2018-10-03, 20:34
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Det kommer bli nya rinkeby o barkarbystaden med nstan bara hyresrtter nr mycke grs om frn bortt. Det gr inte att slja lgenheter i Barkabystaden lngre. Om man tar det med att Sverige r 2026 skall vara 11 miljoner invnare, mestadels inflyttade mena, vilka kommer bo i Barkarby d?

Mste kittlas rejlt i byxorna p bolnetorskarna som kpt dyra nybyggen hr nr det blir dags fr socialkontoren att placera vra pensionsrddare. I dessa omrden blir det ju inte snack om ngon korrigering - det ska ner till No-Go priser. Surt vrre.
2018-10-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Det kommer bli nya rinkeby o barkarbystaden med nstan bara hyresrtter nr mycke grs om frn bortt. Det gr inte att slja lgenheter i Barkabystaden lngre. Om man tar det med att Sverige r 2026 skall vara 11 miljoner invnare, mestadels inflyttade mena, vilka kommer bo i Barkarby d?

Ja jag tror ocks det kommer bli ett omrde med dligt rykte. Ligger dessutom nra Tensta och Rinkeby...
2018-10-03, 20:48
Medlem
https://www.fastighetsvarlden.se/not...er-i-stockholm

Nr jag lser denna artikel undrar jag om vi inte ven har en skapligt vervrderad marknad gllande kommersiella fastigheter, tminstone i Stockholm.

Citat:
Kpeskillingen r ofta hemlig nr den nrmar sig rekordniver. S har det alltid varit och Fastighetsvrlden har frsts alltid frskt ta reda p dessa. Hr nedan gr vi ett frsk att sammanstlla affrerna med de hgsta kvadratmeterpriserna fr kontorsfastigheter i Sverige.

Alla affrer berr centrala Stockholm och nstan samtliga i toppen har gt rum under det senaste ret.

Den allra dyraste, sett till kvadratmeterpriset, r Anders Bodin Fastigheters kp av fastigheten Spektern 8, mer knd som Tndstickspalatset, fr ett pris som Fastighetsvrlden bedmer till cirka 130.000 kr/kvm. Slde gjorde Midroc som gs av den etiopisksaudiske affrsmannen Mohammed Al-Amoudi.

Drmed slogs det ngra mnader gamla kvadratmeterpriset som gller affren dr Skandia Fastigheter slde en halvtom fastighet p vstra Kungsgatan till Axfast. Priset d var 120.000 kr/kvm, enligt Fastighetsvrldens bedmning. Det kan noteras att det r dubbelt s hgt som nr Axfast fem r tidigare kpte PUB-huset frn Atrium Ljungberg fr 58.000 kr/kvm.
2018-10-03, 20:56
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Rtt har du. Det kommer inte hlla.

En reflektion. Sitter och skriver detta p en kombinerad telefon, dator, fax, kamera, kalender och hundra andra funktioner som ryms i min ficka. Detta underverk kostar en veckoln - give or take. Fenomenalt. Teknikutvecklingen och produktivitetsutvecklingen har minst sagt givit resultat.

Jmfr med lgenheter. Varfr i hela vrlden har produktiviteten nr det gller bygg sttt i stort sett stilla sedan femtio r tillbaka? En ok bostad, en enkel men vlbyggd lgenhet med grundlggande komfort r banne mig inte srskilt avancerat att f till. Det borde inte kosta mer n en rsln fr en etta. Att kunna fixa en bostad borde inte vara svrare n att fixa en beg. bil. Det vill sga ltt, p ett par dar.

Det r ingen utopi. Ngon som hller med?

Svenska byggare fr fr bra betalt jmfrt med andra lnder, drfr det r s dyrt att bygga.
2018-10-03, 21:03
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Svenska byggare fr fr bra betalt jmfrt med andra lnder, drfr det r s dyrt att bygga.
r inte problemet snarare att det krvs mycket arbetstimmar p ett bygge i jmfrelse med alla (?) andra branscher dr man effektiviserat sig ner massvis genom ren?
2018-10-03, 21:14
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
r inte problemet snarare att det krvs mycket arbetstimmar p ett bygge i jmfrelse med alla (?) andra branscher dr man effektiviserat sig ner massvis genom ren?
Kombination. Likt mycket annat kring detta r det ett huvudbry fr hela vstvrlden, men Sverige r bland de absolut smsta i klassen. Lgg sedan till att Sverige r horribelt dliga p tex logistik (alltid varit, u-lnder r bttre n oss) s blir det... dyrt. Vi har liksom:
1) Problematiska regleringar som ett globalt problem - Sverige bland de absolut vrsta (pratade precis med en tysk och vi skrattade lite t att ktiderna fr en bil dr var ungefr de 10-20 r vi har fr hyresrtter i Sverige idag... som jag brukar sga: bostder i Sverige r som brd i Venezuela)
2) Skenande privat skuldsttning kontra frmga r ett problem i hela vst - Sverige vrst
3) Bygg effektiviseras inte - Sverige en av de allra vrsta exemplen
4) Reglerade genuslner - Sverige bland de vrsta
Senast redigerad av Trillske 2018-10-03 kl. 21:23.
2018-10-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt

Nu vet jag inte hur det ser ut i andra lnder men gr ofta frbi byggen till/frn jobbet och har noterat en sak: ofta str en byggjobbare och gr en sak samtidigt som typ tv till str bredvid och tittar p. En anekdot bara s kanske inte r relevant hr.
2018-10-03, 22:01
Medlem
Lite off-topic r att bankerna fick sig en krare p brsen idag, med rykten om anknytningar till Danske Banks gigantiska penningtvtt i Estland. Ingen rk utan eld brukar man sga! Kan bli svettigt att hantera en dylik skandal samtidigt som lnetorskarna hr hemma brjar falla som dominobrickor.

Hur r det man sger; om en r skyldig banken 10 miljoner har han problem, men om tusen r skyldiga banken totalt 10 miljarder s har banken problem.

On-topic: i staden dr jag bor s r det massor av byggen i pipeline, svl brf som hyres. Priserna har inte brjat vika n. Kanske fr att det som kommer till Fjolltrsk kommer hit frst om ett r? I varje fall blir det en utbudschock. n s lnge verkar nd de dyra hyresrtterna g t som smr i solsken, trots grotesk arkitektur och trkiga lgen. Brf:erna dremot har det kmpigt. Mycket annonser ute.

Intressant r att det finns tv stora tomter som har brjat bebyggas men som nu verkar ha hamnat i malpse. I ett av fallen har byggaren i princip "sjappat" och en av leverantrerna som inte har ftt betalt har ftt rekonstruera fretaget. Verkar som det brjar synas stora revor i varmluftsballongen...
2018-10-03, 22:01
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Nu vet jag inte hur det ser ut i andra lnder men gr ofta frbi byggen till/frn jobbet och har noterat en sak: ofta str en byggjobbare och gr en sak samtidigt som typ tv till str bredvid och tittar p. En anekdot bara s kanske inte r relevant hr.
Jo, men s r det nog ofta. Gissar att vi i Sverige inte direkt r smre n andra dr dock. Det som frvnar mig r att man fortfarande mste frdigstlla det mesta p plats. Allting blir mycket effektivare om s mycket som mjligt kan frdigstllas i en fabrik dr den som utfr arbetsmomentet har vanan inne. Hur bra hade en bil blivit om den platsbyggts p din parkering?
2018-10-03, 22:08
Medlem
Untouchables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
https://www.fastighetsvarlden.se/not...er-i-stockholm

Nr jag lser denna artikel undrar jag om vi inte ven har en skapligt vervrderad marknad gllande kommersiella fastigheter, tminstone i Stockholm.
Tror att den vervrderingen stcker sig bortom Stockholm ocks. Ett anekdotiskt exempel r min far som i somras slde av en kommersiell fastighet han har gt under ett femtontal r. Under den tiden har fastigheten haft en vrdekning p 400%. Detta i en kommun med ca 50000 invnare, geografiskt mycket lngt frn Stockholm.
2018-10-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81

Haha! Ser ner frn mitt kontor (hghus) in i en byggarbetsplats. Varje gng jag tittar sitter gnget och snackar (syns ej frn gatan pga murar), kanske ngon som rullar p nn krra eller kr ngon liten maskin. Men 5-10 personer bara hnger.

I kina bygger man en helt ny tgstation p en dag.. ska se om jag hittar videon men i princip gr det ut p att man - med sklart extremt finslipad planering och precision - slnger in 2000 gubbar som kr grnet ngra timmar.

Nr man ser snt d inser man hur jvla krda vi r om ngra r.
2018-10-03, 22:30
Medlem
0ldMans avatar
Ett h
Citat:
Ursprungligen postat av Picknmix
Haha! Ser ner frn mitt kontor (hghus) in i en byggarbetsplats. Varje gng jag tittar sitter gnget och snackar (syns ej frn gatan pga murar), kanske ngon som rullar p nn krra eller kr ngon liten maskin. Men 5-10 personer bara hnger.

I kina bygger man en helt ny tgstation p en dag.. ska se om jag hittar videon men i princip gr det ut p att man - med sklart extremt finslipad planering och precision - slnger in 2000 gubbar som kr grnet ngra timmar.

Nr man ser snt d inser man hur jvla krda vi r om ngra r.
Ett hghus p 48 timmar

https://youtu.be/Ps0DSihggio

Undra hur lng tid det hade tagit i Sverige?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in