2022-03-17, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Fast sådär har ju folk tjatat om i denna tråden i över 10 år, att bubblan ska spricka och det ska bli jättebilligt att köpa bostäder.
Men det har ju inte hänt och folk har gått miste av otroliga prisuppgångar, så det finns en risk med att vänta också.

Precis!
Gammalhipphoppare: Varför söker du tips på en tråd som flashback? Folk kan ju skriva vad fan som helst till dig, helt utan substans eller åt vilket håll de hoppas det bär. Är du "gammal" nog så har du väl varit med en tid och kapabel att göra en egen bedömning själv?

Två anekdoter: En polare sålde sin andra bostadsrätt (köpt 2008) år 2011 då han trodde allt skulle rasa p g a räntehöjningar och sydeuropéfrossan. Tji fick han. Några år senare köpte han som tur in sig igen och varit med på uppgången.
Själv har jag en liknande historia och ägt brf-lägenhet åren 2010-2014 med en mindre vinst, sålde p g a tillfällig flytt. Köpte in mig igen 2018 (friköpt radhus) när alla sa det skulle rasa. Sen dess har huset gått upp ca 42 %.....
2022-03-17, 10:37
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Fast sådär har ju folk tjatat om i denna tråden i över 10 år, att bubblan ska spricka och det ska bli jättebilligt att köpa bostäder.
Men det har ju inte hänt och folk har gått miste av otroliga prisuppgångar, så det finns en risk med att vänta också.

Hur väger du risken med att avvakta mot risken att räntorna ökar och priserna sjunker?
2022-03-17, 10:45
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Precis!
Gammalhipphoppare: Varför söker du tips på en tråd som flashback? Folk kan ju skriva vad fan som helst till dig, helt utan substans eller åt vilket håll de hoppas det bär. Är du "gammal" nog så har du väl varit med en tid och kapabel att göra en egen bedömning själv?

Två anekdoter: En polare sålde sin andra bostadsrätt (köpt 2008) år 2011 då han trodde allt skulle rasa p g a räntehöjningar och sydeuropéfrossan. Tji fick han. Några år senare köpte han som tur in sig igen och varit med på uppgången.
Själv har jag en liknande historia och ägt brf-lägenhet åren 2010-2014 med en mindre vinst, sålde p g a tillfällig flytt. Köpte in mig igen 2018 (friköpt radhus) när alla sa det skulle rasa. Sen dess har huset gått upp ca 42 %.....

Så du tror priserna kommer gå upp och att kostnaderna inte kommer öka särskilt mycket framöver?
2022-03-17, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Så du tror priserna kommer gå upp och att kostnaderna inte kommer öka särskilt mycket framöver?

Det har jag inte sagt. Vad tror du själv?
Vi kan väl vara överens om att boprispemissimisterna gång på gång haft fel.
2022-03-17, 11:05
Medlem
Citat:
Hur väger du risken med att avvakta mot risken att räntorna ökar och priserna sjunker?

För femton år sedan hade jag för kort kötid för att hyra lägenhet i Stockholm. Nu har jag tillräcklig kötid för att få de dyrare bostäderna (nybyggen i Hjorthagen till exempel). Hyran för dessa överstiger månadskostnaden för en bostadsrätt flera gånger om. Så spekulationen om huruvida det är rätt för mig att köpa eller hyra har facit varje månad. Inte bara ska räntorna öka till den milda grad att det vore lika bra att hyra. De ska fortsätta upp så det blir dyrare att betala räntor än att hyra. Vägen dit är lång.

Samma sak gällde när jag först köpte bostadsrätt men då var det andrahandslägenheter jag jämförde med och då var det också långt dyrare att hyra än att köpa.

Det är förstås inte såhär enkelt och jag kan inte förutspå framtiden men vid varje givet tillfälle har det varit billigare att köpa än att hyra om man ens kunnat hyra.
2022-03-17, 11:49
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Det har jag inte sagt. Vad tror du själv?
Vi kan väl vara överens om att boprispemissimisterna gång på gång haft fel.

Det är väl inte mycket till argument för att dem har fel nu?

Jag tror räntorna är på väg upp och priserna därför går ner och att utgifterna kommer öka för den som äger en bostad. Vad tror du?
2022-03-17, 12:32
Medlem
Citat:
Det är väl inte mycket till argument för att dem har fel nu?

Jag tror räntorna är på väg upp och priserna därför går ner och att utgifterna kommer öka för den som äger en bostad. Vad tror du?

Det är inget argument, utan fakta....
2022-03-17, 13:17
Medlem
DVikings avatar
Priserna har ökat ca 10% (eller mer beroende på vad man köper) de senaste två åren och ser ut att öka 5% ytterligare till årets slut. Lönerna har ökat 0-5% under samma period, och i år blir det väl max 3% för de flesta.

Hur påverkar detta bostadspriserna? Dyrare bröd/SL-kort/IPA gör att man budar mer på tvåan i Skärholmen eller ettan på Söder? Knappast.

Räntorna bottnade för ett halvår sedan och är nu på väg uppåt. Gör det att fler budar upp 70-tals villan i Hässelby ett par miljoner extra eller börjar allt fler tänka efter att lånen kommer kosta?

Att företagen som redan drabbats av kostnadsökningar på 20% eller mer ska kompensera även sina anställda med allt högre löner kan nog de flesta glömma. Blir kanske max 10% över 3 år som facken kan pressa fram (om de ens vill det).
2022-03-17, 13:29
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Det är inget argument, utan fakta....

Att någon haft fel förut är inte ett faktum för att den har fel nu, det är ett argument. Och ett dåligt sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
För femton år sedan hade jag för kort kötid för att hyra lägenhet i Stockholm. Nu har jag tillräcklig kötid för att få de dyrare bostäderna (nybyggen i Hjorthagen till exempel). Hyran för dessa överstiger månadskostnaden för en bostadsrätt flera gånger om. Så spekulationen om huruvida det är rätt för mig att köpa eller hyra har facit varje månad. Inte bara ska räntorna öka till den milda grad att det vore lika bra att hyra. De ska fortsätta upp så det blir dyrare att betala räntor än att hyra. Vägen dit är lång.

Samma sak gällde när jag först köpte bostadsrätt men då var det andrahandslägenheter jag jämförde med och då var det också långt dyrare att hyra än att köpa.

Det är förstås inte såhär enkelt och jag kan inte förutspå framtiden men vid varje givet tillfälle har det varit billigare att köpa än att hyra om man ens kunnat hyra.

När jag räknar så tycks det mig som att den totala kostnaden för att hyra en lägenhet av ett värde på ca. 10 miljoner ger än lägre kostnad per månad än att köpa motsvarande. Så varför skulle någon som kan hyra välja att köpa i nuläget, med risker för prisfall och höjd ränta?
2022-03-17, 13:52
Medlem
Citat:
Att någon haft fel förut är inte ett faktum för att den har fel nu, det är ett argument. Och ett dåligt sådant.

När jag räknar så tycks det mig som att den totala kostnaden för att hyra en lägenhet av ett värde på ca. 10 miljoner ger än lägre kostnad per månad än att köpa motsvarande. Så varför skulle någon som kan hyra välja att köpa i nuläget, med risker för prisfall och höjd ränta?

Då kanske du och jag har olika förutsättningar. Min månadskostnad nu är betydligt lägre än motsvarande hyresrätt.
2022-03-17, 13:56
Medlem
Citat:
Precis!

Och som kontrast kan jag ju berätta om en kvinna jaag känner som var med på 90 talet.
Hon hade inte råd att köpa bostad, men när skiten rasade och alla började rea ut sina bostäder fick hon sin lägenhet för 19.000 kr.
Funkar båda vägarna.
2022-03-17, 14:03
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Då kanske du och jag har olika förutsättningar. Min månadskostnad nu är betydligt lägre än motsvarande hyresrätt.

Tog ett exempel som är enkelt att räkna på. Om jag skulle köpa din lägenhet idag, skulle jag då verkligen betala mindre per månad än om jag istället valde att hyra motsvarande (om vi förutsätter att jag hade båda möjligheterna)?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in