2020-05-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Hur länge har du väntat?

2 år köpte min första bostad då och min filosofi är att aldrig låna pengar så blev ett boende jag kunde spara ihop till under 6 års tid trivs bra här men det som jag anser är fördelen med att inte belåna sig det är att man alltid är redo för nya kap o kan pruta lite hur.man vill vid dåliga tider gäller inte bara bostad även bilar kan man börja köpa snart från konkursbon med mera
2020-05-10, 11:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ni som väntar på att bostadsbubblan ska krascha, hur länge har ni väntat? Bor ni kvar hemma hos föräldrarna?
En stort misstag som bubbelpratarna gör är att dom väntar på fel ställe.
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-bjorneborg-kristinehamns-kommun-jernfeltsgatan-1-16630717
Här har vi ett utmärkt exempel på kraschade bostadspriser. Bara att skynda att fynda.

För hur många här är villiga att producera lägenheter till det priset (40 kSEK)?

Borde vi inte kunna stänga tråden nu och konstatera att bubblan har kraschat?
2020-05-10, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
2 år köpte min första bostad då och min filosofi är att aldrig låna pengar så blev ett boende jag kunde spara ihop till under 6 års tid trivs bra här men det som jag anser är fördelen med att inte belåna sig det är att man alltid är redo för nya kap o kan pruta lite hur.man vill vid dåliga tider gäller inte bara bostad även bilar kan man börja köpa snart från konkursbon med mera

Hur mycket likvid har du och vart har du dem?
2020-05-10, 12:06
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Det är fel att påstå att buden är det marknaden värderar lägenheten till, det är förstås försäljningspriset som utgör marknadens värdering och inte den ena sidans bud.
Jag sitter med små barn här inne (vad gäller förståelse för ekonomi, mer vet jag ju inte). Vet inte hur det kan ha blivit så i den här tråden. Lärdom av det är att om du inte försöker lära dig kan vi lägga ned här. Men vi provar en gång på direkt märkligt fundamental nivå:

- Givet 1 säljare av 1 produkt stämmer den symmetri du ser framför dig, dvs om vi har 1 säljare och 1 produkt blir det irrelevant att ensidigt titta på marknadens värdering eftersom produkten inte existerar till marknadens värdering givet att det inte blir en försäljning. Notera dock att det fortfarande är marknaden som värderar produkten, inte nu-lugnar-du-dig som sitter och trycker i sin lilla tillgång som N-1 människor skiter fullständigt i för att nu-lugnar-du-dig vill känna sig rik.

- Detta är INTE ett intressant perspektiv för den här kontexten. Om vi behandlar varje objekt enskilt är diskussionen, tråden och i synnerhet statistiken helt ointressant. HOX index är då helt meningslöst, för varje objekt är då unikt.

- Om vi istället har minsta anspråk att försöka värdera bostadsmarknaden i stort är det enda som är intressant marknadens värdering. Det är på en aggregerad nivå fullständigt ointressant att nu-lugnar-du-dig inte vill sälja för det pris marknaden värderar produkten till. Det enda som då händer är att 1 av X antal likvärdiga produkter försvinner från marknaden.

Det är ju inte så lite underhållande att du tror att man själv kan bestämma marknadens värdering av sin tillgång. Brukar du använda de resonemangen i dialog med banken? Typ "jomen idag känner jag att marknadsvärdet är 32 miljarder. Så jag har det ju rätt bra, höhö. Får jag låna en liten miljard?"
2020-05-10, 12:06
Medlem
Citat:
Hur mycket likvid har du och vart har du dem?

Runt 300k på bank har jag sparat ihop på banken under dessa två år

Har en knegarlön så och lever utan lån så bostäder innaför tullarna för några miljoner är inte ens ngt jag förväntar mig att kunna köpa även vid en krash och har inte vilja att bo så dyrt heller ge mig ett litet hus vid havet och jag är nöjd
2020-05-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varifrån har du fått att bostadspriserna skulle behöva följa BNP???
Följer faktorpriserna BNP?
Du ser inget problem med att 99% av alla tillgångar i ett samhälle utgörs av bara bostäder? Teknologisk utveckling förändrar relativpriserna, men om något så har ju kommunikationsteknologin gjort fastigheter mycket mindre värda, som folk inte minst upptäcker nu när de jobbar hemifrån. Ingenting med bostäder har utvecklats de senaste årtiondena, byggandet är fortsatt extremt ineffektivt och kostsamt. Att bostadspriserna flerfaldigas har ingenting alls med bostadsmarknaden att göra, den är komplett irrelevant. Det handlar uteslutande om statens planekonomiska överskuldsättningspolitik till sharia-ränta helt utan kontakt med verkligheten.

Citat:
Ser mest ut som delirium-yrande. Ser ingen koppling till någon balansräkning som inte är i balans.
Bokföringstrollet har talat! "- Det står en siffra på ett papper här i statens arkiv, att allt är bra." Fattar ingenting alls om vad en ekonomi är för någonting. Har ingen aning om vad pengar är för någonting. Dyrkar blint sina härskare och bedriver hatpropaganda mot alla vet nånting och försöker förklara det för de lurade offren.
2020-05-10, 12:09
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hm, vill du säga att du då skulle tillverka hus som kostar 5 MSEK att tillverka och sedan sälja de för 2 MSEK?
Och själv betala 3 MSEK ur egen plånbok som subvention?

Eller är din tanke att om vi får högre inflation så halveras lönekostnaderna?
Eller hur tänkte du?

Dom har väl sin marginal i kronor. Eller menar du att konkurrensen skulle ändras av att vi har mer inflation?
Gör du dig dum eller?

Det kostar inte 5 miljoner att tillverka ett hus som säljs för 5 miljoner.

Banker tjänar pengar på ränteskillnader.
Det blir mer kronor för dom om du sitter med 4 miljoner i lån istället för 1 miljon.
Deras 2% blir liksom lite fler kronor då.

Är det så svårt att förstå?
2020-05-10, 12:12
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
jag tror att kraschen kommer så fort räntorna börjar stiga.... då är det många som lånat upp så de lever på marginalerna redan som kommer att rasa igenom och inte längre klara av räntor och amorteringar.... och då kan raset gå fort....

Håller nog med där, ett snabbt ras kommer inte ske men som alla har sett så har bostadsrätterna minskat sitt värde med -1-2% efter April.
Och det allra viktigaste är hur räntorna behåller sina värden, skulle räntan gå upp 0.25-0.5 % nästkommande år så skulle det ha en enorm negativ inverkan på bostadspriserna.
2020-05-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag sitter med små barn här inne (vad gäller förståelse för ekonomi, mer vet jag ju inte). Vet inte hur det kan ha blivit så i den här tråden. Lärdom av det är att om du inte försöker lära dig kan vi lägga ned här. Men vi provar en gång på direkt märkligt fundamental nivå:

Ja du och dina kompisar har varit här länge och lekt.

Citat:
- Givet 1 säljare av 1 produkt stämmer den symmetri du ser framför dig, dvs om vi har 1 säljare och 1 produkt blir det irrelevant att ensidigt titta på marknadens värdering eftersom produkten inte existerar till marknadens värdering givet att det inte blir en försäljning. Notera dock att det fortfarande är marknaden som värderar produkten, inte nu-lugnar-du-dig som sitter och trycker i sin lilla tillgång som N-1 människor skiter fullständigt i för att nu-lugnar-du-dig vill känna sig rik.

- Detta är INTE ett intressant perspektiv för den här kontexten. Om vi behandlar varje objekt enskilt är diskussionen, tråden och i synnerhet statistiken helt ointressant. HOX index är då helt meningslöst, för varje objekt är då unikt.

Intressant, får se om du kommer försöka belägga det påståendet eller om du bara slänger ur dig ett tomt påstående.

Citat:
- Om vi istället har minsta anspråk att försöka värdera bostadsmarknaden i stort är det enda som är intressant marknadens värdering. Det är på en aggregerad nivå fullständigt ointressant att nu-lugnar-du-dig inte vill sälja för det pris marknaden värderar produkten till. Det enda som då händer är att 1 av X antal likvärdiga produkter försvinner från marknaden.

Det är ju inte så lite underhållande att du tror att man själv kan bestämma marknadens värdering av sin tillgång. Brukar du använda de resonemangen i dialog med banken? Typ "jomen idag känner jag att marknadsvärdet är 32 miljarder. Så jag har det ju rätt bra, höhö. Får jag låna en liten miljard?"

Inte oväntat så blev det bara ett tomt påstående som följdes upp av mer förvirrade påståenden som att det jag skrev skulle innebära att jag bestämmer marknadspriset. Det var ju precis tvärtom att jag förklarade att marknadspriset sätts när två parter gör affär och att det till skillnad från vad du skrev inte är den enes uppfattning som bestämmer vad marknadspriset är.
Citat:
Det är fel att påstå att buden är det marknaden värderar lägenheten till, det är förstås försäljningspriset som utgör marknadens värdering och inte den ena sidans bud.

Citat:
Ja självklart är det så för alla som inte är enögda och bara vill se halva verkligheten. Ett bud från en köpare betyder lika lite som ett bud från en säljare. Min bostad blir förstås inte värd 100 miljoner kronor bara för att jag begär det och den blir heller inte värd 10 kr för att en köpare bjuder det. Marknadspriset sätts när affär sker.
Senast redigerad av nu-lugnar-du-dig 2020-05-10 kl. 12:22.
2020-05-10, 12:35
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Håller nog med där, ett snabbt ras kommer inte ske men som alla har sett så har bostadsrätterna minskat sitt värde med -1-2% efter April.
Och det allra viktigaste är hur räntorna behåller sina värden, skulle räntan gå upp 0.25-0.5 % nästkommande år så skulle det ha en enorm negativ inverkan på bostadspriserna.
Jo men så fort går det ju inte.
Dom flesta som drabbats är ju permitterade eller under uppsägning.
Så dom får fortfarande in pengarna för att betala ränta och hyra.
Låt oss se till hösten hur läget är då.
2020-05-10, 12:40
Medlem
Lite söndagsraljeri från eder olofzzon:

"Bostadsbubbla" är egentligen fel ord, ty en fundamental brist på bostäder i attraktiva lägen råder i princip i hela riket. Möjligen "lånebubbla" till följd av hög privat skuldsättning, vilket kan få samhällsekonomiska konsekvenser framöver:

Även om räntan är toklåg, hade jag nog varit lite ängslig om jag blivit permitterad eller rent av riskerade att bli varslad i svallvågorna av Coronakrisen, med 2-3 mkr i skulder i bagaget. Jag hade nog inte konsumerat onödiga grejer i stadens detaljhandel- och nöjesindustri direkt.
Preppern i mig hade tänkt i termer som "goda marginaler på nollräntekonto är bra att ha i osäkra tider" och "guldtackor (Går de ens att få tag på nu?) i bankfack är alltid en säker tillgång". Vad händer med samhällsekonomin då 2 miljoner svenskar i bästa arbetsföra ålder börjar tänka så?

Nollräntan, ja. Även om de flesta (inkl. undertecknad) är överens om att några drastiska räntehöjningar i närtid inte är på fråga, hur kommer skuldsättningen att utvecklas? Kommer vi ha "upp-och-ner"-vända världen i framtiden, med minusränta? Få betalt för att låna och betala för att spara? Det skulle garanterat elda på tillgångspriserna.

Får gratulera er som suttit på ägt boende sedan 80- och 90-talen. Vilken resa! Hus i medelhavsområdet blir säkert billigare nu, kanske värt att "casha in" trean på söder, förtidspensionera sig och köpa ett billigt kyffe för lugna år i Portugal eller Grekland? Eller räcker slantarna till en stor, fin gravplats och sten? Får vi en "begravningsbubbla" i framtiden? Vem vet?

Vad tror ni, kommer man som förstagångsköpare år 2020, kunna år 2060 (förutsatt att man är kvar att vandra denna jord då) se tillbaka på en liknande resa som de som köpte år 1980 kan göra idag? Vad tror ni kommer vara den drivande faktorn i prisbilden (åt endera hållet) framöver, nu när räntan är låg?

Vi gör tankeexperimentet att vi bor i en hyresreglerad hyresrätt med låg månadskostnad i ett attraktivt läge. Bland annat tack vare den låga månadskostnaden, har hyresgästen nu kunnat lägga undan pengar till den grad att en kontantinsats för en bostadsrätt i staden är möjlig. Ska lägenhet inhandlas, får hyresgästen dock "byta ner sig" områdesmässigt och flytta från det attraktiva läget till förorten. Med tanke på att räntan är noll, ser hyresgästen begränsad fortsatt "räntedriven" uppsida i prisbilden.
Hur hade ni resonerat, givet förutsättningarna ovan?

Stay safe folks.
2020-05-10, 12:43
Medlem
Trillskes avatar
Om marknaden värderar din bostad till 10 kronor så är den värd 10 kronor. Dina fantasier spelar liksom ingen roll.

Du har ju uppenbarligen aldrig hållit på med investeringar eller förvaltning, så är problemet här kanske att du blandar in mindre kvantifierbara tolkningar av "värde"? Det stämmer ju att du är fri att tycka att din bostad har en massa olika värden för dig. Den kan ha sentimentala värden, eller alternativa värden tex att du tycker att det är jobbigt att flytta.

Dess monetära marknadsvärde är dock en helt annan sak. I exemplet är detta uppskattat till 10 kronor. När du normerar dina sentimentala och andra värdingar i kronor och kommer fram till att det blir mer än 10 kronor tar du bort objektet från marknaden. Detta har inte påverkar objektets marknadsvärde. Banken kommer därför se din säkerhet som 10 kronor, för banken bryr sig om vad marknaden värderar saker till, inte vad en avatar på flashback värderar saker till pga att mormor och morfar bott där.

Du tror säkerligen att det ligger någon slags dryghet bakom att kalla dig ett barn. Det gör det inte. Det är det bästa sättet jag har att beskriva din förståelse för detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in