2018-06-07, 18:41
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
En konsekvent siffra på 5% låter stabilt.

Tycker det gått ganska bra. Inkomsterna täcker kostnaderna. Svenskar får det allt bättre och bättre.

Vi studsade tillbaka från senaste kraschen förvånansvärt snabbt. Det var betydligt skickligare hanterat än när det small vid 2k.

Så vi har -0,5% ränta hos RB och dom innehar ca 50% av svenska statsskulden trots full högkonjunktur som nu börjat vika ner sig och du tycker att det gått ganska bra?
Vad tycker du om helikopterpengar? Guds gåva till Sverige?
2018-06-07, 19:09
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jag känner till problemet med hur inflation beräknas. Tillgångsinflationen skenar, det är uppenbart för alla som är läskunniga. KPI döljer kvalitetsförsämringar och det finns en massa problem med korgens utformning och viktning, m.m. Sannolikt underskattas inflationen med någon eller några procentenheter kan man gissa. (Har någon gjort en motsvarighet till Shadowstats för Sverige?). Men, det betyder inte att KPI inte säger något alls. Att inflationen underskattas betyder inte att den är ovanligt hög just nu (tillgångar ej räknade). KPI skulle fortfarande stiga snabbare om löneutvecklingen såg annorlunda ut. Det är ju det Ingves & Co. sitter och väntar på. Högre löner.

I kronan är det låg inflation men i "bolånekronan" har det varit hög inflation.

Idag har det genom nya kaptialtäckningsregler efter krisen 2008 skett en frikoppling mellan kronor och bolånekronor.

Bankerna kan låna ut mycket mer till bostäder än andra saker genom låga riskvikter och vill därför göra detta.

Man kan låna mycket mer till bostäder och till lägre ränta jämfört med i princip allt annat. Man betalar räntan och sedan ger man tillbaks bolånekronorna när man säljer bostaden.

Så länge man hade en uppåtgående prisspiral uppstod förstås ökat låneutrymme som kunde användas till "konsumtions"-lån till låg ränta. Nu när racet avstannat finns försvinner den möjligheten.

Man ser det helt logiska resultatet. "Nollräntan" stimulerar inte KPI för det är ingen nollränta annat än för lån till bostäder (och i viss mån andra "säkra" tillgångar som aktier).

Nu har man förstås börjat reversera en del av (de iofs välmenta) kapitaltäckningsreglerna och höjt riskvikten till bolån till 25% (ett tag låg det ofta på under 10% i bankernas internmodeller). Det kommer i viss mån förskjuta perspektivet så att räntan blir något lägre för lån till osäkra investeringar och högre för bolån men å andra sidan har man byggt upp så stora skulder att folk kommer tveka att konsumera, låna till nya företag osv ändå.
2018-06-07, 20:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Eftersom räntan endast går upp som en reaktion på hög inflation så kommer de inte vara något problem.

Om det innebär ett problem så höjer man inte räntan. RB har nämligen påbudet att värna om finansiell stabilitet.
Du har fel, svenska boräntor styrs även av marknadsräntorna. Om Sverige som marknad ses som en dålig risk pga allt större strukturella problem så kommer marknadsräntorna att stiga.
2018-06-07, 20:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du har fel, svenska boräntor styrs även av marknadsräntorna. Om Sverige som marknad ses som en dålig risk pga allt större strukturella problem så kommer marknadsräntorna att stiga.

Det där har ni förutspått så länge tråden har existerat men det är kanske annorlunda den här gången, eller? När kommer det ske?
2018-06-07, 21:18
Avslutad
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/06/07/tobin-rorelsekapital-racker-till-juli.html

Någon lite mer insatt som kan förklara hur ett företag som verkar i en mycket utmanande marknad går ut med ett prospekt för nyemission där de skriver att de bara har kassa för att driva firman en månad till? Jag förstår att man måste motivera sin nyemission men förväntar sig inte möjliga investerare lite bättre utsikter än så?

Med nyemission+nya banklån samt slutlikvid från nåt projekt räknar de med att kunna driva vidare i 12 månader. Läser man mellan raderna hoppas alltså tobin att marknaden vänder inom mycket kort? Känns ju extremt desperat att låna ihop till löpande kostnader samtidigt som marknaden är i pågående tvärnit. Jag fattar inte riktigt upplägget.
2018-06-07, 21:49
Bannlyst
Citat:
En konsekvent siffra på 5% låter stabilt.

Tycker det gått ganska bra. Inkomsterna täcker kostnaderna. Svenskar får det allt bättre och bättre...

Jag tyar inte den här skiten. Kan lika gärna komma från mäklare, bank-ekonomer eller annat pack.

S stod en gång för folkhemmet. Det var ganska bra. Dagens folkpartister står för en kreditdriven skräpekonomi. Den svenska ekonomin växer inte. Allt är bara ett enda stort bedrägeri och 5% inflation är i underkant och det finns ingenting positivt med det. Hjärntvätten eller propagerandet går djupt.
2018-06-07, 22:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det där har ni förutspått så länge tråden har existerat men det är kanske annorlunda den här gången, eller? När kommer det ske?
Ja när skulle priserna sluta stiga? Var det 2017 du förutspådde?
2018-06-07, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/06/07/tobin-rorelsekapital-racker-till-juli.html

Någon lite mer insatt som kan förklara hur ett företag som verkar i en mycket utmanande marknad går ut med ett prospekt för nyemission där de skriver att de bara har kassa för att driva firman en månad till? Jag förstår att man måste motivera sin nyemission men förväntar sig inte möjliga investerare lite bättre utsikter än så?

Med nyemission+nya banklån samt slutlikvid från nåt projekt räknar de med att kunna driva vidare i 12 månader. Läser man mellan raderna hoppas alltså tobin att marknaden vänder inom mycket kort? Känns ju extremt desperat att låna ihop till löpande kostnader samtidigt som marknaden är i pågående tvärnit. Jag fattar inte riktigt upplägget.

Lyckas dom inte så kommer deras bostäder dumpas ut till vad marknaden betalar.
Och det lär nog i så fall bli startskottet för en krasch på bostadsmarknaden.

Gör dom det själva lär det alltså ske väldigt snart, annars blir det konkursförvaltaren och då blir det väl uppskjutet någon månad.

I vilket fall som helst lär det ske före valet...

Kanske läge för LO att rädda nyemissionen och Löfven med medlemmarnas pengar....
2018-06-07, 23:43
Medlem
Vad tror expertisen om detta objekt och förening?
https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1938061
2018-06-07, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen

Om jag bygger en korvkiosk och lägger ut 90 000 kr men pengarna tar slut och jag behöver 10 000 kr till är ju de pengarna värda mer då de är skillnaden mellan kk och att tjäna tillbaka pengarna. Då kan det ju va värt för ngn att gå in med 10 000 kr med hög ränta.

Tänker mig att det är ngt sådant i görningen. Nya aktiägare kan kan rädda stora tillgångar liksom. Halvfärdiga projekt etc.

Om räntan mptsvarar risken är en annan fråga.
2018-06-08, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Om jag bygger en korvkiosk och lägger ut 90 000 kr men pengarna tar slut och jag behöver 10 000 kr till är ju de pengarna värda mer då de är skillnaden mellan kk och att tjäna tillbaka pengarna. Då kan det ju va värt för ngn att gå in med 10 000 kr med hög ränta.

Tänker mig att det är ngt sådant i görningen. Nya aktiägare kan kan rädda stora tillgångar liksom. Halvfärdiga projekt etc.

Om räntan mptsvarar risken är en annan fråga.

Och vad händer med värdet på din korvkiosk om kunderna inte köper korven till det pris du begär samtidigt som ditt varulager av korv och bröd blir allt mer inkurant för varje dag du väntar.
2018-06-08, 06:31
Medlem
Arkitekturupproret har en kul artikel om fake views, dvs de fina bilderna, som ljuger om planerade byggen.

Strålande sol, lekande barn, överväldigande grönska, nya stadsdelar med ett rikare djurliv än Nordens ark. Vi har alla sett dem, visionsbilderna som lovar en idyll men resulterar i en visuell mardröm. Här har vi samlat några exempel från de senaste åren.

http://www.arkitekturupproret.se/2018/06/06/fake-views-visionsbilder-vs-verklighet/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in