2020-05-09, 18:54
Medlem
En bekant sålde nyligen en lägenhet i stockholm för ca 10% mindre än föregående likvärdiga lägenhet som såldes i vintras. Den försäljningen finns inte inrapporterad någonstans och är således inte med i någon statistik. Det är nog mer standard än undantag att mäklare skiter att rapportera in priser när en försäljning går dåligt. Allt för att hålla statistiken uppe.
2020-05-09, 19:32
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerinimo
En bekant sålde nyligen en lägenhet i stockholm för ca 10% mindre än föregående likvärdiga lägenhet som såldes i vintras. Den försäljningen finns inte inrapporterad någonstans och är således inte med i någon statistik. Det är nog mer standard än undantag att mäklare skiter att rapportera in priser när en försäljning går dåligt. Allt för att hålla statistiken uppe.
Buden är väl ändå registrerade någonstans? Om det du är ute efter är nuvarande marknadsvärde för en viss typ av lägenhet är själva försäljningen fullständigt ointressant, det du behöver är vad marknaden värderat lägenheten till. D.v.s. buden.
2020-05-09, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Buden är väl ändå registrerade någonstans? Om det du är ute efter är nuvarande marknadsvärde för en viss typ av lägenhet är själva försäljningen fullständigt ointressant, det du behöver är vad marknaden värderat lägenheten till. D.v.s. buden.

Det är fel att påstå att buden är det marknaden värderar lägenheten till, det är förstås försäljningspriset som utgör marknadens värdering och inte den ena sidans bud.
2020-05-09, 22:48
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Ett bud betyder ingenting. Bud är luft, drömmar. Ibland bedrägeri. Genomförda affärer är verkligheten.
2020-05-10, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Ett bud betyder ingenting. Bud är luft, drömmar. Ibland bedrägeri. Genomförda affärer är verkligheten.

Ja självklart är det så för alla som inte är enögda och bara vill se halva verkligheten. Ett bud från en köpare betyder lika lite som ett bud från en säljare. Min bostad blir förstås inte värd 100 miljoner kronor bara för att jag begär det och den blir heller inte värd 10 kr för att en köpare bjuder det. Marknadspriset sätts när affär sker.
2020-05-10, 01:07
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Exakt.
Notera att "Inga bud, inga presumtiva köpare" betyder i vissa fall inget värde alls, i varje fall inte på den nivå som säljaren drömmer om.
Kanske inte på många år, kanske aldrig någonsin.
Då blir fastigheten ett problem, en belastning med fasta kostnader underhåll skatter etc.
Något som många kommer att bittert få erfara framöver.
2020-05-10, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om jag köpt en lgh för 1 miljon och säljer den för 5 miljoner och köper en lgh i en annan stad för 5 miljoner, hur mkt vinst har jag då gjort? Inte en spänn om du frågar mig.
Om jag köper en aktie för 1 krona och säljer den för 5 kronor för att sedan använder de fem kronorna till att köpa aktier i ett nytt bolag har jag då inte gjort en vinst?
2020-05-10, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Flyttskatten åker man på när man flyttar. (Undantaget om man bor i HR.
Betalar du någon "flyttskatt" om värdet på bostaden har gått ner med 10% och du därmed förlorat 600 000 på din bostadsaffär?
2020-05-10, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Exakt.
Notera att "Inga bud, inga presumtiva köpare" betyder i vissa fall inget värde alls, i varje fall inte på den nivå som säljaren drömmer om.
Kanske inte på många år, kanske aldrig någonsin.
Då blir fastigheten ett problem, en belastning med fasta kostnader underhåll skatter etc.
Något som många kommer att bittert få erfara framöver.

Nej det är lika fel att påstå det. Ingen affär, inget marknadspris, det är vad som gäller.
Inget marknadspris betyder däremot inte att det saknar ett värde utan bara att värdet inte är fastslaget.
2020-05-10, 05:22
Medlem
Det är möjligt att pris går ned p.g.a. man är tvungen att sälja. Nu sitter alla i semi-karantän, så det är mindre behov att flytta, om många har förlorat sitt jobb och kan inte betala avgift, så täcker viss försäkring för en liten stund. Det beror helt på hur lång försäkring kan hjälpa

Men just p.g.a. detta, ser Sveriges krona strategi farligt ut: Den dra ut i tiden för minst ett år, och kan många börja har problem med sina inkomst
2020-05-10, 08:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Om jag köper en aktie för 1 krona och säljer den för 5 kronor för att sedan använder de fem kronorna till att köpa aktier i ett nytt bolag har jag då inte gjort en vinst?

Om du är fast i någon aktie resten av ditt liv spelar det då någon roll?
Om du dessutom belånar portföljen mer för varje gång du köper, vad är de positiva?
Om alla aktier stiger i kostnad utan möjlighet att sälja och ta vinsten, utan du är i princip bunden till att alltid köpa nya aktier.

Jag tror ingen ifrågasätter att man gjort vinst. Men vinsten innebär högre risk och ett slavkontrakt utan mervärde.
Bank och stat gör vinst på detta spektakel. Dom står bredvid och ler.

Hade du kunnat köpa aktien för 5 kr utan att ta en krona i lån hade de varit perfekt. Men i bostadssystemet kostar aktien 12 kr o du måste låna mera.
Senast redigerad av Utflyttadsthlmare 2020-05-10 kl. 08:20.
2020-05-10, 09:38
Medlem
27000 objekt på hemnet lär vara nära nytt rekord

Mkt farligt köpa nu

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in