Citat:
Ursprungligen postat av GlennBob
Nej, ingen har några barn utan jag är syskonbarn till Fru1
Det är komplicerat så det kan bli fel så ta inte vad jag skriver med någon absolut sanning.
När fru 1 dog ska dels bodelning ske av giftorättsgodset. Dels ska resten av fru 1 egendom gå i arv till maken (om inget annat var sagt i något testamente eller om hon hade särkullbarn) Sedan gifte maken om sig och avled och den andra frun avled med. Om jag inte har helt fel för mig ska en bodelning göras här med först. Sen efter det har makens dödsbo en egendomsmassa vi kan kalla den egendomsmassa 2.
Maken hade också en egendomsmassa efter bodelningen i första äktenskapet vi kan kalla det egendomsmassa 1. Den bestod av hans egen egendom ifrån bodelning och hans enskilda egendom och dels egendomen han fick i arv av fru 1. Då ska man räkna ut hur stor del av arvet från frun utgjorde av hans totala egendomsmassa. Hade han totalt 1 miljon och 500 000 var arv ifrån frun var alltså andelen 50%. Om du är den enda arvingen som syskonbarn bör du då ha rätt till en del motsvarar den del som utgjorde frun 1 egendom i det första fallet. Om vi antar att det var 50% och manens totala egendomsmassa 2 är 2 miljoner efter bodelning med fru 2 ska du då ha 50% av 2 miljoner dvs 1 miljon.
Avdrag kan dock ske för egendom som make själv förvärvat efter fru 1 död och som inte är kopplad till värdeökning av hennes egendomsmassa.
Detta gäller om manen ärvde av frun 1 inte om hon testamenterade egendomen med full äganderätt till manen. Jag vill dock än en gång reservera mig. Detta är en komplicerad fråga som väldigt lätt kan bli fel så vad jag skrivit ovan behöver inte vara rätt.