2020-03-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du kan bara ställa upp som medlåntagare om du har låneutrymme själv.

Låneutrymme ja, men vad händer nu när dottern blir uppsagd, man står och betalar för en lägenhet som inte går att sälja/hyra ut och själv riskerar att bli av med jobbet?

Citat:
Med 40 k/månad får man låna max 2.1 MSEK. Eftersom det var under 40 k så får denne jeppe låna max 2 MSEK och kan då köpa något för 2.5 MSEK. Eller så ställde mamma och pappa upp som medlåntagare.

Den där historien falerar dessutom för att det är en central låneenhet som avgör lånebelopp. Den bankpersonal som frontar kunderna har inget att säga till om. Och kan inte lova ut något belopp alls.

Hade du sagt att detta gällt under andra halvan av 80-talet hade jag inte invänt. Då var kreditgivningen mer slapp.

Jag hade inte berättat om det om det inte stämt. Vi har samma trovärdighet på detta forum. Jag berättar ett exempel ur hur verkligheten ser ut från mitt perspektiv och från vad jag hör.

Citat:
Att du skriver svammel 1000 ggr gör inte det till mindre svammel.

FI är ganska nitiska på detta så att någon bank skulle våga gå emot dom kan du bara fetglömma.

Det är inte svammel. Över 10% av den totala befolkningen jobbar inom vården.

Över 10% av den totala befolkningen jobbar inom vården.

Cirka 50% av befolkningen är i sysselsättning, ännu mindre just nu och det kommer bli värre

Så ~20% av den sysselsättningen är inom vården, är resterande 80% av de arbetande IT-miljonärer då eller?
2020-03-28, 13:46
Medlem
Citat:
Varför skulle diskussionen handla om att bygga där det redan är "fullt".

Tråden handlar om bostadsbubbla i Sverige.

I Sundsvall ligger BR-priserna på halva produktionskostnaden.
Vill du nu bygga där och sälja till halva produktionskostnaden. Dvs ur egen plånbok subventionera bostäder åt folk.

Hur kan det vara en bostadsbubbla om priserna ligger på halva produktionskostnaden?

Sedan är inte markpriserna speciellt höga i Stockholms utkanter. Inget problem att bygga där. Kommunerna utfärdar massor med byggrätter. Bara en bråkdel används inom rimlig tid.

Var är svaret på att det är lågt byggande?
Jag ser inte det.

Det är överskott på mark och byggrätter. Varför byggs det inte om det råder överprissättning på bostäder?

Varför?

Bubbelpratare måste klara av att svara på det.

Hur ser du på att Stockholms BR är mycket dyrare än de är i Köpenhamn, Birmingham, Hamburg eller Helsingfors? Stockholmarnas köpkraft är inte större än dessa städers. Varför skulle det INTE vara en bubbla likt den som sprack i Köpenhamn för ett par år sedan?*
2020-03-28, 13:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Därför att du sitter och gråter över att det är en bubbla.

Och naturligtvis skulle då producera bostäder och sälja med god marginal och ta hela marknaden genom att lägga sig under de andra. (Det klarade du inte av att svara på).

Inga problem för dig dessutom med de tillgångar du skriver att du har.
Mycket mer profitabelt än att ligga likvid som du skrev att du gjort.

Ditt svammel saknar logik. Du agerar inte enligt ditt prat.
Jag gråter inte alls i min obelånade 10-rumsvilla mitt i Lund som jag fått betalt ca 300.000 kr per år för äran att bo i. Jag är bubblans största fan. Jag argumenterar dessutom i tråden för att just fastigheter och mark är den bästa investeringen i Sverige, så länge befolkningen växer.

Däremot saknar du logiskt tänkande. Alla som bygger bostäder gör det för att tjäna pengar, inte för att "markera" något. Ditt sätt att tänka kan bara finnas hos en total politruk som tror att övriga världen också snurrar kring politik. I själva verket snurrar jorden kring pengar. Ibland snurrar det för fort och enklare människor blir t.ex i detta nu blåsta på pengar när de köper bostad i Stockholm. Detta är jag emot. Och du är för.

Du har aldrig tänkt på det. men din argumentation är för bostadsföretag som tar överpriser, byggbolag som bygger svindyrt, gamlingar som tjänar 10 miljoner på en lägenhet som de fick nästan gratis 1975, unga par som måste låna 5 miljoner på banken för äran att bo i Stockholm.

Jag är emot allt detta.
2020-03-28, 15:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hur ser du på att Stockholms BR är mycket dyrare än de är i Köpenhamn, Birmingham, Hamburg eller Helsingfors? Stockholmarnas köpkraft är inte större än dessa städers. Varför skulle det INTE vara en bubbla likt den som sprack i Köpenhamn för ett par år sedan?*
Jag kommer ihåg från den utredning boverket gjorde om byggkostnader för några år sedan att lönekostnader för byggjobbare i Sverige var dubbelt så höga som i Finland.
Det motiverar högre priser här.
Ovanpå det är Helsingfors inte samma tillväxtcenter som Stockholm. Det motiverar också skillnad.

Sedan undrar jag vad du menar med bubbla i Köpenhamn.
https://www.oresundsinstituttet.org/...sundsregionen/
Se första graf som är för ägarlägenheter och tredje som är villor. Köpenhamn har en egen kurva.
Att dom åker på en dip vid finanskrisen är inget konstigt. Deras BNP/Capita dök då.
Och Danmark fortsatte länge med låg BNP/Capita. Dom ordnade med ett L och inte ett V. Men det är klart dom hade ju inte Alliansen vid rodret.

Jag tror inte Danmark fortfarande återhämtat sig till samma nivå BNP/Capita som innan finanskrisen. Möjligen just innan corona då.
Och med det i bakhuvudet får man säga att pratat om bubbla är helt grundlöst iom att man tom ligger högre i pris nu fast med i bästa fall samma BNP/Capita.
Den som hävdar bubbla då måste hävda ännu större bubbla nu.

Lite krav på logik finns det. Den måste ni försöka leva upp till. Ni som pratar om bubbla i Köpenhamn alltså.

Att priserna ligger högre nu beror antagligen på att man i Danmark också har fackföreningar som tvingar till sig högre löner och driver upp lönekostnad och därmed produktionskostnad, och därmed priser på existerande bostäder. Logisk och konsekvent.
2020-03-28, 16:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Låneutrymme ja, men vad händer nu när dottern blir uppsagd, man står och betalar för en lägenhet som inte går att sälja/hyra ut och själv riskerar att bli av med jobbet?
Dottern använder akassa för att betala hyra. So what?

Citat:
Jag hade inte berättat om det om det inte stämt. Vi har samma trovärdighet på detta forum. Jag berättar ett exempel ur hur verkligheten ser ut från mitt perspektiv och från vad jag hör.
Att du hör något är inte detsamma som att det är korrekt.

Vem som helst kan verifiera att det jag skriver är korrekt. Bara titta på vad FI stipulerar.
Går även att hitta utläggningar från bankföreningen där dom jämrar sig över FI's krav.

Det har med verkligheten att göra.

Vad du hör har inte med verkligheten att göra.

Citat:
Det är inte svammel. Över 10% av den totala befolkningen jobbar inom vården.

Över 10% av den totala befolkningen jobbar inom vården.

Cirka 50% av befolkningen är i sysselsättning, ännu mindre just nu och det kommer bli värre

Så ~20% av den sysselsättningen är inom vården, är resterande 80% av de arbetande IT-miljonärer då eller?
So what?
Jag har en gammal klasskompis som bor i BR på Östermalm och arbetar inom sjukvården. Varför skulle inte det gå. Han har nog minst 80k i månaden. Blir så för läkare. Och har kunnat amortera länge på bostäder.

Sedan kan vanliga människor som köpte villa/BR för länge sedan bo där utan ekonomiska bekymmer.

Den som bott i HR och köpte aktier i ett fastighetsbolag som t ex Wallenstam kan också sälja de och köpa en BR.

Men den som slösar upp hela inkomsten, oavsett vad den är, kan inte räkna med att köpa en BR i Stockholms innerstad.
2020-03-28, 16:27
Medlem
Citat:
Jag kommer ihåg från den utredning boverket gjorde om byggkostnader för några år sedan att lönekostnader för byggjobbare i Sverige var dubbelt så höga som i Finland.
Det motiverar högre priser här.
Ovanpå det är Helsingfors inte samma tillväxtcenter som Stockholm. Det motiverar också skillnad.

Sedan undrar jag vad du menar med bubbla i Köpenhamn.
https://www.oresundsinstituttet.org/...sundsregionen/
Se första graf som är för ägarlägenheter och tredje som är villor. Köpenhamn har en egen kurva.
Att dom åker på en dip vid finanskrisen är inget konstigt. Deras BNP/Capita dök då.
Och Danmark fortsatte länge med låg BNP/Capita. Dom ordnade med ett L och inte ett V. Men det är klart dom hade ju inte Alliansen vid rodret.

Jag tror inte Danmark fortfarande återhämtat sig till samma nivå BNP/Capita som innan finanskrisen. Möjligen just innan corona då.
Och med det i bakhuvudet får man säga att pratat om bubbla är helt grundlöst iom att man tom ligger högre i pris nu fast med i bästa fall samma BNP/Capita.
Den som hävdar bubbla då måste hävda ännu större bubbla nu.

Lite krav på logik finns det. Den måste ni försöka leva upp till. Ni som pratar om bubbla i Köpenhamn alltså.

Att priserna ligger högre nu beror antagligen på att man i Danmark också har fackföreningar som tvingar till sig högre löner och driver upp lönekostnad och därmed produktionskostnad, och därmed priser på existerande bostäder. Logisk och konsekvent.

Har redan gått igenom det här i forumet. Svenskars bygglöner är inte högre än Tyskars, Finnars eller Engelsmän eller Danskar..Snarare tvärtom. Priserna i Stockholm är tom 20% högre än annars svindyra Oslo. Tillväxten är minst sagt hög även där. Stockholm är tom dyrare och betydligt mer tätbefolkade städer i europa med HÖGRE köpkraft ån Stockholm.

Du har fortfarande inte gett någon rimlig förklaring till att Stockholm inte är övervärderat.
2020-03-28, 23:43
Medlem
karlsoons avatar
En av alla miljarder artiklar om att bostadspriserna bara ökar och ökar.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt...-bostadspriser

I attraktiva områden innanför tullarna finns det mer människor som kan och vill köpa än vad det finns bostäder.

Det håller ständig prisuppgång.
2020-03-28, 23:52
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
En av alla miljarder artiklar om att bostadspriserna bara ökar och ökar.

Ja. En av artiklarna från tiden innan Coronakrisen kom till Sverige. Men nu kan inga artiklar i världen rädda bopriserna. Tyvärr. Bra för de unga, förstås, de som ännu inte har tvingats in på marknaden.
2020-03-28, 23:57
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Ja. En av artiklarna från tiden innan Coronakrisen kom till Sverige. Men nu kan inga artiklar i världen rädda bopriserna. Tyvärr. Bra för de unga, förstås, de som ännu inte har tvingats in på marknaden.
Men lägg ner. Jag vill själv köpa billigt efter att ha sålt för ca ett år sedan. Men det är bara glömma, efterfrågan är fööör stor. Glöm att det går ner innanför tullarna. Folk drar in på annat istället.
2020-03-29, 00:28
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Kan eventuellt en ökad mängd dödsbon hjälpa till att dra ner priserna? Priserna kommer gå ner iaf kortsiktigt men om även några tusen villor plötsligt blir lediga ?
2020-03-29, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Kan eventuellt en ökad mängd dödsbon hjälpa till att dra ner priserna? Priserna kommer gå ner iaf kortsiktigt men om även några tusen villor plötsligt blir lediga ?
Om tillgången skulle öka i förhållande till efterfrågan så kan det påverka priset, skulle dock tro att tillgången ökar väldigt lite om det är covid-19 du tänker på.
2020-03-29, 09:17
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Men lägg ner. Jag vill själv köpa billigt efter att ha sålt för ca ett år sedan. Men det är bara glömma, efterfrågan är fööör stor. Glöm att det går ner innanför tullarna. Folk drar in på annat istället.

Det har redan gått ner. När folk "drar ner på annat" blir andra utan inkomst. Det kallas minskad ekonomisk aktivitet och leder till arbetslöshet och pessimism. Prisfallet pågår i denna stund och det kommer att bli som störst där det har gått upp som mest.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in