2020-12-14, 21:44
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Man betalar inte för en renovering av annans tillgång. Det är en halmgubbe du fantiserar ihop för att slippa svara på frågan.
Men betalar högre hyra för att disponera en bättre tillgång.
Det hade stämt om man hade haft ett val, vilket man inte har. Det är fastighetsägaren som bestämmer om han ska renovera och vad det ska kosta. Det är lite Nordkorea som du nämner här nedan. Fastighetsägaren är diktatorn som bestämmer vad de boende ska betala.
Citat:

Du hyr en kass bil av avis för 300/dygn.
AVIS sätter in en starkare motor, lägger in AC, "bättre" inredning mm.
Nästa gång du hyr får du betala 400/dygn.

Att du betalar 400 beror på att kapitalkostnaden för den bilen ökat för AVIS. AVIS tjänar inget på detta. När bilan tas ur drift har AVIS gått +-0 på "renoveringen".

Vad du säger här är alltså att du inte förstår detta enkla. Eller är det det gamla vanliga att andra skall betala dina nöjen och förlustelser. Det brukar alltid sluta med det. Du skall aldrig behöva göra rätt för dig.
Du förstår väl att hyresgästerna betalar huset åt fastighetsägaren? När huset är 50 år har hyresgästerna via hyran köpt och betalt huset, fast det ägs av fastighetsbolaget.
Citat:

Jag har ingen tro alls. Jag bara mäter i verkligheten. Vad är nu skillnaden mellan Nordkorea och Sydkorea. Jag brukar nämna det men jag har också noterat att många har svårt att få det att fastna.
Skillnaden är att Nordkorea är diktatur och Sydkorea är republik.
Citat:
I offentlig sektor har man inga incitament till förbättringar. Därför sker det inte.
I privat sektor har man högre vinst som incitament till förbättringar. Därför sker det.
Offentlig sektor har inte heller incitament för att ta ut högre priser än vad som behövs för att täcka kostnaderna. All privata företagsamhet har till uppgift att skapa vinster, att göra ägarna rika. Då vill förstås man ta så mycket betalt som möjligt.
Citat:
Det har du fått förklarat för dig. Om du har en invändning mot det får du väl peka på var kommunen resonerar fel.
Nu visar du bara att du inte kan ta emot information.
Du presenterar inte information, utan bara åsikter. Du kan inte förklara vad meningen är med att sälja ett hyreshus och bygga ett nytt för pengarna.
2020-12-15, 11:09
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Vad sägs om att du frågar i Politik-integration och invandring om intresset att flytta från Stockholms innerstad till ett muslimskt land. Jag ska med intresse följa den tråden och se om Kalifhuset är "bättre".

Hur kom du fram till att det inte är en skillnad i lönekostnad vi ser??

Riksbanken står inte för något. Nu prenumererar du på någon bisarr fantasi.

Sedan kan väl du starta ett företag och bygga bostäder och sälja till lägre pris. Det skulle uppskattas av många.

Behöver inte fråga på Flashback om intresset för det då jag gjort det själv och känner flera andra som flyttat från Stockholm till just Dubai.

Ett flertal faktorer spelar såklart roll för varför det är orimligt dyrt att bygga i Sverige, men det är ju redan utrett av Boverket m.fl. så vi behöver väl inte sitta och spekulera om det här.

Riskbanken har från mars i år köpt bostadsobligationer för 206 000 MSEK, och kommer öka till 280 000 MSEK till mars 2021. Riskbanken finansierar bolån.

Jag tycker även att det är dumt att stänga Ringhals 1 i år. Får jag kritisera det eller är svaret då att jag ska bygga eget kärnkraftverk eller hålla käften?
2020-12-15, 21:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Folk betalar sitt eget boende, det finns inga subventionerade hyror.
Har du något belägg för ditt påstående att folk "betalar sina egna boendekostnader" och via skatten också andra boende?
Om det blir som du vill så blir Allmännyttans hyror subventionerade. Du skriver ju efter detta i var och vartannat inlägg.
Om överheten plundrar folket och bygger bostäder (och hyr ut till bruksvärdeshyra) så blir det så överheten plundrar oss och delar ut stöldgodset till dig och liknande.

Och det är precis vad du vill. Hela din retorik handlar bara om att du skall kunna komma över värdet av andras arbete. Du är en sann kommunist.

Citat:
Frågan är varför Allmännyttan säljer, inte till vilket pris. Försäljningen innebär att hyresrätter blir till bostadsrätter. Bostadsrätter finns redan hur mycket som helst, men däremot är det brist på hyresrätter i Stockholm. Vad vinner man på att göra om hyresrätter till bostadsrätter?
Du har fått det förklarat. Du bara ignorerar informationen du serveras med.
För kommunen är det bra om det byggs bostäder (givet att det finns en bostadskö).
Det är bra för kommunen med större folkmängd som då kan dela på fasta kostnader.

Av någon anledning ignorerar du detta. Men det är ett agerande bland speciellt vänster-kommuner.

Citat:
Det är ingen som har påstått något sådant. Problemet med försäljningen är att det försvinner hyresrätter som blir till bostadsrätter. Det är försäljningen som är problemet, inte priset.
Där har du fel igen. Det är ett enormt svammel om att fastighetsbolagen skulle ta för lite betalt.
Men svammelmakarna kan inte leverera något stöd för det.

Och skulle kommunerna sälja för billigt bryter dom mot lagen och då skulle HGF släpa dom inför domstol omgående.

Försäljningen leder till att Allmännyttan kan bygga fler bostäder. Antalet bostäder i kommunen ökar. Och man kan beta av bostadsköerna lite.
Det tycker kommunpamparna är BRA.

Citat:
Du har inte förstått att försäljningarna är politiskt betingade, man har satt priset lågt för att locka till köp. Husen skulle säljas, helt enkelt. Man har satt ett pris som motsvarar i snitt 70-75 % av priset på motsvarande bostadsrätt på marknaden.
Prissättningen är för övrigt fri, och har inget med hyror eller annat att göra.
Det är bara fantasier.

Se ovan kommunen får inte skänka bort tillgångar. Det är lagbrott. Du har fått det förklarat för dig 50-11 ggr.

Ta och anmäl en kommun som sålt för billigt. Du behöver bara kunna bevisa det så fälls kommunen. Varför har du inte gjort det.

Priset på en BR har inget med saken att göra. Den är inte reglerad med hyresregleringen.
BRF köper ett hyreshus med hyresgäster. Och vi köpet gäller hyresregleringen. Fastigheten har inte mer värde när det är ett hyreshus.
Du har fått det förklarat för dig 50-11 ggr. Du bara ignorerar verkligheten.

Citat:
Så vad är problemet? Hyresgästen betalar hyra som används till driften, precis som det ska fungera.
Det är ju du som invänder.

Du går inte med på att man åker på att betala mer för disponera en vara där kapitalkostnaden är högre.
2020-12-15, 21:37
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vilken belåningsgrad talar vi om? Många hus är gamla och borde redan vara mer eller mindre betalda.
Jag tror att man kan låna ca 50% i praktiken. Ligger man där går det nog inte låna mer och bygga. Dessutom är det svårt att gå runt då.
Vi ser också att det är lite klent med HR byggandet. Dock har det förbättrats med presumtionshyran och att HGF är mindre griniga med att gå med på den.

Att husen är gamla är goddag yxskaft. Underhåll/renoveringar kostar hela tiden. Framförallt HR som för det mesta slits hårdare. Det är investeringar i fastigheten. Så avskrivningarna tar aldrig slut.
Ja inte om man inte bestämmer sig för att göra en ödegård av det. Dvs låter det förfalla. Jag har länkat några hus i tråden där man tagit det lite lugnt med underhåll. Blir en massa gråt och jämmer då.

Citat:
Jag vet inte riktigt vad du menar. Har du belägg för att något sådant har skett?
Du skriver efter det hela tiden. Andra människor skall betala först betala sin egen boendekostnad. Sedan vill du att fogden skall plundra dom och ta stöldgodset och betala till boende.

Vad sägs om att du betalar andras boende istället.

Citat:
Det är inte ordningen som är det väsentliga. Jag vet också att man säljer fastigheten som hyreshus och de boende själva bildar en bostadsrättsförening. Problemet är alltså själva försäljningen och ombildningen, att kommunen blir av med hyresfastigheter med låg hyra som folk har råd med och istället berikar de som råkar bo i kommunens hus vid tillfället för försäljningen.
Berikningen kommer av hyresregleringen. Ta bort den så blir inte hyresgästerna berikade.

Citat:
Ja, det skiter jag faktiskt i. Det är varken min eller kommunens sak att ordna bostäder år de som själva kan finansiera sitt boende.
Det är väl din lika mycket som kommunens.

Citat:
Det är inte kommunens sak att hålla med bostadsrätter. Vill någon ha en bostadsrätt eller villa får han ordna det själv. Tycker jag.
Det gör inte kommunen heller. Det är en halmgubbe.

Det närmaste du kommer är sossarna närstående HSB. De fixar BR. Eller insatslägenheter som det hette förr.
2020-12-15, 22:22
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Om det blir som du vill så blir Allmännyttans hyror subventionerade. Du skriver ju efter detta i var och vartannat inlägg.
Om överheten plundrar folket och bygger bostäder (och hyr ut till bruksvärdeshyra) så blir det så överheten plundrar oss och delar ut stöldgodset till dig och liknande.
För det första är det inte överheten, det är våra folkvalda politiker. Att du har problem med demokrati kan inte jag rå för. För det andra är inte allmännyttans hyror subventionerade, husen finansieras fullt ut av hyrorna. För det tredje: om det byggs skattesubventionerade hus så är det för folket, för samhället. Alla har nytta av att det finns bostäder tillgängliga så att folk kan flytta till jobb och studier, det tjänar vi alla på.
Citat:
Och det är precis vad du vill. Hela din retorik handlar bara om att du skall kunna komma över värdet av andras arbete. Du är en sann kommunist.
Absolut, men en human bostadspolitik är inget som bara gynna mig utan alla som behöver en billig bostad.
Citat:
Du har fått det förklarat. Du bara ignorerar informationen du serveras med.
För kommunen är det bra om det byggs bostäder (givet att det finns en bostadskö).
Så nu menar du att det är kommuns sak att ordna bostäder åt folk? Jag trodde att marknaden skulle sköta det?
Citat:
Det är bra för kommunen med större folkmängd som då kan dela på fasta kostnader.
En större folkmängd innebär också ökade kostnader: fler skolor, sjukhus, dagis, vägar måste byggas. Allmänna kommunikationer måste byggas ut, äldreomsorg, lekplatser, sophämtning, el, bredband och allt annat.
Citat:
Där har du fel igen. Det är ett enormt svammel om att fastighetsbolagen skulle ta för lite betalt.
Men svammelmakarna kan inte leverera något stöd för det.

Och skulle kommunerna sälja för billigt bryter dom mot lagen och då skulle HGF släpa dom inför domstol omgående.
Hyresgästföreningen kan inte väcka åtal, det kan bara en åklagare göra. Det är inte olagligt att göra dåliga affärer. Vänsterpartiet ha redan försökt få till stånd åtal mot andra utförsäljningar an kommunal egendom, men RÅ har beslutat att inte ta upp frågan.
Citat:
Försäljningen leder till att Allmännyttan kan bygga fler bostäder. Antalet bostäder i kommunen ökar. Och man kan beta av bostadsköerna lite.
Det tycker kommunpamparna är BRA.
Varför ska Allmännyttan bygga hyreshus som man säljer till de boende? Varför kan inte folk själva finansiera sitt boende?
Citat:

Det är bara fantasier.

Se ovan kommunen får inte skänka bort tillgångar. Det är lagbrott. Du har fått det förklarat för dig 50-11 ggr.

Ta och anmäl en kommun som sålt för billigt. Du behöver bara kunna bevisa det så fälls kommunen. Varför har du inte gjort det.
Det är inte kommunen som säljer, det är allmännyttan. De väljer själva vilken värderingsmodell som ska användas, det är inget som är åtalbart. De som sysslar med dessa utförsäljningar har förstås tillgång till juridisk expertis som vet hur man ska göra .
https://www.dagensarena.se/innehall/sa-gick-det-till-nar-serafen-reades-ut/
Citat:
Priset på en BR har inget med saken att göra. Den är inte reglerad med hyresregleringen.
BRF köper ett hyreshus med hyresgäster. Och vi köpet gäller hyresregleringen. Fastigheten har inte mer värde när det är ett hyreshus.
Vid försäljning av ett hus värderas normalt inte efter vilka hyresintäkter det inbringar, utan efter nyanskaffningskostnad. Alltså vad det kostar att bygga ett likadant hus. Det har man frångått när man reat ut allmännyttan, eftersom priset satts för att locka de boende till köp.
Här är det meningen att man ska utgå från priset på motsvarande bostadsrätt i samma område, och sedan 70% av detta värde. Men i flera fall har rabatterna blivit mer extrema än så: Här kan du se vad t o m en högerblaska skriver:
"Det ingår i affärsmodellen för ombildningar att de som köper loss sina hyresrätter har rabatt. Annars saknas morot. Men när allmännyttan sålde blev rabatterna ibland så extrema att vissa hyresgäster kunde bli mångmiljonärer."

https://www.svd.se/extrema-rabatter-gjorde-hyresgaster-till-mangmiljonarer
2020-12-16, 09:30
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
För det första är det inte överheten, det är våra folkvalda politiker. Att du har problem med demokrati kan inte jag rå för. För det andra är inte allmännyttans hyror subventionerade, husen finansieras fullt ut av hyrorna. För det tredje: om det byggs skattesubventionerade hus så är det för folket, för samhället. Alla har nytta av att det finns bostäder tillgängliga så att folk kan flytta till jobb och studier, det tjänar vi alla på.

Nya hyresrätter behöver fortfarande subventioneras på något sätt. Annars är det ingen som bygger dem.

Gamla hyresrätter lider av reglerade hyror. Kanske inte helt korrekt att kalla detta för en subventionering. Eftersom det är fastighetsägaren som lider av att inte kan ta den hyran som folk är villiga att betala.

Jag förstår inte varför någon annan ska betala när folk ska flytta till jobb. Är det inte rimligt att den som vill flytta någonstans ska betala själv?

För studenter eller andra behövande så finns viss logik i att det allmänna ska hjälpa till. Men för fullt arbetande personer ser jag det som helt orimligt att övriga ska behöva betala. Dessa individer bör snarare hjälpa till och stå för notan åt riktiga behövande.
Citat:
Vid försäljning av ett hus värderas normalt inte efter vilka hyresintäkter det inbringar, utan efter nyanskaffningskostnad. Alltså vad det kostar att bygga ett likadant hus. Det har man frångått när man reat ut allmännyttan, eftersom priset satts för att locka de boende till köp.
Här är det meningen att man ska utgå från priset på motsvarande bostadsrätt i samma område, och sedan 70% av detta värde. Men i flera fall har rabatterna blivit mer extrema än så: Här kan du se vad t o m en högerblaska skriver:
"Det ingår i affärsmodellen för ombildningar att de som köper loss sina hyresrätter har rabatt. Annars saknas morot. Men när allmännyttan sålde blev rabatterna ibland så extrema att vissa hyresgäster kunde bli mångmiljonärer."

https://www.svd.se/extrema-rabatter-gjorde-hyresgaster-till-mangmiljonarer
Rabatten i pris du ser vid försäljning av hyresrätter är värdet på besittningsrätten. Om man tillåter fastighetsägaren att sälja fritt utan att bry sig om nuvarande boende så skulle du se helt andra priser. Nu säljs lägenheterna med individ som har besittningsrätt. Då blir priset ett helt annat.

Enligt mig så är detta ett av få vettiga sätt att slingra sig ur gropen man grävt genom att reglera marknaden. Fastighetsägaren och den boende kommer överens om besittningsrättens marknadsvärde.
Senast redigerad av Bortamatchen 2020-12-16 kl. 10:03.
2020-12-16, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nya hyresrätter behöver fortfarande subventioneras på något sätt. Annars är det ingen som bygger dem.

Har du någon källa på det? Min bild är att olika investeringsstöd har kommit och gått genom åren, det som de haft gemensamt är att den privata sektorn har haft ett väldigt lågt intresse för det då det är förknippat med olika krav. Det brukar endast bli några studentlägenheter samt något hus inom allmännyttan.

Tar vi det stora bolaget Wallenstam till exempel anser deras VD att deras största utmaning är tillgången till mark för att kunna bygga hyresrätter med rimlig hyra, inte brist på subventioner. Eftersom kommunerna säljer till högstbjudande.
2020-12-16, 11:24
Medlem
DVikings avatar
LO har nyligen släppt denna rapport som går igenom svenskt bostadsbyggande och ger förslag på hur det kan förbättras:

https://www.lo.se/start/lo_fakta/battre_bostadsforsorjning

Kan väl droppa ett citat från rapporten så får vi alla sen läsa vidare och se om det finns något av intresse för tråden i övrigt att hitta.

"Produktivitetsutvecklingen i byggsektorn har varit svag. Produktiviteten i byggbranschen
har i allt väsentligt stått still över de senaste 25 åren och faktiskt försämrats tydligt sedan 2007.
Förklaringarna till den svaga produktivitetsutvecklingen får vi anledning att återkomma till,
men tills vidare kan vi konstatera att en rad skäl verkar bidra till att nyproduktion av bostäder
blivit väsentligt dyrare vilket bidragit till att hålla uppe marknadspriser och hyror i hela
beståndet."
2020-12-16, 11:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Har du någon källa på det? Min bild är att olika investeringsstöd har kommit och gått genom åren, det som de haft gemensamt är att den privata sektorn har haft ett väldigt lågt intresse för det då det är förknippat med olika krav. Det brukar endast bli några studentlägenheter samt något hus inom allmännyttan.

Tar vi det stora bolaget Wallenstam till exempel anser deras VD att deras största utmaning är tillgången till mark för att kunna bygga hyresrätter med rimlig hyra, inte brist på subventioner. Eftersom kommunerna säljer till högstbjudande.
"tillgången till mark för att kunna bygga hyresrätter med rimlig hyra" Vad är rimlig hyra?

Intresset av att bygga hyresrätter på marknads basis är väldigt svalt. När det byggs så är det vanligtvis eftersom det finns krav på att de måste bygga hyresrätter när kommunen upplåter mark. Att de får billigare mark från kommunen ser jag som en form av subventionering.

Jag tycker systemet är väldigt märkligt. När man bygger nytt så borde i alla fall den initiala hyran vara fri. Om man inte kan bygga till en kostnad som de boende är villiga att betala är en sak. Men att man förnekar fastighetsägaren och de potentiella boende att komma överens om en initial hyra är knasigt.

Bygger man en brf så kan byggbolaget sätta precis vilket pris de vill. Bara de klarar av att sälja det till slutkunden.
2020-12-16, 14:38
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Gamla hyresrätter lider av reglerade hyror. Kanske inte helt korrekt att kalla detta för en subventionering. Eftersom det är fastighetsägaren som lider av att inte kan ta den hyran som folk är villiga att betala.
Det är ändå en god affär att äga hyresfastighet idag, jag tror inte att vi behöver ge fastighetsbolagen mer pengar för att hålla dem på gott humör.
Att använda folks betalningsvilja som måttstock för hyran är lite vanskligt. Vad är man villig att betala för att slippa sova på en parkbänk?
Citat:
Jag förstår inte varför någon annan ska betala när folk ska flytta till jobb. Är det inte rimligt att den som vill flytta någonstans ska betala själv?

För studenter eller andra behövande så finns viss logik i att det allmänna ska hjälpa till. Men för fullt arbetande personer ser jag det som helt orimligt att övriga ska behöva betala. Dessa individer bör snarare hjälpa till och stå för notan åt riktiga behövande.
Givetvis ska inte någon betala för andra boende. Däremot finns det ju ett allmänintresse i att det finns bostäder tillgängliga, precis som att vi alla är med och finansierar vägar och järnvägar fastän alla kanske inte använder dem.
60-talets "Miljonprojekt" var subventionerat av staten, och det löste ju problemet med bostadsbristen då.
Citat:
Rabatten i pris du ser vid försäljning av hyresrätter är värdet på besittningsrätten. Om man tillåter fastighetsägaren att sälja fritt utan att bry sig om nuvarande boende så skulle du se helt andra priser. Nu säljs lägenheterna med individ som har besittningsrätt. Då blir priset ett helt annat.

Enligt mig så är detta ett av få vettiga sätt att slingra sig ur gropen man grävt genom att reglera marknaden. Fastighetsägaren och den boende kommer överens om besittningsrättens marknadsvärde.
Det gör ju att priset blir väldigt lågt, jämfört med om bostäderna skulle säljas på en öppen marknad med budgivning. Nu är det ett slutat förfarande. Allmännyttan låter värdera bostaden med syfte att erbjuda de boende ett pris som lockar till köp, och där endast de boende har möjlighet att köpa. Om priset blir högre än vad de boende är villiga att betala blir det ingen försäljning, och huset förblir ett hyreshus.

Priset vid privatiseringarna av allmännyttans hus blir hur som helst väldigt lågt för dem som köper, många har blivit förmögna över en natt. Varför detta gynnade av vissa individer?
Det stora problemet är dock inte prissättningen i sig, utan att kommunerna berövas hyreslägenheter som behövs så väl. Alla unga som ska flytta hemifrån, folk som separerar, de som flyttar hit från andra delar av landet - de har berövats möjligheten att komma över en relativt billig hyresrätt.
2020-12-16, 15:03
Medlem
DVikings avatar
Den enklaste "subventionen" av t.ex. hyreshus vore att de inte belades med full 25% moms.

Även att lägga moms om t.ex. 6% på hyran skulle göra all betald moms avdragsgill för fastighetsägaren (och därmed kunna leda till lägre hyra trots moms).

Idag utgör moms en betydande del av kostnaden för en nyproducerad bostad, kanske till och med den största.

https://www.hemhyra.se/nyheter/moms-kan-ge-sankt-hyra/
2020-12-16, 16:10
Medlem
Citat:
Besittningsrätten har inget marknadsvärde.

Vad du försvarar här - kallar vettigt - påminner inte om bananrepublik. Det är bananrepublik.

EDIT: för att vara tydlig menar jag inte definitionamässigt. Det väl snarare någon form av kommunistisk korruption.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-12-16 kl. 16:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in