Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Trump har vid flertal tillfällen försökt få FED att stampa på gasen. Jag har faktiskt svår att se hur Biden ska kunna påverka FED mer än Trump. Skuldavskrivningar kan vi dock glömma. Det är exponentiellt ökande skulder till lägre kostnad som ligger i planen.
FED är förstås tydliga med att de kommer köra gasen i botten för att sedan öka successivt. Oavsett vem som är president.
När man vet det så behöver man besluta hur man ska förhålla sig till det.
Jag försvarar inte Trump. Skuldsättningen har ökat rejält under hans tid vid makten och det du säger stämmer till stor del! Jag tror dock att man kommer att kombinera skuldexpansion som du nämner med skuldavskrivning.
Problemet är att staten ska lösa samma problem som den har varit med och orsakat från början, med samma medicin dessutom (pengatryckning). Biden använder helt öppet samma slagord som IMF och World Economic Forum för The Great Reset: "Build back better". Retoriken har övertoner av planekonomi. Han kommer bl.a. att avskriva stora delar av de amerikanska studentlånen. Mängder av amerikanska företag har också redan under år 2020 beviljats lån som i praktiken inte behöver betalas tillbaka. Det är fråga om enorma summor.
Summan av kardemumman är att tåget enligt min uppfattning inte har gått ännu; det har knappt startat. Vi har ingen egentlig "bostadsbubbla". Om 8-10 år står vi här igen, med en kris av venezuelanska proportioner. Kan man inte köpa bostadsrätt/hus till överkomligt och rimligt pris så tror jag dock att man till viss del kan skydda sig genom att skaffa andra slags ekonomiska tillgångar.
Självklart kommer bostadspriserna någon gång i framtiden att sjunka eller rasa. När det har blivit så illa kan man dock fråga sig hur många veckor man klarar sig på en genomsnittlig månadslön.