

Två olika saker och TS har inte berättat vilken det är..

2exempel
Nu visar det sig att dom klandrar och kör den processen så måste dom fortfarande jämka om dom vill ha ut enligt dom rättmättiga del av kakan så att säga.

Det ena utesluter inte det andra här.. och man bör inte blanda ihop dem
Senast redigerad av awestby 2015-09-11 kl. 22:46.
Citera
2015-09-11, 22:57
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby

jag antar att dina halvsyskon anser att testamentet kränker deras laglott och vill påkalla jämkning av testamentet, se 7 kap. 3 §

Att klandra Testamentet gör man om man anser testamentet har formats under ohälsa, inte korrekt formgivi. obehöriga ändringar.

2exempel
Nu visar det sig att dom klandrar och kör den processen så måste dom fortfarande jämka om dom vill ha ut enligt dom rättmättiga del av kakan så att säga.

Kan du inte läsa eller? Du antar fel eftersom TS skriver att testamentet inte inkräktar på halvsyskonens laglott. De behöver därför inte jämka någonting alls. Det enda rättsmedlet som kvarstår är därför klander av testamentet. Vilken grund denna klandertalan vilar på vet vi inget om. Om klandertalan bifalls så undanröjs testamentet och halvsyskonen ärver då enligt lag vilket betyder att de får hela sin arvslott, inte enbart laglotten.
Senast redigerad av oviktigt 2015-09-11 kl. 23:08.
Citera
2015-09-11, 23:12
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Kan du inte läsa eller? Du antar fel eftersom TS skriver att testamentet inte inkräktar på halvsyskonens laglott. De behöver därför inte jämka någonting alls. Det enda rättsmedlet som kvarstår är därför klander av testamentet. Vilken grund denna klandertalan vilar på vet vi inget om.
Jag måste ha missat det då. och jag ber om ursäkt, det är många poster. Jag har bara läst att enligt TS är testamentet giligt och inga andra otänkheter. Så varför vill halvsyskonen pröva dess ligitimetet? Det sker oftast pga. 2 anledningar 1. Det är något som inte stämmer 2. Man är dum i huvudet och tror att man jämkar.

Därför jag poängterade att om halvsykonen faktiskt gör detta misstag så måste dom ändå påkalla jämking annars är dom tillbaka på ruta ett och står där med svarte Pär.. vilket låter som väl förtjänt om du frågar mig,
Citera
2015-09-11, 23:18
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Jag måste ha missat det då. och jag ber om ursäkt, det är många poster. Jag har bara läst att enligt TS är testamentet giligt och inga andra otänkheter. Så varför vill halvsyskonen pröva dess ligitimetet? Det sker oftast pga. 2 anledningar 1. Det är något som inte stämmer 2. Man är dum i huvudet och tror att man jämkar.

Därför jag poängterade att om halvsykonen faktiskt gör detta misstag så måste dom ändå påkalla jämking annars är dom tillbaka på ruta ett och står där med svarte Pär.. vilket låter som väl förtjänt om du frågar mig,

Okej jag tror på första punkten, "det är något som inte stämmer"
Citera
2015-09-11, 23:23
Medlem
awestbys avatar
Citat:
haha jag också.. Men man slutar aldrig att förvånas över människor. ta flashback som exempel.
Gå in på konspiritioner. De två största och hetaste trådarna där är 1. chemitrails 2 jorden är platt.
Förstår du, det finns människor i Sverige 2015 som tror jorden är platt. Det sätter saker i perspektiv.
Citera
2015-09-12, 18:26
Avslutad
Citat:

2exempel

Jag har inte fått veta varför de inte tänker godkänna testamentet utan bara att de inte tänker göra det och att de tänker vända sig till tingsrätten, men jag misstänker att det ör för de anser att det är orättvist att de bara ska få sin laglott! De kan ju hävda precis vad som, exempelvis ohälsa men de har ju inga bevis!
Citera
2015-09-12, 18:29
Avslutad
Citat:

Testamentet är upprättat av en jurist i Swedbank och den juristen jag anlitat nu i ärendet (min mammas bortgång, bouppteckning etc) har inte nämnt något om att det är felaktigt på något sätt
Citera
2015-09-12, 18:51
Avslutad
Läste just det här:

"Eftersom du är bröstarvinge till testatorn är du berättigad till laglott. Hälften av den arvslott som skulle ha tillfallit dig om testamentet inte upprättats utgör din laglott enligt 7 kap. 1 § ÄB. Märk väl att laglotten inte utfaller automatiskt. För att du ska få ut din laglott förutsätts att du begär jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § ÄB"

Förstår inte, utfaller inte lagligen automatiskt?

http://lawline.se/answers/10236
Citera
2015-09-13, 22:45
Medlem
BideExpertens avatar
Ärver jag?

Min mor lever inte
Min morbror lever

När min mormor dör, antar jag att jag kommer få hälften av hennes arv och min morbror får den andra hälften?

Edit hittade svaret
Senast redigerad av BideExperten 2015-09-13 kl. 22:57.
Citera
2015-09-13, 23:00
Medlem
nedboys avatar
Det du gjorde nu har varit något av det mest hatade sen internet-forum uppfanns.

Man ställer en fråga men finner svaret utanför tråden man skapar och det enda man kan säga är att man hittade svaret. Men man förklarar inte vad svaret är?

Citera
2015-09-13, 23:37
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Läste just det här:

"Eftersom du är bröstarvinge till testatorn är du berättigad till laglott. Hälften av den arvslott som skulle ha tillfallit dig om testamentet inte upprättats utgör din laglott enligt 7 kap. 1 § ÄB. Märk väl att laglotten inte utfaller automatiskt. För att du ska få ut din laglott förutsätts att du begär jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § ÄB"

Förstår inte, utfaller inte lagligen automatiskt?

http://lawline.se/answers/10236

Ja, det är det som vi pratade om några inlägg tidigare. Som bröstarvinge har man rätt till sin laglott som motsvarar halva arvslotten. Om arvlåtaren genom testamente förordnat om sin kvarlåtenskap i sådan utsträckning att bröstarvinges rätt till laglott därigenom blivit kränkt, förverkligas laglottsskyddet genom en rätt för bröstarvingen att påkalla jämkning av testamentet. Man kan alltså inte vara passiv och förvänta sig att få laglotten utan man måste påkalla jämkning. I ditt fall har inte din mor på något sätt förordnat om sin kvarlåtenskap att laglotten på något sätt kränkts. Det är således inte nödvändigt att begära jämkning för dina halvsyskons del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in