Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Hur gör man för hyra ut hyresrätt i andrahand för högre hyra än man själv betalar och kommer undan risken att bli stämd i hyresrätten? Varenda andrahandsannons tar ut för hög hyra även för hyresrätter har jag sett senaste 1.5 åren sen moderaterna röstade igenom fri hyra för andrahanduthyrning av BR.
Tänkte ta ut bara 1300 mer i mån för täcka slitage, eftersändning, eventuella saker som går sönder och då jag hyr ut min diskmaskin som jag pyntat.
Funderar på ta ena delen av hyran vitt som dom sätter in på kontot och resten av summan svart kontant i en klumpsumma per kvartal typ. Frågan är om man begår något lagbrott då och dom kan sätta dit en...?
Eller är det bättre att skriva man hyr ut möblerat i kontraktet och då kan ta 15% påslag.
Nu är ju inte jag insatt i vad som räknas som ocker, men rimligtvis får du ta ut mer i hyra än vad du själv betalar. Däremot får du inte ta
oskäligt mycket i hyra. Då blir det ocker, och det är olagligt.
Men angående det fetade så är det väl helt uppenbart olagligt. Du fattar väl själv att det inte är lagligt att inte betala skatt eller?