Citat:
Ursprungligen postat av
tripprapporter
Som du säger så är inte RBs prognoser någonting man ska ta för en sanning, eftersom de fram till för några månader sedan sa att den första räntehöjningen skulle komma vid 2024.
Den prognosen om räntebana du nämner har jag förståelse för. När man ser till vilken data de hade då.
Jag ville bara påtala att det finns betydande osäkerhet nu, och det är höljt i dunkel var världen tar vägen.
Bara en sådan sak som att långa räntan toppade 9 Maj och har fallit sedan dess. Hur många lyckades förutse det?
Därav att det finns en betydande osäkerhet i framtida realräntor.
Citat:
Ursprungligen postat av
tripprapporter
Samtidigt så kan du kanske köpa att OM det stämmer så skulle det ha en rejält negativ effekt på bostadspriserna? Eller tror du fortfarande inte att räntan har någon betydelse för priserna?
Vi får hålla isär några saker.
1.
Bostadspriser kommer stiga pga stigande ränta iom att producenter åker på en högre räntekostnad. Den måste kunden betala. Dvs högre priser på nyproduktion.
2. Adress-priserna. De framförallt i centrala Stockholm som de flesta ojar sig över.
Det är lite oklart hur de påverkas.
(Talar vi om BNP-fall skulle jag säga att de faller något. Och börsfall lär också leda till fallande adress-priser. Men nu var ju frågan ränta).
För ränta behöver man ha en sak i minnet. Ökar räntan säg 1000 MSEK då åker dessa 1000 MSEK från låntagare till långivare. Och här är långivarna INTE bankerna, utan bankernas långivare. Dessa 1000 MSEK går rakt igenom bankerna helt opåverkade. (Den bank som försöker öka sitt räntenetto tappar bara market share).
Många i forumet har svårt att fatta detta. Trots att det är väldigt trivialt och okomplicerat.
Dvs det som händer är att Nisse åker på mer utgiftsränta, och Fia erhåller den.
Frågan blir då vad Fia gör med ränteintäkten.
* Nisse byter ned sig och köper Fias bostad som byter upp sig?
* Nisse bor kvar och drar ned på utgifterna. Fia byter upp sig?
* Nisse byter ned sig. Och Fia byter ned sig? (Men varför).
Det finns en rad olika möjligheter. Och det är lite svårt att sia om vilka trender som vinner.
Hur många insåg att folk skulle köpa på sig dyrare bostäder iom corona??
Forecasten var ju att BNP skulle falla och att bostadspriserna skulle falla. Istället steg bostadspriserna rejält. Även om jag också trodde på stillastående priser eller svagt fallande så förstod jag problemet med boyta. Dock hade jag inte väntat mig att folk skulle agera på en tillfällig pandemi. Men det gjorde dom. Mitt prat om boyta avfärdades totalt här i tråden då. Bara som indikation på svårigheten att avgöra hur folk kommer agera.
(Korrelationen mellan ränta och bostadspriser saknas. Däremot går det hitta en mellan börsindex och bostadspriser. Eller adresspriser är kanske mer korrekt).