2019-11-18, 15:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Vad gäller din kommentar om att bostaden brukar lösa sig för de med fast jobb så finns det en del tveksamheter avseende vad som är hönan och ägget, jag har t.ex fått direkt förfrågan om hur jag tänkt ordna bostad då jag sökt jobb.
Misstänker att du är en flashbackare som utan tvekan hör till den äldre generationen flashbackare och att 2mils pendling innebar 2 mil via bil för en kraftig majoritet av studenterna, nu har det blivit så mycket svårare och dyrare att ta körkort så det är många inklusive jag som inte fixar körkort innan vi ska börja på universitetet, då innebär 2 mils pendling 2 mil via cykel fram och tillbaka varje vardag, det fungerar bra för en ung kropp så länge det är varmt och inte regnar men vi bor ju i Sverige.

Det är lite komiskt att så många i den yngre generationen, förmodligen den mest curlade av alla, tycker att det är så hemskt att behöva pendla 2 mil. Det visar ju att det inte är bostadsbrist som är problemet, utan ren bekvämlighet.

För att anknyta till trådens ämne så tycker jag att bostadsbrist är ett dåligt argument för prisbilden på ägt boende. Det finns andra saker som är betydligt mer tongivande, som räntor, utbud av hyrda bostäder, arbetsmarknad, möjlighet att låna pengar etc etc.
2019-11-18, 15:13
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så du menar att det ska finnas vakanta hyreslägenheter med förstahandskontrakt att bara plocka då man vill? Vi hade det en gång i tiden och folk gnällde då också för att de inte fick första hands i innerstan. Vill man få tak över huvudet så finns det rikligt med andrahandslägenheter att hyra. Det är så man bor i flera utländska städer.

I jämförelse med andra länder så har vi besittningsrätt vid förstahandskontrakt som är i princip lika stark som ägandet av en br-lägenhet. Klart att alla vill då ha en lägenhet med besittningsrätt med en hyra som förhandlas fram av hyresgästföreningen och hyresvärden. Varför pynta in insats eller köpeskilling då man kan "få" ungefär detsamma gratis?

Andrahandsmarknaden, olika företagsarrangemang etc är ganska livlig idag om man inte vill köpa. Kolla på Blocket eller andra sajter, exvis Samtrygg här https://www.samtrygg.se/.

SCB har en intressant graf om vakanser i hyresbeståndet. Man ser att när 90-talskrisen slog till då ökade antalet vakanser. Minns inte att det skulle ha byggts hysteriskt då så jag antar att ungdomar flyttade tillbaka till mamma för att övervintra den bistra jobbmarknaden.
Nej jag påstår inte det.

Jag bara påpekar att du missade en ganska stor grupp i bostadskön. Eftersom de flesta i kön egentligen inte vill ha en bostad utan bara står i den "utifall att" så ser kön mycket längre ut än vad den egentligen är.
2019-11-18, 16:16
Medlem
Epistemologens avatar
Jag förundras över alla dessa tvärsäkra uttalanden att all brist på hyresrätter skulle byggas bort om man avskaffade hyresregleringen. Hur stor är efterfrågan på dyra hyresrätter? Hur många kan betala en hyra som gör att byggbolagen vill bygga? Hur skulle det påverka konsumtionen i övrigt om en stor del av befolkningen fick dramatiskt höjda hyror. Effekten på konsumtionen blir ju som att höja skatten. Sedan finns det ju ingen som helst anledning att utgå ifrån att pengarna investeras tillbaka i bostadsmarknaden. Det finns mer lockande ställen att söka profit. Jag tvivlar på att det finns en massa outnyttjade resurser här. Redan idag kan man ta ut en hög hyra i 15 år med presumtionshyressystemet. Har jag missat något?
2019-11-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Misstänker att du är en flashbackare som utan tvekan hör till den äldre generationen flashbackare och att 2mils pendling innebar 2 mil via bil för en kraftig majoritet av studenterna, nu har det blivit så mycket svårare och dyrare att ta körkort så det är många inklusive jag som inte fixar körkort innan vi ska börja på universitetet, då innebär 2 mils pendling 2 mil via cykel fram och tillbaka varje vardag, det fungerar bra för en ung kropp så länge det är varmt och inte regnar men vi bor ju i Sverige.

När jag var ung och fick mitt första jobb, då hade jag varken råd till körkort eller bil. Jag hade 3,5 mil till jobbet och några bussar gick inte klockan 4 på morgonen. Då skaffade jag en enkel moped och körde med, i ur och skur, även för att köra dom 3,5 milen hem, det fungerar nuförtiden också.
Senast redigerad av Kotlettfrillan 2019-11-18 kl. 18:42.
2019-11-18, 19:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jag förundras över alla dessa tvärsäkra uttalanden att all brist på hyresrätter skulle byggas bort om man avskaffade hyresregleringen. Hur stor är efterfrågan på dyra hyresrätter? Hur många kan betala en hyra som gör att byggbolagen vill bygga? Hur skulle det påverka konsumtionen i övrigt om en stor del av befolkningen fick dramatiskt höjda hyror. Effekten på konsumtionen blir ju som att höja skatten. Sedan finns det ju ingen som helst anledning att utgå ifrån att pengarna investeras tillbaka i bostadsmarknaden. Det finns mer lockande ställen att söka profit. Jag tvivlar på att det finns en massa outnyttjade resurser här. Redan idag kan man ta ut en hög hyra i 15 år med presumtionshyressystemet. Har jag missat något?

ja du har missat att hyresregleringen leder till att folk som har ett kontrakt inte lämnar tillbaka det när behov saknas. Jag har själv flera vänner som har kvar sina kontrakt trots att de inte bor där längre och har "inneboende".

Omsättning på ägt boende är 3 ggr så hög i sthlm som för hyrt. I innerstan vågar jag inte ens spekulera i hur låg omsättningshastigheten är.

Det är inte säkert att man måste bygga fler hyresrätter för att lösa "bostadsbristen". Vi behövet snarare fundera på varför folk inte lämnar tillbaka sina kontrakt.
2019-11-18, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
När jag var ung och fick mitt första jobb, då hade jag varken råd till körkort eller bil. Jag hade 3,5 mil till jobbet och några bussar gick inte klockan 4 på morgonen. Då skaffade jag en enkel moped och körde med, i ur och skur, även för att köra dom 3,5 milen hem, det fungerar nuförtiden också.

Med risk att låta som en Monty Python-sketch så cyklade jag 2 mil till gymnasiet på min tid. Nästan i ur och skur. Några tjejer cyklade då det var 30-grader kallt för de ville lägga pengarna på kläder och smink. De var inte från fattiga familjer utan föräldrarna drev helt ok företag. Jag kunde struntade i sminket så jag tog bussen då det var kallt som fan. Hade inte ens en tanke att starta en riot då. Dumma mig.

Och förresten jag cyklade till jobbet också i mogen ålder. Det var också ca 2 mil och jag gjorde det för att njuta, få upp konditionen och för att känna mig fri från tidtabeller. Härligt var det. Cyklade förresten i stan också på den tiden. Greta skulle applådera.
2019-11-18, 20:20
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
ja du har missat att hyresregleringen leder till att folk som har ett kontrakt inte lämnar tillbaka det när behov saknas. Jag har själv flera vänner som har kvar sina kontrakt trots att de inte bor där längre och har "inneboende".

Omsättning på ägt boende är 3 ggr så hög i sthlm som för hyrt. I innerstan vågar jag inte ens spekulera i hur låg omsättningshastigheten är.

Det är inte säkert att man måste bygga fler hyresrätter för att lösa "bostadsbristen". Vi behövet snarare fundera på varför folk inte lämnar tillbaka sina kontrakt.

Du menar att det skulle leda till ett mer effektivt utnyttjande? Kanhända, på marginalen. Men någon jätteeffekt kommer det inte att få.

Det finns inga pengar hos svenska folket att finansiera byggande med. Det är enkel matematik. Varken via skyhöga borättspriser eller fantasihyror. Pengarna är slut. Vi är skuldsatta upp över öronen och pengarna gick till snygga papplådor med enstegstätade fasader och "yteffektiva planlösningar".
2019-11-18, 20:23
Medlem
Citat:

Det låter lite genus-forskning mina öron. Varför tittar du på ett nyckeltal som omsättning när hyresrätt inte är tänkta att omsättas?
2019-11-18, 20:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du menar att det skulle leda till ett mer effektivt utnyttjande? Kanhända, på marginalen. Men någon jätteeffekt kommer det inte att få..
Boverket menar det... 40 k hr saknas marknaden varav 27 k i sthlm enligt boverkets rapport från 2013. Lär vara värre idag

Citat:
Det finns inga pengar hos svenska folket att finansiera byggande med. Det är enkel matematik. Varken via skyhöga borättspriser eller fantasihyror. Pengarna är slut. Vi är skuldsatta upp över öronen och pengarna gick till snygga papplådor med enstegstätade fasader och "yteffektiva planlösningar".
Om det inte fanns pengar hade byggandet nog varit på noll?
2019-11-18, 20:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det låter lite genus-forskning mina öron. Varför tittar du på ett nyckeltal som omsättning när hyresrätt inte är tänkta att omsättas?

När bostar byter ägare vs en hyresrätt byter hyresgäst. På en fungerande marknad är omsättningen relativt hög. det kan man inte säga om hyresmarknaden.
2019-11-18, 20:49
Medlem
Citat:
När bostar byter ägare vs en hyresrätt byter hyresgäst. På en fungerande marknad är omsättningen relativt hög. det kan man inte säga om hyresmarknaden.
Omsättningen på hyresmarknaden, inklusive andrahandsmarknaden, är i Stockholm hög. Hade du inte tänkt räkna in andrahandsmarknaden i dina kalkyler? Bra försök. Det är för resten den enda typ av hyresmarknad som existerar i många städer utanför Sverige.

Och nej, att ändra lite i det du kallar hyresregleringen kommer inte resultera i att det kommer en explosion i hyresrättsbyggande. Hyresreglering är för övrigt en helt galen term för systemet vi har i Sverige. Den avskaffades på 60-talet.
Senast redigerad av Alpoxen 2019-11-18 kl. 20:53.
2019-11-18, 20:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Omsättningen på hyresmarknaden, inklusive andrahandsmarknaden, är i Stockholm hög. Hade du inte tänkt räkna in andrahandsmarknaden i dina kalkyler? Bra försök. Det är för resten den enda typ av hyresmarknad som existerar i många städer utanför Sverige.

Andrahandsmarknaden hör inte hit. Det är inte där bristen ligger. Du verkar mest intresserad av att blanda bort korten nu.

Den enda möjliga skillnaden är ägarformerna utomlands då begreppet bostadsrätt inte finns och istället är ägarlägenheter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in