2020-05-10, 09:59
Avslutad
Bostadsbubblan är åsnan med morot framför. Den fortsätter springa men får aldrig moroten (vinsten). Förutom dom som belånat bostaden i tron om att dom är rika.

Kan inte förstå hur fler inte ser detta luftslott. Att många blivit rika på det ifrågasätter jag inte. Jag har själv lämnat o flyttat till hyres med pengar på fickan.

Trots de tycker jag hela pyramidens lager för lager är bisarr och stark motståndare till politiker tillåtit banker lagt ut denna fälla.
Folket svalde den för människor gör alltid som gruppen

Så jag säger inte att de gynnat många men att inte fler erkänner att något är fel i grund o botten.
2020-05-10, 10:05
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Bostadsbubblan är åsnan med morot framför. Den fortsätter springa men får aldrig moroten (vinsten). Förutom dom som belånat bostaden i tron om att dom är rika.

Kan inte förstå hur fler inte ser detta luftslott. Att många blivit rika på det ifrågasätter jag inte. Jag har själv lämnat o flyttat till hyres med pengar på fickan.

Trots de tycker jag hela pyramidens lager för lager är bisarr och stark motståndare till politiker tillåtit banker lagt ut denna fälla.
Folket svalde den för människor gör alltid som gruppen

Så jag säger inte att de gynnat många men att inte fler erkänner att något är fel i grund o botten.
Som jag ser det så har bankerna verkligen lyckats!
Hade räntan varit 5% så hade kanske ett normalt hus i en stad kostat 2miljoner istället för 4-5 som idag.
Banken har ju sin marginal på 2% oavsett hög eller låg ränta, så ju högre belåning desto bättre.
Men när det börjar blåsa snålt är fallhöjden rejäl för svennebanan...
2020-05-10, 10:16
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Hade räntan varit 5% så hade kanske ett normalt hus i en stad kostat 2miljoner istället för 4-5 som idag.
Banken har ju sin marginal på 2% oavsett hög eller låg ränta, så ju högre belåning desto bättre.
Inte bara bankerna utan staten. Det var statliga SBAB som slopade kravet på topplån vid viss belåningsgrad, lägg därtill deras aggressiva marknadsföring och tidigare amorteringsfria bottenlån.

Vidare så har vi det statliga ränteavdraget som gynnar bankerna genom att kunna maximera utlåningen.
2020-05-10, 10:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Kan inte förstå hur fler inte ser detta luftslott.
Skulle kanske underlätta att förstå om du kan beskriva det i kvantitativa termer.

Citat:
Pyramiden?
Meningen går inte riktigt att förstå, men om du hänvisar till något slags pyramidspel undrar jag vem det är som arrangerar det och sitter med en balansräkning i obalans.
2020-05-10, 10:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Hm, vill du säga att du då skulle tillverka hus som kostar 5 MSEK att tillverka och sedan sälja de för 2 MSEK?
Och själv betala 3 MSEK ur egen plånbok som subvention?

Eller är din tanke att om vi får högre inflation så halveras lönekostnaderna?
Eller hur tänkte du?

Citat:
Dom har väl sin marginal i kronor. Eller menar du att konkurrensen skulle ändras av att vi har mer inflation?
2020-05-10, 10:28
Medlem
Ni som väntar på att bostadsbubblan ska krascha, hur länge har ni väntat? Bor ni kvar hemma hos föräldrarna?
2020-05-10, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Skulle kanske underlätta att förstå om du kan beskriva det i kvantitativa termer.
Jag vet hur man mäter bubblan. Skillnaden mellan prisuppgång på bostäder och BNP senaste 25 åren. Bostäder +6½% om året (det är fastighetsprisindex, bostadsrätter mycket mer). BNP +1% om året senaste 25 åren. Alltså +400% i bubbla.

Citat:
Pyramiden?
Meningen går inte riktigt att förstå, men om du hänvisar till något slags pyramidspel undrar jag vem det är som arrangerar det och sitter med en balansräkning i obalans.
Härskarna har gjort alla pengar till en oägd allmänning. De låter sitt boskap beta först på allmänningen, alltså ger bort alla tusentals miljarder kronor de skapar ur tomma intet till sina kompisar, sen sitter 99% av folket fast i hyperinflation på matpriserna och man måste arbeta utan lön i 10 år att få tak över huvudet.
2020-05-10, 10:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Ni som väntar på att bostadsbubblan ska krascha, hur länge har ni väntat? Bor ni kvar hemma hos föräldrarna?

Ägt brf i Stockholm 14 år o tjänat på uppgången sen flyttat till hyres.
2020-05-10, 11:01
Medlem
Citat:
Ägt brf i Stockholm 14 år o tjänat på uppgången sen flyttat till hyres.

Vad är planen när det kraschar?
2020-05-10, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers

Bor i en bosradsrätt utan lån och har tånkt byta upp mig när det är rea på marknaden
2020-05-10, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Bor i en bosradsrätt utan lån och har tånkt byta upp mig när det är rea på marknaden

Hur länge har du väntat?
2020-05-10, 11:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Jag vet hur man mäter bubblan. Skillnaden mellan prisuppgång på bostäder och BNP senaste 25 åren.
Varifrån har du fått att bostadspriserna skulle behöva följa BNP???
Följer faktorpriserna BNP?

Citat:
Alltså +400% i bubbla.
Under 25 år har BNP ökat 194% och Fastighetsprisindex 340%.
Du får nog gå om grundskolan.

Citat:
Härskarna har gjort alla pengar till en oägd allmänning. De låter sitt boskap beta först på allmänningen, alltså ger bort alla tusentals miljarder kronor de skapar ur tomma intet till sina kompisar, sen sitter 99% av folket fast i hyperinflation på matpriserna och man måste arbeta utan lön i 10 år att få tak över huvudet.
Ser mest ut som delirium-yrande. Ser ingen koppling till någon balansräkning som inte är i balans.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in