2016-07-05, 18:02
Medlem
Kryzeks avatar
Sätt och tänkte lite på hur det blir i framtiden när min mor dör och jag ska ärva henne. Situationen ser ut såhär: min mamma var gift med min pappa som dog för några år sedan, hon har från ett tidigare äktenskap/relation en dotter.

Min mamma har ca 700 000 i direkt tillgångar och en lägenhet som är inköpt för 70 000kr och i nuläget är värd runt 1,5, så det är ganska mycket pengar.

Efter att pappa dog så fick jag 100 000 av min mor, ett par år senare så fick jag 300 000 till kontantinsatsen på en lägenhet, så jag har mottagit totalt 400 000 som gåva.

Jag antar att detta kommer att dras från mitt arv mellan mig och min halvsyster sedan när min mamma dör? Finns inga formella papper eller något sådant utan det har bara varit en banköverföring utan någon som helst överenskommelse ang. framtida arv.

Det jag har tänkt på är att i praktiken så kommer min halvsyster ärva min pappa också vilket hon egentligen inte har rätt till, i och med att hans tillgångar gick till mamma när hon dog. Är detta något jag kan ta upp om hon vill ha ut större arvsdel än mig på grund av gåvorna eller är det juridiskt helt betydelselöst?
Citera
2016-07-05, 22:10
Medlem
koljans avatar
Gift med icke-svensk fru, dock med PUT i Sverige, och bosatt tillsammans med mig i Sverige. Har sedan tidigare två (vuxna) barn, från ett tidigare äktenskap med en svenska.

Har blivit tillrådd att skriva testamente, men jag föredrar att fråga Fb-panelens expertis, kanske testamente inte är nödvändigt.

Scenario:

- jag avlider, min kvarlåtenskap upprättas enligt bouppteckning.
a) har barnen rätt till mer än 50%, biologiska barnen har alltid rätt till sin laglott?
b) hustrun, nuvarande, rätt till andra halvan, 50%?
c) om barnen har rätt till mer än laglotten, måste jag då skriva testamente, typ... "barnen 50% enligt arvslott, efterlämnad hustru 50%" (=andra hälften av efterlämnat värde)?
d) finns andra skäl, att iaf skriva ett testamente, för att undvika uppslitande strider mellan arvsberättigade? Jag befarar att sådan konflikt kan uppstå, eftersom det handlar om ganska mycket pengar, och förståelsen mellan de efterlevande tror jag kommer att vara bristfällig, minst sagt.

Man blir grymt konfunderad när man googlar efter expertråd. Det finns så många inbillade "kloke män" att man blir grymt osäker, tycker iaf jag. Tack för de goda råd, som jag hoppas på.
Citera
2016-07-06, 09:55
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryzek
Sätt och tänkte lite på hur det blir i framtiden när min mor dör och jag ska ärva henne. Situationen ser ut såhär: min mamma var gift med min pappa som dog för några år sedan, hon har från ett tidigare äktenskap/relation en dotter.

Min mamma har ca 700 000 i direkt tillgångar och en lägenhet som är inköpt för 70 000kr och i nuläget är värd runt 1,5, så det är ganska mycket pengar.

Efter att pappa dog så fick jag 100 000 av min mor, ett par år senare så fick jag 300 000 till kontantinsatsen på en lägenhet, så jag har mottagit totalt 400 000 som gåva.

Jag antar att detta kommer att dras från mitt arv mellan mig och min halvsyster sedan när min mamma dör? Finns inga formella papper eller något sådant utan det har bara varit en banköverföring utan någon som helst överenskommelse ang. framtida arv.

Det jag har tänkt på är att i praktiken så kommer min halvsyster ärva min pappa också vilket hon egentligen inte har rätt till, i och med att hans tillgångar gick till mamma när hon dog. Är detta något jag kan ta upp om hon vill ha ut större arvsdel än mig på grund av gåvorna eller är det juridiskt helt betydelselöst?

Det bör ha upprättats en bouppteckning när din pappa gick bort och där framkommer vad parterna ägde och hur mycket som stod i din pappas namn (tillgodohavande på konton, värdepapper, del i fastighet etc). Allt tillföll naturligtvis din mamma eftersom de var gifta och testamente saknades antar jag. Jag är ingen expert när det gäller arv men det som kom från pappan bör du kunna undanhålla din halvsyster.

Normalt sett när man överlåter stora gåvor skrivs papper där det stipuleras att gåvan är enskild egendom (betyder din fru kommer inte åt pengarna i händelse av skilsmässa) och att gåvan inte är förskott på arv. Saknas papper kan hon mycket väl hävda det var förskott på arv. Har du bra relation med henne tycker jag du ska godta det eftersom ni kommer få dela på betydande belopp i alla fall och familj / släkt är viktigt. Du bör vidare behålla en kopia av bouppteckningen i din ägo (kan beställas från skatteverket).

Du kan också prata med din mamma och fråga om din halvsyster fått liknande belopp. Halvsystern är ju hennes barn och hon bör ha älskat er båda lika mycket och därför behandlat er rättvist. Har hon också fått betydande belopp i gåva så faller hennes argumentation om förtida arv helt eller delvis.
Citera
2016-07-06, 10:19
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koljan
Gift med icke-svensk fru, dock med PUT i Sverige, och bosatt tillsammans med mig i Sverige. Har sedan tidigare två (vuxna) barn, från ett tidigare äktenskap med en svenska.

Har blivit tillrådd att skriva testamente, men jag föredrar att fråga Fb-panelens expertis, kanske testamente inte är nödvändigt.

Scenario:

a) har barnen rätt till mer än 50%, biologiska barnen har alltid rätt till sin laglott?
c) om barnen har rätt till mer än laglotten, måste jag då skriva testamente, typ... "barnen 50% enligt arvslott, efterlämnad hustru 50%" (=andra hälften av efterlämnat värde)?
d) finns andra skäl, att iaf skriva ett testamente, för att undvika uppslitande strider mellan arvsberättigade? Jag befarar att sådan konflikt kan uppstå, eftersom det handlar om ganska mycket pengar, och förståelsen mellan de efterlevande tror jag kommer att vara bristfällig, minst sagt.

Man blir grymt konfunderad när man googlar efter expertråd. Det finns så många inbillade "kloke män" att man blir grymt osäker, tycker iaf jag. Tack för de goda råd, som jag hoppas på.

Du säger det finns många inbillade "kloke män" ändå frågar du på flashback? Ville jag ha nära 100 % säkert svar skulle jag ställt frågan på lawline eller liknande.

Särkullbarnen har alltid arvsrätt laglott 50 % av det du äger och de har rätt att få ut det direkt om de vill det. Skriver du testamente kan de välja att vänta på arvet men riskerar då att gå miste om det helt, läs mer här http://www.begr-byra.se/s%C3%A4rkullbarn-kan-g%C3%A5-miste-om-arv
Här finns också mycket matnyttigt om särkullbarn http://lawline.se/categories/74
Citera
2016-07-06, 16:07
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryzek

Gåvor som har getts till en bröstarvinge ska ses som förskott å arv om inget annat uttryckligen har föreskrivits, de beloppen ska alltså dras av från din del i arvet.

Du har rätt till efterarv efter din far, hur stor del beror på hur fördelningen såg ut efter att han avled. Fanns ingen enskild egendom eller äktenskapsförord så sker delningen vanligtvis 50/50 mellan makar. Du har alltså i sådana fall rätt till 50% av din mors kvarlåtenskap, den andra 50% ska du och din halvsyster dela på med avdrag för det som du har fått i förskott från din del.

Det här är alltså om det inte finns andra saker som påverkar arvet och det finns många saker som kan göra det.
Citera
2016-07-06, 16:20
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koljan

Scenario:

Finns det inget testamente så har dina barn rätt till 100% av arvet då deras arvsrätt går före din frus.

Det kommer att ske en bodelning då du dör där tillgångarna fördelas mellan din fru och dödsbodelägarna i övrigt (barnen). Har inte din fru tillgångar som är lika med eller överstiger 4 gånger prisbasbeloppet efter det så har hon rätt att ta ut egendom ur kvarlåtenskapen så att det täcker upp skillnaden. För 2016 handlar det om 177 200 kronor. Har hon tillräckliga tillgångar så har hon ingen rätt till arv.

Vill du att din fru ska ha rätt till 50% av kvarlåtenskapen så måste du skriva ett testamente eller lita på din barns välvilja. 50% är maximum vad du kan testamentera bort.

Desto klarare förutsättningarna är vid ditt dödsfall desto mindre möjligheter att bråka. Se bara till att det är ett tydligt testamente (anlita en familjerättsjurist). Saker att tänka på är att din fru redan kommer att få en hel del av dina pengar genom bodelningen och ni inte har ett äktenskapsförord (eller endast bott tillsammans en kortare tid) och du nu har mer tillgångar än henne. Annars brukar det viktiga vara att behandla barnen lika då det värsta för barnen brukar vara om de känner sig mindre älskade än ett annat barn.
Citera
2016-07-07, 14:19
Medlem
Särkullbarn har enligt huvudregeln i 3 kap 1 § ärvdabalken alltid rätt att få ut sin arvslott efter sin förälder när föräldern avlidit. Är denna regel tvingande eller kan föräldern till särkullbarnet föreskriva annat i testamente, exempelvis att den nya partnern ska ärva allt (och särkullbarnet få sin laglott först vid dennes död, precis som icke-särkullbarn?
Citera
2016-07-15, 00:29
Medlem
CygneRouges avatar
Ok, situationen är som följande:

Jag har inga barn, inga bröstarvingar.

Jag har en syster och diverse syskonbarn i olika storlekar, ie. andra arvsklassen.

Jag kan alltså testamentera precis hur jag vill, inget testamente så får syrran allt.

Jag har i detta nu inget testamente.

Jag leker med tanken att skriva ett testamente med två legat och en, javafan heter det, komplementär dödsbodelägare.

1:a legat; ett katthem.

2:a legat; min syster.

Komplementär; en ideell förening.

Katthemmet får ta hand om min/mina katter och får för det en klumpsumma pengar per levande katt vid dödstillfället. Nu till frågan: Hur formulerar jag det? Kan jag skriva ett basbelopp per katt? Kan/bör jag meddela sagda katthem om detta?

Systern (eller syskonbarnen) tänkte jag få min bostadsrätt (fullbetald), allt lösöre, bilen (fullbetald) och en rejäl klump pengar (säg en mille i dagens pengavärde). Skriver man då 25 basbelopp eller något?

När vi pratar lösöre; kan man bifoga en icke styrande bilaga rörande vad som finns och vad som är värdefullt? Vad som egentligen inte är värt några reda pengar ur systerns synvinkel men är intressanta för den ideella föreningen?

Den ideella föreningen har förstås sina stadgar rörande arv och donationer men det vore väl lämpligt med ett följebrev om en önskan hur pengarna skall användas.
Citera
2016-07-20, 00:23
Medlem
sigurts avatar
Hej!

Jag och min mor har inte haft någon relation på över 30 år, min mormor har hatat mig sedan födseln.
Vi har alltså inte haft nån kontakt alls under mitt liv från tidig barndom.

Igår ringde det en person som sa att jag är enda arvinge, det var någon slags kontaktperson min mormor hade. Hon sade att eventuellt finns det ett testamente inne i ett bankfack.

Min mormor har tidigare sagt "XX skall inte ärva nånting av mig"

Det finns en del kontanter samt en betald bostadsrätt i södertälje. Så arvet känns klart intressant.

Hur ser det ut för mig nu? Är det 50% som hon kan testamentera bort? Jag blir väl knappast lottlös?

Fråga två:
Vi ska till banken för att få ut bankfacket, står det någon då över vår axel och kollar vad som finns i facket?

Låt säga att det finns ett testamente där? Då skulle jag ju kunna ta med mig det och bränna upp det?
Min mormor har alltid hatat mig från att jag var bebis och inte varit det minsta intresserad av min uppväxt så jag har inget moraliskt problem med detta isåfall.
Citera
2016-07-20, 00:42
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Hej!

Jag och min mor har inte haft någon relation på över 30 år, min mormor har hatat mig sedan födseln.
Vi har alltså inte haft nån kontakt alls under mitt liv från tidig barndom.

Igår ringde det en person som sa att jag är enda arvinge, det var någon slags kontaktperson min mormor hade. Hon sade att eventuellt finns det ett testamente inne i ett bankfack.

Min mormor har tidigare sagt "XX skall inte ärva nånting av mig"

Det finns en del kontanter samt en betald bostadsrätt i södertälje. Så arvet känns klart intressant.

Hur ser det ut för mig nu? Är det 50% som hon kan testamentera bort? Jag blir väl knappast lottlös?

Fråga två:
Vi ska till banken för att få ut bankfacket, står det någon då över vår axel och kollar vad som finns i facket?

Låt säga att det finns ett testamente där? Då skulle jag ju kunna ta med mig det och bränna upp det?
Min mormor har alltid hatat mig från att jag var bebis och inte varit det minsta intresserad av min uppväxt så jag har inget moraliskt problem med detta isåfall.

Är din mor i livet? I så fall är det hon som ärver mormodern. Hon är bröstarvinge och hennes laglott garanterar henne minst halva arvet (om hon är enda barnet). Du kommer bara på fråga som arvtagare om din mor är död eller om din mormor särskilt skrivit in i ett testamente att du ska ärva henne.

Du är alltså bröstarvinge om din mor redan är död. Om du är enda arvingen så får du rubbet såvida inte mormodern testamenterat bort max 50%, 50% är du garanterad om du är enda arvingen såsom gubben i telefon påstod.
Citera
2016-07-23, 23:37
Medlem
Hej! Hoppas någon kunnig kan svara på detta.

Vi är fem syskon och en änka som är arvtagare från min far. Änkan har alltså rätt till 50%, och vi syskon delar på 50%. Vi är två av fem syskon som vill behålla huset, och änkan önskar att vi har kvar det, och vill därmed skänka sina 50% till mig och mitt syskon som inte vill sälja.

Är det genomförbart ? Ska tillägga att änkan har skulder hos kronofogden som utgör mer än värdet av hennes del.

Tillägger också att änkan inte är mor till någon av oss och alla är myndiga.
Citera
2016-07-24, 19:43
Medlem
Ingen som har svar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här