Citat:
Ursprungligen postat av
Epistemologen
Fair enough! Jag har lärt mig något.
Dock kan de i praktiken fortfarande skapa oändligt mycket pengar eftersom pengarna de skapar när de lånar ut pengar blir till kapitaltäckning via ränteinbetalningar och stigande tillgångsvärden (eftersom det finns mer pengar i omlopp). En del av det egna kapitalet är pengar de själva eller en annan bank har skapat, helt enkelt.
Men bra snack! Uppskattar din kunskap. Nu blir det spännande att se om du accepterar min nya, uppdaterade syn.
Nja, banken skapar i sig inga pengar. Banken har aldrig frivilligt fyllt på på mitt bankkonto.
Det som krävs är en låntagare som skuldsätter sig till banken. Då kan banken gå med på att skuldsätta sig till låntagaren. Dvs det är låntagaren som skapar bankens skuldsättning (det du kallar pengar).
Bankens primärkapital är det som sätter maxgräns för utlåningen. Ifall banken lyckas göra vinst och ägaren vill investera den i banken så ökar primärkapitalet. Annars krävs att banken gör en nyemission. (Och i viss mån kan den öka på sina förlagslån).
Men lite grovt kan vi säga att ägarna måste öppna sina plånböcker för att en bank skall kunna öka sin utlåning.
Tillgångsvärden har inget med saken att göra. (Utom möjligen att banken vill ha en pant. Men det går ju med nyproduktion också).
Citat:
Ursprungligen postat av
Urtimating
Det är väl ditt vanliga tugg i tråden, det går att gå in är varannan månad så är det samma spammande av dig sida upp och sida ned.
Är det trollinlägg med svammel så är det meningslösa hänvisningar till reklamblad som DI.
Du kan väl återkomma när hösten kommer och inflationen skjuter fart igen under andra halvan av 2022, samtidigt som vi haft en svajig börs under period.
Någon som hittar något innehåll här.
Jag hittar inget sakligt att svara på. Ser mest ut som förvirrade personangrepp.