Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Ok. Nu har jag en ny fråga. Min kompis fick som sagt höra skvallervägen att hennes dotter skulle få ärva sin farmor. Hon begärde ut bouppteckningen, där fanns inget testamente och dottern fanns inte nämnd. Så långt allt väl.
Däremot har farmoderns son, alltså dotterns pappa gjort ett arvsavstående på en del av arvet. Vad innebär det? Jag har förstått det som att man kan avstå en del av sitt föräldraarv till sina barn. Stämmer det? Inget finns specificerat om vad som ska hända med pengarna som han avstått från.
Det finns bara arvsavsägelse och arvsöverlåtande i samband med bouppteckning, vid avsägelse återgår arvet till dödsboet och delas ut mellan kvarvarande arvtagare.
Vid arvsöverlåtelse skrivs ett avtal om vem som överlåter, hur mycket och till vem, tumregel är att den som är förmånstagare också är arvtagare. Den som får överlåtelsen går då in i bouppdelningen och resterande är samma process. Den enda skillnaden är att skatteverket gör en civilrättslig bedömning av giltigheten i överlåtelsen.