Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Vad exakt har Lehman Brothers med svenska bostadsmarknaden att göra? Bostadsmarknaden värderas efter räntor, som spås vara låga för en lång tid framöver pga krisen i europa. I kombination med att folk har bra och stabila inkomster och räntorna hålls låga, så stiger bostadspriserna rent naturligt. Fortfarande är det inte dyrt att köpa sig en bostadsrätt om man tittar på vad det faktiskt kostar att bo och vad marknaden kan tänka sig att betala i andrahand.
Bara för att marknaden värderar något till ett visst pris så betyder det inte att det är hållbart. Ungefär som när nypotatis kostar 300 kronor kilot i mars. Alla vet att det kommer vara 3 kronor om ett par månader. En bostadsrätt idag är som en 50 kronors potatis.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Vilken politiker driver den frågan och vad tror du kommer att hända då? Själv tror jag att det skulle leda till en fullständig katastrof och det skulle bli sämre för alla.
Med tanke på hur akut bostadsbristen är så tror jag nog många kommer prata om det. De olika ungdomsförbunden pratade väldigt mycket om det när de besökte Stockholms universitet förra året och det var framtidens riksdagsledamöter. Det finns nog ingen politisk fråga som folk pratar om mer än bostadsbristen i Stockholm. Rösta på mig jag lovar en bostad skulle kunna få vem som helst vald.
Fallande bostadspriser vore fantastiskt. ungdomar skulle kunna flytta hemmifrån, barn skulle kunna få ett eget rum, särbos skulle kunna köpa en stor lägenhet ihop och människor skulle slippa stora lån. Ju billigare saker blir ju bättre är det för ekonomin. Bostad ska vara tillgängligt till så många som möjligt.
Det är som att säga att det vore en katastrof om någon kom på hur man gjorde en bra tv för 500 kronor eftersom samsungs vinst skulle falla.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Fortfarande har inte samma revolution inträffat på bostadsmarknaden. Men byggbolagen kopierar ryanair:s modell till viss del, då man kan välja bort mycket lull lull och få ett betydligt lägre pris på sin nyproducerade bostad.
Inte i Sverige än. I stora delar av världen har bostadspriserna fallit extremt mycket. Det finns gott om exempel på hur bostadspriserna har fallet med 50+%.