2011-03-06, 11:14
  #745
Medlem
Weaverworlds avatar
Det finns ju inget strikt informationsansvar om det utsetts en annan förvaltare än förmyndarna, beroende på hur testamentet utformats. Det kan ju vara så att farmodern utsåg pappan till förvaltare av arvet, då finns det ju inget som säger att mamman måste göras uppmärksammad på detta. Du får kolla med exekutören av testamentet om det fanns namngiven förmyndare men det är inte olagligt att inte meddela alla inblandade.

Men nu blir jag personligen nyfiken, arvet är ju flickans, varför måste mamman veta om det? Varken förvaltaren, mamman eller pappan har ju rätt att göra något med pengarna alls så varför spelar det roll? Vad vill mamman göra?
__________________
Senast redigerad av Weaverworld 2011-03-06 kl. 11:17.
Citera
2011-03-06, 14:07
  #746
Medlem
sickpuppys avatar
Utan att outa de inblandade för mycket kan jag säga att det finns en befogad oro för att pappan ska försnilla arvet om han ges tillfälle. Att han inte har nämnt något om arvet har inte direkt gjort mamman lugnare på den punkten. Hur får man reda på vem som är exekutör, är det en offentlig handling? Och är det exekutörens ansvar att informera flickan om arvet när hon blir myndig?
__________________
Senast redigerad av sickpuppy 2011-03-06 kl. 14:13.
Citera
2011-03-06, 14:14
  #747
Medlem
OrmenMedApplets avatar
Testamentet ska vara med som bilaga till bouppteckningen. Bouppteckning är en offentlig handling som kan begäras ut från skattemyndigheten.
Citera
2011-03-06, 15:11
  #748
Medlem
sickpuppys avatar
Ok, tack för svar!

Kanske en dum fråga, men hur meddelas en arvinge rent praktiskt om ett arv? Per brev? Från vem? Vems ansvar är det att se till att det blir gjort?

Nu är ju testamente och bouppteckning en offentlig handling, men flickan och hennes mamma hade nog aldrig kommit på tanken att kolla upp bouppteckningen om de inte av en ren slump hade hört talas om det eventuella arvet. Vems ansvar hade det då varit att informera tjejen?
Citera
2011-03-06, 16:56
  #749
Medlem
OrmenMedApplets avatar
Arvingar ska alltid kallas till bouppteckningsförrättningen, oftast ett rekommenderat brev. Det är den som är bouppgivaren som ska kalla men det sköts för det mesta av någon av förrättningsmännen. Omyndiga personer kan representeras av förmyndaren eller god man. God man utses om föräldrarna har intresse i samma dödsbo som barnet. Troligt att både pappan och barnet har intresse i detta dödsboet eftersom det gäller barnets farmor.
Överförmyndaren i den kommunen som barnet bor i ska godkänna arvsskiftet även om barnet representeras av föräldern. Du kan kontakta överförmyndaren och se om du kan få reda på något om arvet.
Det är den som förvaltar flickans arv som också ska informera henne.
__________________
Senast redigerad av OrmenMedApplet 2011-03-06 kl. 16:59.
Citera
2011-03-07, 12:23
  #750
Medlem
sickpuppys avatar
Ok. Nu har jag en ny fråga. Min kompis fick som sagt höra skvallervägen att hennes dotter skulle få ärva sin farmor. Hon begärde ut bouppteckningen, där fanns inget testamente och dottern fanns inte nämnd. Så långt allt väl.

Däremot har farmoderns son, alltså dotterns pappa gjort ett arvsavstående på en del av arvet. Vad innebär det? Jag har förstått det som att man kan avstå en del av sitt föräldraarv till sina barn. Stämmer det? Inget finns specificerat om vad som ska hända med pengarna som han avstått från.
Citera
2011-03-07, 12:46
  #751
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Ok. Nu har jag en ny fråga. Min kompis fick som sagt höra skvallervägen att hennes dotter skulle få ärva sin farmor. Hon begärde ut bouppteckningen, där fanns inget testamente och dottern fanns inte nämnd. Så långt allt väl.

Däremot har farmoderns son, alltså dotterns pappa gjort ett arvsavstående på en del av arvet. Vad innebär det? Jag har förstått det som att man kan avstå en del av sitt föräldraarv till sina barn. Stämmer det? Inget finns specificerat om vad som ska hända med pengarna som han avstått från.
Det finns bara arvsavsägelse och arvsöverlåtande i samband med bouppteckning, vid avsägelse återgår arvet till dödsboet och delas ut mellan kvarvarande arvtagare.

Vid arvsöverlåtelse skrivs ett avtal om vem som överlåter, hur mycket och till vem, tumregel är att den som är förmånstagare också är arvtagare. Den som får överlåtelsen går då in i bouppdelningen och resterande är samma process. Den enda skillnaden är att skatteverket gör en civilrättslig bedömning av giltigheten i överlåtelsen.
Citera
2011-03-07, 13:00
  #752
Medlem
sickpuppys avatar
Hm, ok. Det står "arvsavstående" på bouppteckningspapprena, jag antar att det är en avsägelse? Pappan och hans syster har båda gjort ett arvsavstående på lika stor del vardera. Några andra arvtagare finns inte så vitt jag ser.
Citera
2011-03-07, 13:13
  #753
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Hm, ok. Det står "arvsavstående" på bouppteckningspapprena, jag antar att det är en avsägelse? Pappan och hans syster har båda gjort ett arvsavstående på lika stor del vardera. Några andra arvtagare finns inte så vitt jag ser.
Hade farmorn bara två barn och inga andra nära levande släktingar och bägge avstår sitt arv så går arvet tillbaka till dödsboet och nya arvtagare hittas enligt Ärvdabalken, har din exmans syster barn så delas arvet upp mellan hennes barn och din dotter.
Citera
2011-03-07, 13:39
  #754
Medlem
sickpuppys avatar
De avstår inte hela sitt arv, utan en del av det. Farmodern hade inga andra barn, men däremot syskon i livet om det har någon betydelse. Men bara av personlig nyfikenhet: Varför gör man så? Jag funderar om det kan vara av skattetekniska skäl, det här var dessutom alldeles innan arvskatten avskaffades. Det står inget om andra arvtagare i bouppteckningen. Bara att de avstår rätt och slätt.
Citera
2011-03-07, 13:52
  #755
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
De avstår inte hela sitt arv, utan en del av det. Farmodern hade inga andra barn, men däremot syskon i livet om det har någon betydelse. Men bara av personlig nyfikenhet: Varför gör man så? Jag funderar om det kan vara av skattetekniska skäl, det här var dessutom alldeles innan arvskatten avskaffades. Det står inget om andra arvtagare i bouppteckningen. Bara att de avstår rätt och slätt.
Ah men då är det en arvsöverlåtelse, det var väldigt vanligt att göra detta för att undvika arvsskatten, särskilt om beloppen beräknades exakt.
Sannolikt ville ditt ex och hans syster betala mindre skatt och gav därmed bort en del av arvet till sina barn.
Citera
2011-03-07, 14:29
  #756
Medlem
sickpuppys avatar
Ok, det var intressant. Vad kan dottern göra om arvet inte dyker upp på hennes nära förestående myndighetsdag? Kan hon kräva ut det?

För övrigt inte mitt ex. Lyckligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in