2020-03-27, 22:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Du har noll koll, jag vet timanställda bartenders som har bolån på 2 millar
Nej, jag har koll. Och det jag skrev har gällt på ett ungefär sedan tråden startades.

Det är bara staten, dvs SBAB, som vågat gå emot staten lite grann, FI. Men staten har piskat staten till underkastelse, så nu följer även SBAB riktlinjerna.

Mer än vad jag skrev får man inte låna.

Folk utan inkomst får inte låna ett öre.

Så antingen lurar någon skjortan av dig. Eller så är det som kurt-sune skriver att det är någon förälder som står för lånet. (Notera att den som inte har inkomst får inte låna ens med medlåntagare. Och då är det föräldern som köper BR. Vilket kan göra att BRF slår bakut. Dock brukar det gå att lösa med att ungdomen äger 10% av BR).

Har varit många i tråden som gått omkring med fantasin att bankerna har generös kreditgivning och att man får låna "hur mycket som helst". Inget kunde vara mer fel.
2020-03-28, 04:02
Medlem
Hur påverkas marknaden av det här? https://www.dn.se/ekonomi/hotell-kan...till-bostader/

Citat:
Nio av tio hotellrum står tomma i Stockholm. Det visar statistik från branschorganisationen Visita. Hotellen tvingas hitta kreativa lösningar – om de ska klara av den ekonomiska förlusten av coronautbrottet.

...

Elite hotels har 39 hotell i olika delar av landet. Nu hyr alla ut sina rum månadsvis via Blocket. Hyresgästerna skriver på ett hyresavtal och får hyra rummen fram tills januari 2021.

...

Priset skiljer sig åt beroende på vilket rum hyresgästen väljer. Dock ligger kostnaden mellan 7.995 och 16.995 kronor per månad. Det dyraste rummet är en juniorsvit. I hyran ingår bland annat städning.
2020-03-28, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, jag har koll. Och det jag skrev har gällt på ett ungefär sedan tråden startades.

Det är bara staten, dvs SBAB, som vågat gå emot staten lite grann, FI. Men staten har piskat staten till underkastelse, så nu följer även SBAB riktlinjerna.

Mer än vad jag skrev får man inte låna.

Folk utan inkomst får inte låna ett öre.

Så antingen lurar någon skjortan av dig. Eller så är det som kurt-sune skriver att det är någon förälder som står för lånet. (Notera att den som inte har inkomst får inte låna ens med medlåntagare. Och då är det föräldern som köper BR. Vilket kan göra att BRF slår bakut. Dock brukar det gå att lösa med att ungdomen äger 10% av BR).

Har varit många i tråden som gått omkring med fantasin att bankerna har generös kreditgivning och att man får låna "hur mycket som helst". Inget kunde vara mer fel.

Detta stämmer nu ja. Jag har en bekant som hade 200-300k i insats som, 2007, fick låna 2 msek på basis att han inom 6 mån skulle vara utbildad lärare. Han hade ingen annan inkomst under studierna. Så visst har det varit oerhört slappt tidigare.
2020-03-28, 08:06
Bannlyst
Visningar, förekommer sådant nu? Fullt med folk som går omkring i rummen och tittar och ställer någon fråga till mäklaren? Nyser, hostar kanske.

Ja för hotellen är det ju kris. Inte bara för dem. Persontransport är drabbat med de fåtal bussar och tåg som ändå går, där står folket ganska tätt. Det är ju vansinne, just nu.

Fordonsindustrin. Tvärstopp.

I detta läget besöker inga människor andra än ytterst få banker för att göra bostadsaffärer. Tror inte jag i alla fall att någon gör.

Vet inte om priserna rasar. Inte ännu. Men isåfall är marknaden åtminstone död, som ett stilla transportband på fabriken. Hemnets annonser är bara något som tittas på.
2020-03-28, 08:07
Medlem
Citat:
Därför att då sätter du P för din "Bubbla". Det borde väl inte vara svårt att förstå.
Folk kommer köpa av dig i stället. Och priserna rasa. Och du tar hela marknaden för nyproduktion.

Så varför gör du inte det?
Och varför har ingen annan redan gjort det?

Folk i tråden som pratar om bubbla är extremt avvisande till att själva bygga.

Eh? vill du säga att det här med bubbla är bara något som ni har fantiserat ihop och finns i era hjärnor?

Det har alltså inget med pris och spekulation att göra?

Tja, du kan ju lägga dig en bit under nuvarande prisnivå. Då kommer alla också köpa av dig. Och priserna faller till din satta nivå.

Men varför har ingen gjort det redan? Den som gör det tar ju hela nyproduktionsmarknaden.
Och skulle då profitera stort.

Varför?

Det har exakt inget med bevis att göra. Det du skriver här är bara fantasier.

Hur ser du på att Stockholms BR är mycket dyrare än de är i Köpenhamn, Birmingham, Hamburg eller Helsingfors? Stockholmarnas köpkraft är inte större än dessa städers. Varför skulle det INTE vara en bubbla likt den som sprack i Köpenhamn för ett par år sedan? Svenskar är världensi peincip mest belånade folk dessutom.

Jag ser detta som en kombination av lågt byggande/obstruerande av byggande, hyresreglering och historiskt generösa kreditregler samt generösa ränteavdrag (Sveriges är mest generöst i hela EU)
2020-03-28, 09:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Därför att då sätter du P för din "Bubbla". Det borde väl inte vara svårt att förstå.
Folk kommer köpa av dig i stället. Och priserna rasa. Och du tar hela marknaden för nyproduktion.

Så varför gör du inte det?
Och varför har ingen annan redan gjort det?

Folk i tråden som pratar om bubbla är extremt avvisande till att själva bygga.

Eh? vill du säga att det här med bubbla är bara något som ni har fantiserat ihop och finns i era hjärnor?

Det har alltså inget med pris och spekulation att göra?

Tja, du kan ju lägga dig en bit under nuvarande prisnivå. Då kommer alla också köpa av dig. Och priserna faller till din satta nivå.

Men varför har ingen gjort det redan? Den som gör det tar ju hela nyproduktionsmarknaden.
Och skulle då profitera stort.

Varför?

Det har exakt inget med bevis att göra. Det du skriver här är bara fantasier.
Varför skulle jag välja att "sätta P för bubblan" istället för att tjäna miljoner?

Varför skulle jag göra en lägenhet för 1mkr när du vill betala 2mkr? Och du är glad och nöjd. Det är inte ens en bubbla. Du måste vara fastighetsockrarnas största fan.

Du förstår verkligen inte pengar eller boende. Berätta hur du själv bor. Min gissning är mammas källare eller hyrestvåa med cykel och katt.
2020-03-28, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Detta stämmer nu ja. Jag har en bekant som hade 200-300k i insats som, 2007, fick låna 2 msek på basis att han inom 6 mån skulle vara utbildad lärare. Han hade ingen annan inkomst under studierna. Så visst har det varit oerhört slappt tidigare.

Exakt. Dessutom spelar det ju ingen rollom man har föräldrar som backar en om föräldrarna ändå sitter i skiten. Eller vad ska två 55-åringar göra med en nybyggt tvåa i närförort när deras dotter får kicken från Scorett?

Herregud, senast för någon månad sen köpte en bekant till mig nytt för strax under tre millar, kontantinsats 500 000 visserligen men blev tillfrågad av banken ”du vill inte låna en miljon till så du kan köpa ännu större/mer centralt?”. Denna person har ingen superlön, under 40k.

Jag har skrivit det tusen gånger förr och jag kommer skriva det tusen gånger till tills folk fattar. Vanliga svennar jobbar inom vården, som butiksbiträde eller annat serviceyrke. Ni som tror att Stockholm är ett kluster av IT-entrepenörer, världsledande kodare och investmentbankirer kan sluta drömma. Stockholm är en trött, kall och ointressant stad ur ett världsperspektiv och coronan kommer inte göra någonting bättre.
2020-03-28, 10:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
För 13 år sedan kan man nog ha varit lite mer accepterande för folk som är nära att bli klar med utbildning. Inte så nu.

Jag skrev sedan tråden startade och det var senare. 2010.

Citat:
Hur ser du på att Stockholms BR är mycket dyrare än de är i Köpenhamn, Birmingham, Hamburg eller Helsingfors? Stockholmarnas köpkraft är inte större än dessa städers. Varför skulle det INTE vara en bubbla likt den som sprack i Köpenhamn för ett par år sedan? Svenskar är världensi peincip mest belånade folk dessutom.
Vad har det med saken att göra?

Producera och sälj billigare om du kan. Om du kan göra det så kan du börja tala om att det föreligger en överprissättning i landet.

Citat:
Jag ser detta som en kombination av lågt byggande/obstruerande av byggande, hyresreglering och historiskt generösa kreditregler samt generösa ränteavdrag (Sveriges är mest generöst i hela EU)
Och varför är det lågt byggande om man nu kan producera och sälja med astronomisk marginal?
2020-03-28, 10:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Varför skulle jag välja att "sätta P för bubblan" istället för att tjäna miljoner?

Varför skulle jag göra en lägenhet för 1mkr när du vill betala 2mkr? Och du är glad och nöjd. Det är inte ens en bubbla. Du måste vara fastighetsockrarnas största fan.

Du förstår verkligen inte pengar eller boende. Berätta hur du själv bor. Min gissning är mammas källare eller hyrestvåa med cykel och katt.
Därför att du sitter och gråter över att det är en bubbla.

Och naturligtvis skulle då producera bostäder och sälja med god marginal och ta hela marknaden genom att lägga sig under de andra. (Det klarade du inte av att svara på).

Inga problem för dig dessutom med de tillgångar du skriver att du har.
Mycket mer profitabelt än att ligga likvid som du skrev att du gjort.

Ditt svammel saknar logik. Du agerar inte enligt ditt prat.
2020-03-28, 10:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Exakt. Dessutom spelar det ju ingen rollom man har föräldrar som backar en om föräldrarna ändå sitter i skiten. Eller vad ska två 55-åringar göra med en nybyggt tvåa i närförort när deras dotter får kicken från Scorett?
Du kan bara ställa upp som medlåntagare om du har låneutrymme själv.

Citat:
Herregud, senast för någon månad sen köpte en bekant till mig nytt för strax under tre millar, kontantinsats 500 000 visserligen men blev tillfrågad av banken ”du vill inte låna en miljon till så du kan köpa ännu större/mer centralt?”. Denna person har ingen superlön, under 40k.
Med 40 k/månad får man låna max 2.1 MSEK. Eftersom det var under 40 k så får denne jeppe låna max 2 MSEK och kan då köpa något för 2.5 MSEK. Eller så ställde mamma och pappa upp som medlåntagare.

Den där historien falerar dessutom för att det är en central låneenhet som avgör lånebelopp. Den bankpersonal som frontar kunderna har inget att säga till om. Och kan inte lova ut något belopp alls.

Hade du sagt att detta gällt under andra halvan av 80-talet hade jag inte invänt. Då var kreditgivningen mer slapp.

Citat:
Jag har skrivit det tusen gånger förr och jag kommer skriva det tusen gånger till tills folk fattar. Vanliga svennar jobbar inom vården, som butiksbiträde eller annat serviceyrke. Ni som tror att Stockholm är ett kluster av IT-entrepenörer, världsledande kodare och investmentbankirer kan sluta drömma. Stockholm är en trött, kall och ointressant stad ur ett världsperspektiv och coronan kommer inte göra någonting bättre.
Att du skriver svammel 1000 ggr gör inte det till mindre svammel.

FI är ganska nitiska på detta så att någon bank skulle våga gå emot dom kan du bara fetglömma.
2020-03-28, 11:09
Medlem
Citat:
För 13 år sedan kan man nog ha varit lite mer accepterande för folk som är nära att bli klar med utbildning. Inte så nu.

Jag skrev sedan tråden startade och det var senare. 2010.

Vad har det med saken att göra?

Producera och sälj billigare om du kan. Om du kan göra det så kan du börja tala om att det föreligger en överprissättning i landet.

Och varför är det lågt byggande om man nu kan producera och sälja med astronomisk marginal?

I Stockholm med omnejd handlar det nog främst åt den episka obstrueringen av nybyggen i attraktiva områden. Kommer det ens ett förslag på nybygge i tex Danderyd går alla man ur huse för att sätta p för det.

Varför sprack bubblan i Köpenhamn? Och varför skulle samma sak inte kunna ske i Sthlm?

Varför anser DU att Stockholm har mkt högre bopriser än andra jämförbara städer med samma eller högre köpkraft per capita?
Senast redigerad av flanders 2020-03-28 kl. 11:15.
2020-03-28, 12:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
I Stockholm med omnejd handlar det nog främst åt den episka obstrueringen av nybyggen i attraktiva områden. Kommer det ens ett förslag på nybygge i tex Danderyd går alla man ur huse för att sätta p för det.
Varför skulle diskussionen handla om att bygga där det redan är "fullt".

Tråden handlar om bostadsbubbla i Sverige.

I Sundsvall ligger BR-priserna på halva produktionskostnaden.
Vill du nu bygga där och sälja till halva produktionskostnaden. Dvs ur egen plånbok subventionera bostäder åt folk.

Hur kan det vara en bostadsbubbla om priserna ligger på halva produktionskostnaden?

Sedan är inte markpriserna speciellt höga i Stockholms utkanter. Inget problem att bygga där. Kommunerna utfärdar massor med byggrätter. Bara en bråkdel används inom rimlig tid.

Var är svaret på att det är lågt byggande?
Jag ser inte det.

Det är överskott på mark och byggrätter. Varför byggs det inte om det råder överprissättning på bostäder?

Varför?

Bubbelpratare måste klara av att svara på det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in