Citat:
Ursprungligen postat av Ficktjuven
Det där är bara fjollerier och nåt som lärs ut i skolan i syfte att få vita att tro de bär på nån form av arvsynd för vad den vite mannen gjorde mot den ädle vilden en gång i tiden. Jag ska inte hävda att européernas beteende där nere alltid var oklanderligt, sett ur ett moraliskt perspektiv, även om det inte var ens i närheten av så illa som vissa skulle vilja få det till. .
Saken är väl den att vi fortfarande bedriver kolonialism i mörkaste Afrika, men idag gör vi det i smyg och under falsk flagg. Förr gjordes det med fast hand och för att få utbyte i gengäld, när vinsten uteblev lämnade alla europeiska länder sina kolonier. Idag gör man det i form av bistånd och uhjälp och den förlängda armen är inte militär, utan organisationer som Sida och Kyrkliga samfund och välgörenhets organisationer. Man bygger skolor, borrar brunnar och tvingar på olika sätt på svarta människor att försöka efterapa en vit livsstil. Dessutom erbjuder man vård och vacciner som i det långa loppet skapar överbefolkning och ännu mer lidande.
Syftet är idag ännu mer ondsint och egentligen rasistiskt. Man vill nog fortfarande ha en vinst och man hjälper en jävla massa storföretag att tjäna pengar på den utrustning och medicin och mat man slussar till Afrika, man kan alltså anta att det sitter folk och tjänar enorma summor på detta bistånd. Troligen är det som alltid i vårt moderna samhälle, det sitter en viss elit och agerar mellanhand och tjänar kopiösa mängder på eländet.
De enskilda hjälparbetarnas syfte är nog att själva känna sig duktiga och hjälpa den "stackars" negern ur sitt lidande. Man sätter sig alltså över svarta människor och behandlar dem som mindre vetande. Man undahåller dem rätten och möjligheten att själva få utveckla sin kultur på det sätt som passar dem och inte oss! Och man förhindrar dem från att utveckla ett ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle och håller kvar dem i överbefolkning, svält och beroende av den vite mannens allmosor.
Jag och säkert många "rasister" med mig anser att den svarta mannen är fullt kapabel att förvalta sitt eget öde och det är inte vår sak att lägga oss i hur det sköter sina inre angelägenheter. De "goda" tycker tvärtom, de svarta klarar sig inte själva och skall leva under våra armar.