2018-10-04, 07:14
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Barkarbystaden kommer bli ett ghetto tyvrr. Jag tror marknadshyror mste infras och sedan mste amorteringskravet bort det utestnger bara.
Nej, amorteringskravet stnger inte ute ngon. Anvnd huvudet istllet fr att lsa blaskmedia skriven av folk som inte kunde f ett riktigt jobb (alternativt istllet fr att lsa lobbande sljtexter).

Om du har anvnt huvudet och sedan fortfarande behver hjlp s sg till.

Marknadshyror r frvrigt inget som infrs. Jag har ingen aning om hur man ska brja frska f bort den hr fundamentala fr frvirringen i den svenska diskussionen, men den r en riktig folksjukdom.
Senast redigerad av Trillske 2018-10-04 kl. 07:19.
2018-10-04, 07:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Och
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Ett h
Ett hghus p 48 timmar

https://youtu.be/Ps0DSihggio

Undra hur lng tid det hade tagit i Sverige?
Och kvaliteten p det hghuset? Har du koll p det? Klimatet dr det byggs?
2018-10-04, 08:52
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och

Menar du att kvaliteten blir bttre av att en jobbar medan fyra tittar p? Det tror inte jag.
2018-10-04, 08:53
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och

Finns ju inget som sger att Kvalitn skulle bli smre bara fr att man upprepar samma moment hela tiden, snarare r det s att kvalitn blir bttre med upprepade moment och det frkortar byggtiden avsevrt. Problemet i Sverige r ju att man har byggt varje bostadshus som ngot nytt i princip. Det finns ju ingen effektivitet alls i bostadsbyggandet idag eller ja Veidekke Flex och Boklok r vl dom enda som bygger effektivt. Tycker Bengt Fardelius p BoKlok har frklarat problemen med Sveriges bostadsbyggande:

"- Det hr r ett boende som vanligt folk har rd med. Vi har kunnat snka byggkostnaderna med 25-30 procent genom att vi upprepar samma lsning som tillverkas i fabrik i Smland. Modullgenheter r vldigt smart. Sg till en biltillverkare att han ska gra en unik bil till varje kund, det skulle aldrig fungera."

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=wgu7ZK894gs Film fr BoKloks produktion.
Senast redigerad av sebno1 2018-10-04 kl. 08:58.
2018-10-04, 09:27
Medlem
Yielden p statsobligationer i USA bryter upp. Nr sljer utlndska investerare sina svenska skrpbostadsobligationer?
2018-10-04, 09:56
Medlem
https://www.expressen.se/debatt/sa-h...riges-ekonomi/

Som Trillske nmde innan valet r det allts VPK som vill fasa bort rnteavdraget. Trodde aldrig jag skulle se en debattartikel signerad Claes Hemberg och Ulla Andersson. Sverige r upp och ner
2018-10-04, 10:10
Medlem
Oljepriset slog just smtt otroliga 780 kronor per fat! Oljepriset var endast s hgt i korta perioder under den senaste uppgngen kring 2011/2012. I dollar s har priset ntt 86.32 vilket r hgt men inte lika extremhlgt som fr 5 r sedan. Notera att p 90 talet s var priserna under 20 dollar. Lgsta pris i modern tid var 27 dollar fr drygt 3 r sedan.

Oljan r p vg mot mnen!

Relaterat till detta s har antalet flygresor i Sverige vnt snabbt nert i september.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=12851
Senast redigerad av crowman 2018-10-04 kl. 10:18.
2018-10-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picknmix
Vad r det fr jvla tomtar som gr med p det? Hade sagt upp mig p dagen

Jag har vldigt begrnsad kunskap om lnesttning i offentlig sektor, och knner ingen lrare, eller lrarstudent, men det r vl vad dom gr, det rder ju en konkurrenssituation om lrare, s byt arbetsgivare och tjna mer, precis som vilken annan yrkesgrupp som helst. Sosseregeringen infrde ju ngot dom kallar lrarlnelyft vilket r statsbidrag som inte ingr i ordinarie lnerevision, det pverkar nog.

Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Jag ser tyvrr inte er pong med att sitta och diskutera extremvrden. Sjlvklart kommer en och annan ha en frhllandevis hg ingngsln, det kan ju t.om. ngon genusvetare frn Sdertorn som kvoteras in i ngon PK-styrelse f.

Vad hela diskussionen handlar om hr och som flera av oss pvisar r att den demografiska och ekonomiska datan tydligt talar emot Stockholm som nn form av tillvxtmaskin.

Det r nog inte helt orimligt att anta att lnerna bland lrare i Stockholm r runt 10% hgre n i riket, i genomsnitt. Sedan r nog 38k som ingngsln inte speciellt vanligt.

Vet inte hur du definierar tillvxtmaskin, men Stockholms(ln) bidrag till BNP r ju varit ngonstans runt 40% av totalen, den ekonomiska aktiviteten r betydligt hgre i ttbefolkade omrden, de ln dr bruttoregionalprodukten per capita r hgre n riksgenomsnittet r mig veterligen bara Stockholm och Vstra Gtalands ln, och skillnaden mellan de tv lnen r rtt s markant, nu tycker inte jag man br jmfra olika ln p det sttet dock, d frutsttningarna och strukturen p nringslivet kan vara och r vldigt olika.
2018-10-04, 11:08
Medlem
Kreditvrden-podd diskuterar fastighetsmarknaden, allt frn kontor till bostder. Vrt att lyssna.

Fick veta att kontorshyrorna i Kista ligger platta trots att Stockholms kontorsmarknad r het. De hnvisar till Ericsson som dragit ner och att det skjutits dr. Allts kommer det omrdet att frslummas ocks. Synd.

Beskte centrum dr fr ngra r sedan och gillade vad jag sg men det kan ju frvandlas till Hallonbergen fort nr arbetsplatser flyttar ut.

En annan bisats som jag tog till mig (eftersom jag hyst den sikten lnge) var hyresbostders stabiliserande verkan p samhllsekonomin. Vanligt folk ska se bostder som konsumtion och inte investering eftersom de flesta r dliga p ekonomi. D har ett rejlt hyresbestnd en stabiliserande verkan p samhllet.

http://kreditvarden.se/91-den-basta-av-varldar/
2018-10-04, 11:34
Medlem
Vakanserna i Kista har varit rtt s hga lnge, vakanser behver ju inte ndvndigtvis vara en dlig sak dock, d det kan ge mjlighet fr fastighetsutveckling och/eller hyreshjningar, lokalhyror r ju inte reglerade, men med det sagt Kista r ju inte lika "hett" som det var fr ett antal r sedan, men det r ju inte heller stendtt p kontorsmarknaden, Klvern har ju bland annat tecknat ngra avtal p senare tid med bland annat Samsung.

Fr lga vakanser r mer skadligt n hga, d blir det inlsningseffekter och problem med nyetableringar.
2018-10-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Vakanserna i Kista har varit rtt s hga lnge, vakanser behver ju inte ndvndigtvis vara en dlig sak dock, d det kan ge mjlighet fr fastighetsutveckling och/eller hyreshjningar, lokalhyror r ju inte reglerade, men med det sagt Kista r ju inte lika "hett" som det var fr ett antal r sedan, men det r ju inte heller stendtt p kontorsmarknaden, Klvern har ju bland annat tecknat ngra avtal p senare tid med bland annat Samsung.

Fr lga vakanser r mer skadligt n hga, d blir det inlsningseffekter och problem med nyetableringar.

Det var just Samsung jag beskte. De lg d lngre bort frn centrum i ett kk som jag uppfattade de hade fr sig sjlva. Har de flyttat eller har de vuxit strre?

Passade p att ta en lnglunch i centrum med en kompis som d jobbade p Ericsson dr. Gillade vad jag sg under min lilla inspektionsrunda dr.

Helt rtt att det r bra fr nringarna om det finns vakanser. Lokalbrist sger fretagsfolk r vrre problem n kompetensbrist eller "brist" p bostder vad Handelskammaren n sger. Men om Kista tappar i attraktivitet r det inte bra. Lokaler i bra adresser r lika viktiga som att ha bostad med rtt postnummer. De "kompetenta" vill inte jobba i ngot ghetto. Kontor p rtt stlle r bra d man ska ragga arbetskraft.
2018-10-04, 12:20
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steam machine
https://www.expressen.se/debatt/sa-h...riges-ekonomi/

Som Trillske nmde innan valet r det allts VPK som vill fasa bort rnteavdraget. Trodde aldrig jag skulle se en debattartikel signerad Claes Hemberg och Ulla Andersson. Sverige r upp och ner
Vnsterpartiet vill fasa ut rnteavdraget, infra fastighetsskatt (en sjlvklarhet om vi ska slippa kommunism), och fr att balansera det faktum att det skulle bli en pltslig smll fr bostadsgare samtidigt tvinga bankerna att vara transparenta i rntefrhandlingar (i grunden rent marknadsstdjande p en defekt marknad [naturliga oligopol med asymmetrisk information] - men en konsekvens r ju ven lgre snittrntor fr privatpersoner).

Det r inte bara kapitalistiskt, det r genomtnkt ocks.

Upp och ner var ordet.

Det man kan fundera p r om det r s enkelt att opponenterna inte bryr sig om vad de sjlva tycker, utan just bara frsker motargumentera. Senaste ren har bde S samt hela Alliansen agerat fr en stark stat och noll fria marknader; ska man argumentera mot detta blir det ju antingen kapitaliska reformer (V) eller detaljfrgor (SD).
Senast redigerad av Trillske 2018-10-04 kl. 12:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in