2018-06-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerinimo
500k var ett exempel bara. Men många av de som köpt nyproduktion framförallt har lagt in en stor del av sitt sparande i boendet.
Detta är alltså sparpengar som man inte kan använda längre och som i många fall har gått förlorat om man skulle vilja sälja.
Jag som hyr min bostad har mitt sparande i mer likvida alternativ som jag kan använda ifall det skulle krisa och det kan inte en person som köpt nyproduktion eller en annan dyr lägenhet de senaste åren. Det kan alltså va flera års sparande som inte går att använda.
Jag tycker det är fel att säga att man då har ett billigt boende sett ur ett privatekonomiskt perspektiv.

Isåfall har väl jag också ett billigt boende eftersom jag kan använda mina sparpengar till hyran i ett antal år framöver?

Hyra är ju det sämsta möjliga att göra, dock som bostadsmarknaden är det inte särskilt roligt att köpa heller om du nu inte köper en villa/lgh där du tänkt bo resterande dagarna i ditt liv.
Pengarna du gick in med även om marknaden faller eller går upp så är det varken vinst/förlust förrän vid försäljning.
2018-06-08, 16:00
Medlem
Nu hoppas jag att gnälliga handelskammaren är nöjda. Fler och fler lägenhetshotell poppar upp där arbetsgivare kan ha sina long-stay-jobbare. Om de gnäller att det är för dyrt då vet vi vilken sorts arbetskraft de vill importera hit.

https://www.fastighetssverige.se/artikel/castellum-valkomnar-long-stay-hotell-i-stockholm-28576
2018-06-08, 16:28
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Det är ändå lite sjukt. Om man har ändrat detta medvetet för att inte visa röda siffror och på så sätt ”minska panik”. Dock tycker jag mig inte se så mkt minussiffror och förväntar mig inte det heller, eftersom mäklarskrået säkert undviker att publicera dessa slutpriser, samt är duktiga på att sätta lockpriser i alla marknadslägen.

I min relativt välmående stockholmsförort är det mer minusförsäljningar än plus (-5% i senaste småhusbarometern). De röda siffrorna har ökat mer och mer sedan fallet inleddes, de var väldigt sällsynta för ett år sedan. Så det är garanterat ett försök att manipulera känslorna för marknaden.

Mäklarna/säljarna använder priser som var lockpriser innan fallet. De upplever det nog som en kapitulation att anpassa sig till marknaden. Men tids nog måste de.
2018-06-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag pratade om kostnaden för att bo, inte om du lyckas eller misslyckas att tajma marknaden. De flesta av oss bor också ett helt liv och då spelar tajmingen ytterst liten roll. Att du flyttar ett antal gånger under livet påverkar inte heller detta.

För de som räknat med att få ut ett visst pris och har tänkt byta upp sig till en större och dyrare bostad kan det innebära problem. Eller har för avsikt att sälja och lämna Stockholmsmarknaden. Då är det mindre kul om man maxat sitt lånelöfte.
2018-06-08, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av finance
Hyra är ju det sämsta möjliga att göra, dock som bostadsmarknaden är det inte särskilt roligt att köpa heller om du nu inte köper en villa/lgh där du tänkt bo resterande dagarna i ditt liv.
Pengarna du gick in med även om marknaden faller eller går upp så är det varken vinst/förlust förrän vid försäljning.

Det är inget fel på att hyra, snarare är det den bästa bostadsformen som finns, i alla fall under vissa tider i livet. Att hyra innebär att betala lite mer per månad mot att man slipper ta ekonomiska risker. Man riskerar aldrig mer än tre månadshyror.

Jämför med att laga mat och äta hemma jämfört med att köpa färdigt/äta ute. Det är ekonomiskt mer fördelaktigt med det förra. Men väldigt praktiskt och ibland det enda rimliga med det senare. Man slipper handla, laga till och diska. I gengäld betalar man kocken för den fördelen.
2018-06-08, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av finance

Det är märkligt att "hyra är det sämsta möjliga man kan göra" i en ekonomi där "inflationen är låg". I en ekonomi "där inflationen är låg" är det bra att hyra. Att hyra har flera fördelar. Nu håller jag dock med om att det är dyrt att hyra. Å andra sidan är det alltid låg risk att hyra och att köpa kan visa sig vara katastrofalt. Jag säger som så, lyssna till sign HanMedHornen, den riktigt kompetenta i tråden.
2018-06-08, 18:52
Medlem
Tulliuss avatar
Spekulantspaning:
Glommen&Lindbergs projekt Mono
Maria Bangata 2 / 6 på Södermalm, Sthlm

59 lägenheter totalt
Sålda av spekulanter: 5; Till salu: 17
Spekulationsgrad: (5+17)/59 = 37%
awindex: 102% (de leder hittills!); tulliusindex: 228 %
Föreningens skuldsättning: 22 301 kr/kvm
Amorteringstid om amortering år 11 används för alla år: 100 år (det är för att de amorterar från dag 1 och månadsavgiften täcker en jämförelsevis stor del av avskrivningarna som de får ett bra awindex, går räntan upp måste de dock fortfarande dubbla avgifterna på sikt)

De spekulanter som sålt har sålt till följande priser relativt den ekonomiska planen:
Datum Pålägg i kr och %
2017-07-11 ?
2017-07-31 ?
2017-08-09 ?
2018-04-25 -285000 -7,9% * Försäljning 1 på Hemnet
2018-05-07 -100000 -3,1%
2018-05-29 -285000 -7,9% * Försäljning 2 på Hemnet av samma objekt

Speklanternas pålägg mot den ekonomiska planen för de objekt som syns på Hemnet idag:
-15%, -10%, -10%, -9%, -7%, -7%, -6%, -4%, -2%, 0%, 1%, 2%. En liten sänkning mot tidigare.

Inflyttning i juli. 17 spekulanter som fortfarande inte sålt och väldigt trög försäljning. Det är först när vi ser vad som händer med alla dessa spekulationslägenheter som vi vet hur marknaden kommer utvecklas. Bor man i Sthlm och funderar på att köpa något skulle jag ha is i magen tills i alla fall hälften av alla spekulationslägenheter sålts, om man inte lyckas köpa på ett riktigt skambud. Jag är fortfarande av åsikten att spekulationen kan stjälpa marknaden.

Skulle vara kul om någon hade lust att hålla koll på spekulationsmarknaden i Göteborg så att vi får litet mer balans i rapporteringen.
Senast redigerad av Tullius 2018-06-08 kl. 18:55.
2018-06-08, 19:05
Medlem
Citat:
Det är klart det är bättre att lyckas med tajmingen och köpa innan det stiger men utslaget på ett helt livs boende spelar det ytterst liten roll. Du ska knappast bo i 2 år och sedan sluta bo eller hur?

När sist hade vi 0 % ränta under en längre period vad mer precist historiskt jämför du med?
2018-06-08, 19:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
För de som räknat med att få ut ett visst pris och har tänkt byta upp sig till en större och dyrare bostad kan det innebära problem.

Ja det är klart du kan bli besviken om du har räknat med att göra en stor vinst men inte gör det, men det var inte det jag skrev om. Jag skrev att det är snorbilligt att bo för de som äger sitt boende.

Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Eller har för avsikt att sälja och lämna Stockholmsmarknaden. Då är det mindre kul om man maxat sitt lånelöfte.

Det är klart du kan fantisera ihop en massa exempel på när du kan få problem men de flesta av oss skaffar ett boende och bor på den orten i årtionden och bryr sig inte om dina exempel. Och även om man flyttar inom orten eller till andra orter och byter till är det inga som helst problem för de allra flesta. Faktum är att de flesta istället har stora vinster i sitt boende men även det spelar mindre roll under livet eftersom man ska bo hela livet, och oftast i en minst lika dyr bostad som tidigare.
2018-06-08, 19:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeeright
När sist hade vi 0 % ränta under en längre period vad mer precist historiskt jämför du med?

Jag har flera gånger i tråden gett källor på att vi i Sverige under långa tider haft realräntor under nollstrecket, detta är inget unikt under de senaste 100 åren.
2018-06-08, 19:14
Medlem
[quote=Svenne-i-Banan|64280443]Ja det är klart du kan bli besviken om du har räknat med att göra en stor vinst men inte gör det, men det var inte det jag skrev om. Jag skrev att det är snorbilligt att bo för de som äger sitt boende.

Skulle tippa att det är bara en väldigt liten del väldigt få som äger sitt boende, men kan ha fel.
2018-06-08, 19:20
Medlem
Citat:
Jag har flera gånger i tråden gett källor på att vi i Sverige under långa tider haft realräntor under nollstrecket, detta är inget unikt under de senaste 100 åren.

När vilka år tänker du på med nominell ränta runt noll tidigare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in