2022-01-28, 09:42
Medlem
sebno1s avatar
Räkna med dubbelt så höga räntor

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sbab-rakna-med-dubbelt-sa-hoga-borantor

Citat:
Många banker har börjat höja boräntorna och fler höjningar är att vänta framöver. Räkna med dubbelt så höga räntekostnader framöver, säger SBAB:s boendeekonom, som har ett enkelt men tufft råd till de som lånat för mycket: flytta till något billigare.

Intressant att vår statliga bolånebank som startade hela karusellen med stigande priser runt 2008-2010 när man sänkte kraven för hur mycket man fick låna, plus kunde låna 100% av bostadens värde, nu kan gå ut och säga "flytta till något billigare".

Snacka om statsapparaten har lurat svensken när dom nu säger "flytta till något billigare", kanske dom skulle tänkt på innan dom strösslade pengar till pöbeln.

Och vad har vår statliga bolånebank gjort för kalkyler egentligen när dom lånat ut pengar till folk? Är det supremelån-klass som i USA?
2022-01-28, 10:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Intressant att vår statliga bolånebank som startade hela karusellen med stigande priser runt 2008-2010 när man sänkte kraven för hur mycket man fick låna, plus kunde låna 100% av bostadens värde, nu kan gå ut och säga "flytta till något billigare".

Snacka om statsapparaten har lurat svensken när dom nu säger "flytta till något billigare", kanske dom skulle tänkt på innan dom strösslade pengar till pöbeln.

Och vad har vår statliga bolånebank gjort för kalkyler egentligen när dom lånat ut pengar till folk? Är det supremelån-klass som i USA?
Din logik är fel. Det är inte banken. Det är en anställd på banken som uttalar sig. Det är inte heller inkonsistent mot viljan att ta förhöjd risk.

Att SBAB sedan 90-talet har varit mer villig att låna ut och villig att tar risk beror på att ägaren staten har krävt det.
(Det är inte heller ett stort bekymmer för en statlig bank att åka på förluster. Det är någon annan som betalar dessa. Stork skillnad mot privata banker där ägarna åker på att betala).
2022-01-28, 10:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Fair enough! Jag har lärt mig något.

Dock kan de i praktiken fortfarande skapa oändligt mycket pengar eftersom pengarna de skapar när de lånar ut pengar blir till kapitaltäckning via ränteinbetalningar och stigande tillgångsvärden (eftersom det finns mer pengar i omlopp). En del av det egna kapitalet är pengar de själva eller en annan bank har skapat, helt enkelt.

Men bra snack! Uppskattar din kunskap. Nu blir det spännande att se om du accepterar min nya, uppdaterade syn.
Nja, banken skapar i sig inga pengar. Banken har aldrig frivilligt fyllt på på mitt bankkonto.
Det som krävs är en låntagare som skuldsätter sig till banken. Då kan banken gå med på att skuldsätta sig till låntagaren. Dvs det är låntagaren som skapar bankens skuldsättning (det du kallar pengar).

Bankens primärkapital är det som sätter maxgräns för utlåningen. Ifall banken lyckas göra vinst och ägaren vill investera den i banken så ökar primärkapitalet. Annars krävs att banken gör en nyemission. (Och i viss mån kan den öka på sina förlagslån).

Men lite grovt kan vi säga att ägarna måste öppna sina plånböcker för att en bank skall kunna öka sin utlåning.

Tillgångsvärden har inget med saken att göra. (Utom möjligen att banken vill ha en pant. Men det går ju med nyproduktion också).

Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Det är väl ditt vanliga tugg i tråden, det går att gå in är varannan månad så är det samma spammande av dig sida upp och sida ned.
Är det trollinlägg med svammel så är det meningslösa hänvisningar till reklamblad som DI.

Du kan väl återkomma när hösten kommer och inflationen skjuter fart igen under andra halvan av 2022, samtidigt som vi haft en svajig börs under period.
Någon som hittar något innehåll här.

Jag hittar inget sakligt att svara på. Ser mest ut som förvirrade personangrepp.
2022-01-28, 10:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja utvecklingen i Fredhäll och Lilla Essingen mfl med standardpriser över 100 per kvm är sinnes. Har du bra utsikt får du nu uppemot 140k per kvm I f-ing Fredhäll.

Även lägenheter direkt utanför tullarna har galen utveckling.
Hur vet du det?

Handlar det inte bara om preferenser?
Dvs rent godtycke.

Och vad folk tycker kan ju ändras. (Frågar man mig skulle jag ju inte betala många kronor för en BR i innerstaden).
2022-01-28, 10:36
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Räkna med dubbelt så höga räntor

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sbab-rakna-med-dubbelt-sa-hoga-borantor

SBAB har historiskt skrikit sig hes på liknande sätt: Se (FB) Prognos rejält höjda boräntor.
2022-01-28, 10:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Vill man ha en slags prognos från en icke-bank så kan man titta på Konjunkturinstitutet:

2022:
* KPI årsmedel: 2.7
* Reporänta: 0.0

2023:
* KPI årsmedel: 1.4
* Reporänta: 0.0

Boräntorna lever ju inte riktigt något eget liv.
Sedan skall det väl sägas att vissa banker tror att RB rört räntan under 2023. Och det skulle motivera aningen högre boränta. Aningen alltså.
2022-01-28, 11:48
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja, banken skapar i sig inga pengar. Banken har aldrig frivilligt fyllt på på mitt bankkonto.
Det som krävs är en låntagare som skuldsätter sig till banken. Då kan banken gå med på att skuldsätta sig till låntagaren. Dvs det är låntagaren som skapar bankens skuldsättning (det du kallar pengar).

Bankens primärkapital är det som sätter maxgräns för utlåningen. Ifall banken lyckas göra vinst och ägaren vill investera den i banken så ökar primärkapitalet. Annars krävs att banken gör en nyemission. (Och i viss mån kan den öka på sina förlagslån).

Men lite grovt kan vi säga att ägarna måste öppna sina plånböcker för att en bank skall kunna öka sin utlåning.

Tillgångsvärden har inget med saken att göra. (Utom möjligen att banken vill ha en pant. Men det går ju med nyproduktion också).

Du har fel. Banker skapar pengar. Du är inte ensam om din missuppfattning. Men här kan du läsa:

https://rikatillsammans.se/riksbanken-hur-skapas-pengar/

https://www.fi.se/sv/bank/kapitalkrav-for-svenska-banker/
Senast redigerad av Epistemologen 2022-01-28 kl. 12:00.
2022-01-28, 11:53
Medlem
Citat:
Det är samma, dom får avkastning.

Den påverkar bara korta räntor. CB har inget direkt sätt att påverka långa räntor. Inte annat än att köpa obligationer (och hoppas att det skall påverka).
När FED ändrade räntan 2000-2006 så rörde långa räntor knappt på sig.

I samband med finanskrisen gjorde de det. Men det var för att BNP påverkades.

3 månaders ränta är påverkad av FED Funds men 5 år och uppåt är ganska oberörda.

Nej.

Vad CB's åtgärder i grunden handlar om är att det skall svida för alla sparare som har M1.
Man vill få upp velocity. Det driver fram inflation. (Folk skall spendera sina besparingar. Det ökar efterfrågan).

Reservkrav.
En bank måste ha cash för att klara en bank run. USA har kvar det.
De flesta länder har skippat det för länge sedan. Och har insättargaranti istället.

Men i USA måste en bank antingen ha kontanter i ett valv eller fordringar på FED.
När FED lånar av bankerna och köper obligationer så skapas fordringar på FED.
Excess reserves är det som bankerna har utöver det som behövs. Excess reserves i USA är astronomiska.

Excess reserves kan också användas av banker för att reglera skulder mellan sig.
Dock finns extremt mycket mer än vad som behövs.
Okej då är det annorlunda för USA och de flesta cb i andra länder ( Visste inte det).
Men om vi tittar på Sverige, här har vi kapitaltäckningskrav ( eget kapital samt likviditet) för att bankerna ska skapa fordringar.

Med obligation stödköp från rb ökar likviditet hoss bankerna ( till exempel bostadsobligationer), med förutsättning att banken har tillräckligt eget kapital så kan dem skapa mer fordringar korrekt?

A) Utöver det så köper rb obligationer gör att påverka priset/ räntan på värdepapper. Banker har obligationer med olika bindingstider till exempel 2 eller 5 år, om rb köper 5 års bostadsobligationer minskar då inte den fasta 5 års räntan för bostadslån eller har dem ingen koppling?

Om A) inte stämmer, vilken ränta påverkas? Varför emitteras då obligationer med olika bindingstider?
Senast redigerad av nightwolfer 2022-01-28 kl. 11:55.
2022-01-28, 14:09
Avslutad
Citat:
Hur vet du det?

Handlar det inte bara om preferenser?
Dvs rent godtycke.

Och vad folk tycker kan ju ändras. (Frågar man mig skulle jag ju inte betala många kronor för en BR i innerstaden).

Självklart är det min subjektiva åsikt. Att man betalar 7 msek för en halvsunig lägenhet på 50 kvm i Fredhäll bara för att den har sjöutsikt fascinerar mig.
2022-01-28, 15:41
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Självklart är det min subjektiva åsikt. Att man betalar 7 msek för en halvsunig lägenhet på 50 kvm i Fredhäll bara för att den har sjöutsikt fascinerar mig.

Jag som nyligen sålt min bostad för mer än det kan bara hålla med. I flera länder kan man bli ekonomiskt oberoende med sådana summor. Om man inte sitter fast pga barn så kan man sluta slava som anställd och skaffa sig ett betydligt bättre liv. Har man dessutom ett antal miljoner till genom aktier så kan man leva mycket bra i många länder utan att behöva arbeta mer.

Men de flesta är väl för inskränkta för att ens tänka tanken att lämna Sverige.
2022-01-28, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jag som nyligen sålt min bostad för mer än det kan bara hålla med. I flera länder kan man bli ekonomiskt oberoende med sådana summor. Om man inte sitter fast pga barn så kan man sluta slava som anställd och skaffa sig ett betydligt bättre liv. Har man dessutom ett antal miljoner till genom aktier så kan man leva mycket bra i många länder utan att behöva arbeta mer.

Men de flesta är väl för inskränkta för att ens tänka tanken att lämna Sverige.

Tror det är det sociala som spökar. Vänner men ffa föräldrar, svärföräldrar etc. Har man barn blir det stökigt.
2022-01-28, 18:33
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Tror det är det sociala som spökar. Vänner men ffa föräldrar, svärföräldrar etc. Har man barn blir det stökigt.

Barn är väl det jobbigaste för de flesta, det är trots allt många som flyttat stora avstånd inom Sverige och därför ändå inte träffar föräldrarna mer än några gånger per år. Det kan man utan problem göra om man är ekonomiskt oberoende i ett annat land också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in