Igår var det utgång på sedvanligt manér. Vi drog ut som det "mångkulturella" gäng vi är; serber, kroater, albaner, mexikaner, greker och en och annan ryss. Negrerna stod och dansade "exotiskt" och intimt med flickorna. Upphetsade var de alla - förståerligt nog. Min vän börjar således också dansa med en av tjejerna ( det är för helvete det man gör på nattklubb!), och vi andra gjorde detsamma. Allt är gött och alla har trevligt. Förrän en neger får för sig att dansa in i oss upprepandevis, för att provocera. Han "ägde" dansgolvet, tänkte han, och ville tydigen ha tjejerna för sig själv (Good luck!

). Vi skiter fullständigt i detta och fortsätter att dansa. Fanskapet är högljudd och dansar aggressivt omkring oss. Min kompis skriker "Negerjävel" (på skoj) på kroatiska som killen förstås inte förstår. Man han blir tydligen arg ändå, eftersom han förstod att vi inte uppskattade hans beteende. Efter ett tag avlägsnar han sig och sätter sig bland sina vänner. När vi skall åka hem står vi utanför klubben och röker, medans vår vän är och hämtar bilen. Från ingenstans får min kompis en hård knuff bakifrån. Av vem? Den dansande negern. Nu har han dock 5-6 grabbar med sig; alla ser ilskna och arga ut. "What was that?!" skriker han. "What ya want what ya want?" och gormar och slänger sina armar omkring sig. Ser helt jävla löjlig ut. Eftersom negrer i USA gärna har vapen vill vi förstås inte börja slåss. Vi försöker lugna ner honom men hans kompisar börjar skrika dem med. Slagsmål verkar vara primärt - det är nattens agenda.
De har även en klassisk kvinnlig "Oh shiiittt hell no!"-negress med sig som även hon verkar taggad. Av allt att döma har negern nog kryddat "händelsen" en del för att väcka aggression hos sina kamrater. Min mexikanska kompis svär något på spanska. Vakterna står vid sidan om och säger till oss att avlägsna oss från klubben (dålig reklam). I detta ögonblick får min kompis en minst sagt misslyckad högerkänga. Vad gör negern därefter? Han backar och står och skriker (rädd kanske?

) Min kompis rör sin kind som uppenbarligen inte värker alls. "What the..?!". Vi står helt stilla och fridfullt. De står några steg ifrån och skriker, men vågar aldrig riktigt närma sig.
Vi frågar honom förstås vad fan det är han vill. Det vill han itne svara på; hans ena kompis "föreslår" dock att vi skall gå hem om vi inte vill få stryk (inte ordagrant men man förstår teckenspråket...) Vi säger att vi skall sticka hem och börjar gå mot bilen. Negern står fortfarande och skriker diverse slagord. Han säger något i stil med "Yeah keep on walking, keep on walking."
Jaha, tänker vi, och fortsätter att gå. Vi tittar alla på varandra och alla tänker fan i mig samma sak. VAD I HELVETE VAR DET EGENTLIGEN SOM TRIGGADE HONOM? Varför blev han så vild och ilsken? Att vi andra dansade på dansgolvet? Att min vän bland annat skrek crrnac? Ingen vet.
Begreppet "Machonegrer" bör banne mig finnas i ordboken. Dessvärre beter sig många på detta vis. Min empiriska kunskap om negern säger mig att negern antingen är snäll; klok; humoristisk; civiliserad; "skön" och helt underbar att umgås med. Jag har många såna vänner. Men beistter negern inte denna karaktärism är han å andra sidan ilsken, kaxig, ej tillmötesgående, "spelar macho", kräver respekt och är oftast väldigt högljudd; om detta inte är nog är han även, allt för ofta, skrämmande hatisk mot alla som inte är svarta. Pannationalismen speglas ofta hos negern.