Citat:
Ursprungligen postat av
Picknmix
Vad r det fr jvla tomtar som gr med p det? Hade sagt upp mig p dagen
Jag har vldigt begrnsad kunskap om lnesttning i offentlig sektor, och knner ingen lrare, eller lrarstudent, men det r vl vad dom gr, det rder ju en konkurrenssituation om lrare, s byt arbetsgivare och tjna mer, precis som vilken annan yrkesgrupp som helst. Sosseregeringen infrde ju ngot dom kallar lrarlnelyft vilket r statsbidrag som inte ingr i ordinarie lnerevision, det pverkar nog.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knobelsdorff
Jag ser tyvrr inte er pong med att sitta och diskutera extremvrden. Sjlvklart kommer en och annan ha en frhllandevis hg ingngsln, det kan ju t.om. ngon genusvetare frn Sdertorn som kvoteras in i ngon PK-styrelse f.
Vad hela diskussionen handlar om hr och som flera av oss pvisar r att den demografiska och ekonomiska datan tydligt talar emot Stockholm som nn form av tillvxtmaskin.
Det r nog inte helt orimligt att anta att lnerna bland lrare i Stockholm r runt 10% hgre n i riket, i genomsnitt. Sedan r nog 38k som ingngsln inte speciellt vanligt.
Vet inte hur du definierar tillvxtmaskin, men Stockholms(ln) bidrag till BNP r ju varit ngonstans runt 40% av totalen, den ekonomiska aktiviteten r betydligt hgre i ttbefolkade omrden, de ln dr bruttoregionalprodukten per capita r hgre n riksgenomsnittet r mig veterligen bara Stockholm och Vstra Gtalands ln, och skillnaden mellan de tv lnen r rtt s markant, nu tycker inte jag man br jmfra olika ln p det sttet dock, d frutsttningarna och strukturen p nringslivet kan vara och r vldigt olika.