2020-05-14, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så hur mkt vinst har du näven när du köpt dina nya aktier? Du har ju i realiteten bara bytt värdepapper...
Då existerar inte de "vinster" människor har gjort på sin "bostadskarriär". Vilket även innebär att "jag har tjänat pengar på att bo" klubben bara pratade strunt.

Citat:
Vinst får du när du cashar ut dig helt och lämnar börsen.
Det finns en skillnad. Börsen ger även utdelningar.
2020-05-14, 18:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Aha, så om jag lånar 1 mkr till 0% ränta och köper morötter så är morötterna gratis? För mina arvingar får ju betala tillbaka lånet.

Skillnaden mellan dig och mig, utöver 30 års erfarenhet och 50 IQ-poäng, är att du inte förstår pengars värde eller bostäders. Under mina föräldrars era, jag är född på 1960-talet, så kunde man betala av hela sin bostad inom de 35 år som man arbetade. man ägde sedan sin bostad. Eftersom priserna nu 4-dubblats på kort tid och lönerna släpat efter så tar det istället 100 år. Kan du se att det är en stor skillnad på att äga sin bostad vid 65, och att äga hälften och ha ett lån på 4 mkr när man blir pensionär?

Har du tänkt på att om priserna helt bygger på den ränta man måste betala in, som du verkar anse, så måste priserna på bostäder i Stockholm halveras om räntorna fördubblas? Du tycker inte det verkar vara lite osäkert? Hur löser du det när det inträffar, fördubblar du din lön eller byter ner dig till halva boytan? kan du se att det gamla konceptet med priser som är kopplade till byggpriset är säkrare och mer långsiktigt?
Tidsaspekten verkar folk helt förtränga. Amorteras inte lånet ned rejält så löper man en risk att en extern chock kan skicka räntan högre. Den risken är kanske låg i närtid men inte obetydligt över 30 år. Med låg inflation så får man inte som på 70/80 tal draghjälp av den att minska skuldens värde snabbt.
2020-05-14, 19:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du har redan glömt tidigare inlägg.
Nej.
Citat:
Boendeutgifter är INTE bara ränta.
Och jag hade också med andra kostnader för boende. SÅ som månadsavgift och el och försäkring mm.

Citat:
2 löner a 40 k ger cirka 60k efter skatt.

Banken ger ut lån på 5.5 msek om de har 1 msek i insats.

Det innebär en utgift på 20k i mån i amortering+ränta 1.5%. Räkna dessutom med 4000 i mån med driftskostnader. Redan där 40% av deras disponibla inkomst bort. 4% ränta och de är uppe på 56-57% av disponibel inkomst bara för boende..

Amorteringen är inte frivillig utan ska upp på bordet varje månad och bör därför vara med i kalkylen. Annars skulle man kunna säga att ett hushåll med 60k i mån i nettoinkomst "klarar" att amortera 100k i mån.
Som jag förklarade. Amortering är ingen kostnad. Det är bara en omdisponering av tillgångar.

Hade du sagt att man likviditetsmässigt måste klara tvångssparandet så hade jag inte invänt.
Men det kan man lösa på olika sätt. Ett enkelt sätt är att låna upp det man amorterat.

Men ett mått av sparande är det rimligt att ha så jag ser inte riktigt problemet.

Citat:
Vad staten "lär" göra är knappast grund för en sund kalkyl. Knappast så att banken säger att man inte ska oroa sig för 3% amortering för staten tar bort den direkt om räntan stiger. Staten lade inte på amorteringar på befintliga lån vid amorteringskravet vilket tyder på att de inte kommer ta bort dem på befintliga lån om inget extremt (typ corona) inträffar.
Det är tvärtom väldigt rimligt att beakta det. Åt båda hållen.
Och att det var en rimligt bedömning, visar att man var reptilsnabb på att stryka amorteringskravet bara för att vi får ett förkylningsvirus.
"Alla" vet att amorteringskravet är taget på felaktiga grunder. Därför tar man genast möjligheten att ta bort det.
Var inte övertygad om att det återkommer.

Sedan verkar inte du och andra riktig förstå vad som händer med relationen lön/skuld.
De senaste åren har löneökningarna i snitt varit ca 2.6% Det innebär att på 5 år har skulden minskat med lönen som norm från 5 MSEK till 4.4 MSEK. Och räntan därefter. UTAN amortering.

Lägger vi dessutom till 2% amortering så har skulden minskat från 5 MSEK till 4 MSEK. På 5 år alltså.

Jag har förklarat om och om igen att det bara är det första åren som är likviditetsmässigt jobbiga. Men det verkar inte gå in. Du och många andra verkar tro att folk är maxbelånade hela tiden.

Så när jag en gång inte räknar med att folk är maxbelånade så får ni psykfallsutbrott.

Så det där paret som köpte i Sumpan för 5 år sedan sitter på 4 mille i skuld. Inte 5. (I dagens priser).
2020-05-14, 19:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tidsaspekten verkar folk helt förtränga. Amorteras inte lånet ned rejält så löper man en risk att en extern chock kan skicka räntan högre. Den risken är kanske låg i närtid men inte obetydligt över 30 år. Med låg inflation så får man inte som på 70/80 tal draghjälp av den att minska skuldens värde snabbt.
För oss som varit med förut är det ett självändamål att amortera snabbt och att inte låna på marginalen. Något säger mig att alla i tråden inte är med på detta. Och ju fler köpare det finns som är villiga att riskera allt, eller inte fattar att de riskerar allt, desto större bostadsbubbla. Jag tror den nått sitt max nu, det går inte att klämma ut mer än 8mkr av någon som bosätter sig i skräp-orter som Huddinge.
2020-05-14, 19:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
jag skulle med din hjälp vilja titta in i din skalle och se om det finns något där? Här är kurvan vi diskuterar, jag förutsätter att du tror att SCB har sanna siffror:
http://flutetankar.blogspot.com/2017/11/reala-svenska-bostadspriser-uppdaterade.html

Om man lägger PÅ utvecklingen för bostäder på reallöneökningarna, som stigit något snabbare än KPI de sista åren, så skulle naturligtvis KPI-kurvan sticka iväg uppåt på ett hiskeligt sätt. Inflationen hade sannolikt höjts med 50% de senaste 5 åren.

Hur stämmer detta med ditt påstående "Att bostadspriser inte ingår i KPI bör väl du och andra vara överlyckliga för. DÅ hade KPI varit ännu lägre.". Berätta hur ständigt stigande bostadspriser skulle sänka KPI. Tror du även att stigande morotspriser sänker KPI, och hur i så fall.
Det står klart och tydligt i det du citerar. Se den mening där "SCB" förekommer. Du behöver lära dig läsa innantill. Klart att du får problem och upplever att du har IQ 50 som du skriver, när du inte läser innantill. Förstår du inte, trots att du läst så kan du naturligtvis ställa en specifik fråga på det. Men det gör du inte. Du vet inte ens vad som står.

En nyhet för dig är att bostäder säljs. Det är det som gör att du inte förstår. Att du saknar den kunskapen framgick och ur ett senare inlägg där du inte förstår att lånet löses när panten säljs.

Om du lägger till informationen att bostäder säljs förstår du då varför stigande bostadspriser leder till minskande KPI?

Om du fortfarande inte förstår så har jag tilläggsinformation här:
2020-05-14, 19:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det står klart och tydligt i det du citerar. Se den mening där "SCB" förekommer. Du behöver lära dig läsa innantill. Klart att du får problem och upplever att du har IQ 50 som du skriver, när du inte läser innantill. Förstår du inte, trots att du läst så kan du naturligtvis ställa en specifik fråga på det. Men det gör du inte. Du vet inte ens vad som står.

En nyhet för dig är att bostäder säljs. Det är det som gör att du inte förstår. Att du saknar den kunskapen framgick och ur ett senare inlägg där du inte förstår att lånet löses när panten säljs.

Om du lägger till informationen att bostäder säljs förstår du då varför stigande bostadspriser leder till minskande KPI?

Om du fortfarande inte förstår så har jag tilläggsinformation här:
Invektiv istället för svar. Då slipper jag ju argumentera med ett troll iallafall.

Bostäder säljs. Och nyheten för dig är att de inte kan säljas för mer än de köpts i all evighet, amen. För då kostar de till slut mer i Huddinge än på Manhattan. Och på något sätt fattar folk att det är fel. Utom du. Bubbelnivån har för övrigt redan nåtts i Stockholms innerstad, när det blev omöjligt att sälja 3or i Oscar Properties för 7 mkr. Folk har tydligen missat att läsa dina inlägg här. De kommer ju enligt dig att kosta 14 mkr om bara några år. Och sedan 28 mkr. Och det räcker sjuksköterskelönen till, om ränta och amortering är 0. De bor gratis, som du skrev.

Erkänn att du inte hade en aning om att bostäder inte ingår i KPI innan jag skrev det. Att inte ha med dem i KPI har totalt förstört värdet av KPI som en representant för vad folk lägger ut i levnadsomkostnader.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-14 kl. 19:49.
2020-05-14, 19:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Min fru och jag ligger ganska exakt där, får ibland ut lite över 60k gemensamt. Vi har inte råd med hus eller stor lägenhet i Stockholm utan får klämma ihop oss i en tvåa om vi inte vill bo i Rimbo och pendla 1,5-2h/dag. Helt sjukt vad man måste tjäna för att ha råd att bo i annat än en trång lägenhet i Stockholm.
Med 60k i månaden efter skatt så borde ni kunna spara 40k i månaden utan bekymmer.
Dvs ca 500k/år. På 2 år har ni fått ihop till 1 MSEK i kontantinsats. Och det har ju Flanders och Trillske berättat att då kommer bankerna tvinga på er 5 MSEK i lån.
Och med 6 MSEK kan ni väl komma närmare än Rimbo?

Varför är det sjukt?
Du berättar ju själv att du suktar efter de adresserna.
Då är ju du i så fall lika sjuk.

Markpriserna för attraktiva adresser är det dom är därför att de är attraktiva.

Har du någon slags bisarr föreställning om att andra skall stå tillbaka, och du skall kunna köpa en bostad där det är attraktivt, till underpris?
Ibland får man intrycket om att hela tråden handlar om att folk inte förstår enkel marknadsekonomi.

Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Lidingö - Torsvik S Centrum
Andel utländsk bakgrund: 25%
https://valresultat.svt.se/2018/101860109.html
Tackar för länken. Jag bara konstaterar att valdistriktet där jag bor har 24% av utländsk bakgrund. Och det är ett sk vitt ställe dit folk sägs fly och därför har höga bostadspriser. Men dessa siffror visar motsatsen att det är ett ställe folk skall fly ifrån. Och vi skall få låga bostadspriser. Dock så visar försäljningspriserna inte speciellt låga priser.
2020-05-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.L
Eftersom vi nyligen köpt hus så har jag ganska bra koll på hur ett par banker agerat när det kommer till låneöfte i alla fall.
Jag och min sambo ligger på 40-45k/månaden och kunde utan problem låna över 5milj, om vi ville.
Nu har vi förvisso mer än 1milj att gå in med kontant, men även när de räknade på en kontantinsats på bara 15% fick vi låna över 5milj. Vi valde dock att köpa något betydligt billigare än vad vi kunnat göra med det lånelöfte vi fick, vi var helt enkelt inte bekväma med att låna så mycket pengar som läget är.

Jag tjänar 45k brutto. SBAB är beredda att låna ut 3 miljoner till mig ifall BR:n har en månadsavgift om 3k. Högre kontantinsats än 15% ger inte högre lån så det verkar vara taket. Trots att jag har ett väldigt tryggt jobb hade jag inte kunnat sova om nätterna med så stor skuld.
2020-05-14, 23:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Invektiv istället för svar. Då slipper jag ju argumentera
Du argumenterar inte. Du kommer med grundlösa påståenden. Och du läser inte det som skrivs. Och du producerar halmgubbar. Och nej det finns inga invektiv.

Citat:
Bostäder säljs.
Här har du faktiskt skrivit två ord som stämmer.

Citat:
Och nyheten för dig är att de inte kan säljas för mer än de köpts i all evighet, amen.
Vilket är goddag yxskaft. Och så blir det när du inte läser det du citerar.

Citat:
Erkänn att du inte hade en aning om att bostäder inte ingår i KPI innan jag skrev det. Att inte ha med dem i KPI har totalt förstört värdet av KPI som en representant för vad folk lägger ut i levnadsomkostnader.
Vilket är mer svammel.
Jag pekade tom ut den mening där min förklaring fanns. (För de som inte omedelbart inser).

Sedan gav jag dig extra förklaring. Och det finns inte ett spår av att du klarat av att ta emot informationen. Ingen respons. Helt tomt.

Det är ungefär som om du har delirium och sitter och pratar för dig själv. Helt oförmögen att höra/läsa vad någon annan säger/skriver.
2020-05-15, 00:34
Medlem
Citat:

Tackar för länken. Jag bara konstaterar att valdistriktet där jag bor har 24% av utländsk bakgrund. Och det är ett sk vitt ställe dit folk sägs fly och därför har höga bostadspriser. Men dessa siffror visar motsatsen att det är ett ställe folk skall fly ifrån. Och vi skall få låga bostadspriser. Dock så visar försäljningspriserna inte speciellt låga priser.

Nej det visar inte på motsatsen då statistiken inte säger något om ursprungslandet.
2020-05-15, 07:01
Medlem
Citat:
Med 60k i månaden efter skatt så borde ni kunna spara 40k i månaden utan bekymmer.
Dvs ca 500k/år. På 2 år har ni fått ihop till 1 MSEK i kontantinsats.

På vilken planet sparar ett par 66% av sin nettolön till boende? Det här är ett helt befängt räkneexempel.

Om man tittar i verkligheten så verkar folk spara ca 15% av netto lönen. Och då är bostad bara en del av sparandet.

Bland dem med månadsinkomster lite mer än medelinkomsten i Sverige (över 32 000 kr) så ligger sparandet på 3 000 kr per månad. En person som har 50 000 kr i lön eller mer lägger däremot undan 5 000 kronor per månad.
https://www.privataaffarer.se/articles/2014/02/11/sa-sparar-svenskarna/

En del sparar inte alls

Samtidigt uppger 21 procent av svenskarna att de helt saknar månadssparande. Inte oväntat är det grupper med låga inkomster som saknar sparande. Men också bland höginkomsttagare finns det folk som inte sparar något alls. 15 procent av de som tjänar över 50 000 kr saknar månadssparande.
Senast redigerad av trickget 2020-05-15 kl. 07:05.
2020-05-15, 07:07
Avslutad
Det har inte nått ut riktigt till allmänheten hur extremt dåligt mångas pension kommer att bli, där bör du ha en hämmande effekt på bostadspriser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in