Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Du har redan glömt tidigare inlägg.
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Boendeutgifter är INTE bara ränta.
Och jag hade också med andra kostnader för boende. SÅ som månadsavgift och el och försäkring mm.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
2 löner a 40 k ger cirka 60k efter skatt.
Banken ger ut lån på 5.5 msek om de har 1 msek i insats.
Det innebär en utgift på 20k i mån i amortering+ränta 1.5%. Räkna dessutom med 4000 i mån med driftskostnader. Redan där 40% av deras disponibla inkomst bort. 4% ränta och de är uppe på 56-57% av disponibel inkomst bara för boende..
Amorteringen är inte frivillig utan ska upp på bordet varje månad och bör därför vara med i kalkylen. Annars skulle man kunna säga att ett hushåll med 60k i mån i nettoinkomst "klarar" att amortera 100k i mån.
Som jag förklarade. Amortering är ingen kostnad. Det är bara en omdisponering av tillgångar.
Hade du sagt att man likviditetsmässigt måste klara tvångssparandet så hade jag inte invänt.
Men det kan man lösa på olika sätt. Ett enkelt sätt är att låna upp det man amorterat.
Men ett mått av sparande är det rimligt att ha så jag ser inte riktigt problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Vad staten "lär" göra är knappast grund för en sund kalkyl. Knappast så att banken säger att man inte ska oroa sig för 3% amortering för staten tar bort den direkt om räntan stiger. Staten lade inte på amorteringar på befintliga lån vid amorteringskravet vilket tyder på att de inte kommer ta bort dem på befintliga lån om inget extremt (typ corona) inträffar.
Det är tvärtom väldigt rimligt att beakta det. Åt båda hållen.
Och att det var en rimligt bedömning, visar att man var reptilsnabb på att stryka amorteringskravet bara för att vi får ett förkylningsvirus.
"Alla" vet att amorteringskravet är taget på felaktiga grunder. Därför tar man genast möjligheten att ta bort det.
Var inte övertygad om att det återkommer.
Sedan verkar inte du och andra riktig förstå vad som händer med relationen lön/skuld.
De senaste åren har löneökningarna i snitt varit ca 2.6% Det innebär att på 5 år har skulden minskat med lönen som norm från 5 MSEK till 4.4 MSEK. Och räntan därefter. UTAN amortering.
Lägger vi dessutom till 2% amortering så har skulden minskat från 5 MSEK till 4 MSEK. På 5 år alltså.
Jag har förklarat om och om igen att det bara är det första åren som är likviditetsmässigt jobbiga. Men det verkar inte gå in. Du och många andra verkar tro att folk är maxbelånade hela tiden.
Så när jag en gång inte räknar med att folk är maxbelånade så får ni psykfallsutbrott.
Så det där paret som köpte i Sumpan för 5 år sedan sitter på 4 mille i skuld. Inte 5. (I dagens priser).