Citat:
Ursprungligen postat av
True-Facts
Tänk dig att vi ska lägga nästan 4 400 000 SEK på en 3:a.
Det är ångest kan jag säga.
Vore väl inte dumt att kanske fråga runt lite här och höra svaret från kunniga.
Vill inte låta "mesig" men när man står där och överväger att lägga så stora summor så känner man sig ganska liten på något sätt.
Vill egentligen bara veta vad jag ger mig in i, om vi kanske vänta ändå.
Vi tänker bo där i typ 10 år kanske men vill samtidigt inte köpa precis innan bubblan spricker.
Så ni kunniga kanske kan "övertala".
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Banken räknar som sagt med kalkylräntan 7%, som ni ska klara. Men det är bara för att banken ska veta att de får sina pengar varje månad.
De glömmer att berätta att 7%-scenariot också skulle resultera i drastisk lägre bostadspriser, och antagligen högre föreningsavgift (nyprod=höga lån).
Med andra ord, 7%-scenariot slår mot bostadsägaren på minst tre fronter. Med ett teoretiskt lån pä 4.400.000 kr så skulle det för er innebära 26.000 kr/månad + avgiftshöjning + en potentiell kapitalförlust på kanske 2 miljoner om ni behöver sälja. Om man utgår från att de som köper er lägenhet vill lägga max 15.000kr/månad på räntor och amortering, vilket är rätt realistiskt för en 3:a i förorten, så får ni max 2.600.000 kr för den i ett 7%-scenario, därav förlusten.
Ni bör alltså med bankens worst-case 7% beräkning ha max 50% belåningsgrad för att känna er trygga med att både ha råd att bo där, och råd att flytta.
Nu är det här ett skräckscenario, men säg att vi landar halvvägs till 7%, vilket utan vidare kan hända, så är ju redan det en ekonomisk katastrof med de här förutsättningarna.
Om ni väl köper lägenheten så kan ni ju skriva avtal på att den som gör slut eller vänstrar måste köpa ut den andra för hälften av 4.400.000 kr. Då lär ni hålla ihop livet ut. <3
Om det inte har framgått ännu så avråder jag dig starkt, som de flesta här, från att köpa den bostaden, i dagsläget. Ju mindre exponering du har mot ägda bostadsmarknaden (räknat i kronor) desto bättre. Om ni absolut måste flytta nu, och det är sthlms södra närförort, som något skrev, så bör ni kunna hitta en äldre och mindre sexig 3:a i en förening med bättre ekonomi för hälften av det priset.