2012-12-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Att det är ett privat företag som inför en sådan här regel är inget att klaga på. Jag undrar dock om värdeförändringar tas i beaktande. Om något köpte en centralt belägen lägenhet för 15 år sedan för säg 1 miljon kronor (fullt belånat), och lägenheten idag är värd 2 miljoner. Är den då belånad till 50% enligt SEB:s nya regler?
Om du gör en värdering och bostaden är belånad till 50% av värderingen så lär SEB acceptera det (givet att dom accepterar den som gjort värderingen). Och har du tillräcklig inkomst lär du kunna öka på belåningen. Men dom kan naturligtvis ha ett önskemål om att du amorterar.
2012-12-14, 20:33
Medlem
Ibland blir man lite rädd när man läser alla "hobbyekonomers" kommentarer om bostäder och lån.

Värdet på en fastigheter går inte mot noll som så mycket annat varför ska det vara så svårt att förstå

Inse att det är skillnad att låna till ett hus och till en Thailandsresa

Jag har visserligen själv amorterat 200k på 5 år så nu sitter man med lån på under miljonen och en 2a på Söder som idag är "värd" 2,4 miljoner kan bara tacka alla idioter som att att jag var dum i huvudet när jag köpte den.
2012-12-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
...Värdet på en fastigheter går inte mot noll som så mycket annat varför ska det vara så svårt att förstå ...
Värdet på ett hus går absolut mot noll. Om du avstår från renoveringar så ska du till slut se att du har ett värdelöst hus. Skillnaden jämfört med annat man kan förbruka är att det tar längre tid. Men i ett svenskt klimat inte så lång tid som man kan tro.
Senast redigerad av gladakatten 2012-12-14 kl. 21:58.
2012-12-14, 21:46
Medlem
Rektangels avatar
Bostadspriser sjunker, givetvis är amorteringskravet från SEB en åtgärd för att minimera framtida kreditförluster. Varför denna plötlisga omsvängning? Varför sågades Swedbank av företrädare från SEB när Swedbank föreslog detsamma för en tid sen?

Är snöbollen i rullning?
2012-12-14, 22:06
Medlem
Tänkte byta SEB men nu har jag tagit beslutet att stanna hos de för att amorteringskravet borde skicka alla dåliga/fattiga kunder till de andra bankerna.
Senast redigerad av espresson 2012-12-14 kl. 23:00.
2012-12-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Bostadspriser sjunker, givetvis är amorteringskravet från SEB en åtgärd för att minimera framtida kreditförluster. Varför denna plötlisga omsvängning? Varför sågades Swedbank av företrädare från SEB när Swedbank föreslog detsamma för en tid sen?

Är snöbollen i rullning?
Ja inte köper man nu i.a.f. Om man inte är i akut behov.
2012-12-14, 22:19
Medlem
JasonVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Värdet på ett hus går absolut mot noll. Om du avstår från renoveringar så ska du till slut se att du har ett värdelöst hus. Skillnaden jämfört med annat man kan förbruka är att det tar längre tid. Men i ett svenskt klimat inte så lång tid som man kan tro.

Jomenvisst är det så,även vissa felkonstruktionssätt/material typ "enstegsfasader"påskyndar villans värdeminskning rejält,många oåtgärdade konstruktioner är det.
500 kkr som skall pyntas upp o betalas på 10 år,kan bli en nätt hyreshöjning på dryga 4k/mån,bara för fasaden..
2012-12-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
EDIT: Pratade igår med en kompis som sålt sin lägenhet som hon köpte 2004 för 270 000kr. Nu fick hon 1 380 000kr och har inte gjort ett skit sedan hon flyttade in och då bytte tapeter och la nytt golv. VAD är det som gör att lägenheten nu är värd över en miljon mer än 2004? Att priset stiger är inget jag reagerar på, men hur fort priset stigit är vansinnigt. Tittar folk bara på den nuvarande månadskostnaden utan att titta på priset nu för tiden eller?

Ju lättare det är att få lån, ju mer drivs priserna upp. Fler budgivare, högre priser.
2012-12-15, 00:29
Medlem
Citat:
Ibland blir man lite rädd när man läser alla "hobbyekonomers" kommentarer om bostäder och lån.

Värdet på en fastigheter går inte mot noll som så mycket annat varför ska det vara så svårt att förstå

Inse att det är skillnad att låna till ett hus och till en Thailandsresa

Jag har visserligen själv amorterat 200k på 5 år så nu sitter man med lån på under miljonen och en 2a på Söder som idag är "värd" 2,4 miljoner kan bara tacka alla idioter som att att jag var dum i huvudet när jag köpte den.

Ned i källaren ska vi.
2012-12-15, 09:46
Medlem
Citat:

Ibland blir man lite rädd när Nobelpristagare i ekonomi visar sig ha noll koll.
2012-12-15, 09:52
Medlem
Jag lutar åt det mer moderata hållet, en bubbla rullar, kan vara bubbla säg år 2002, men 2012 är det priset OK.

Och nu...ja med dessa räntor och sen lagarna....
Problemet kommer däremot att landa på staten rätt snart, sjuka och gamla måste ju bo, de har inte nog konsumtionssymboler för att köpa boende, hyrt eller föringuingsmedlemsskaptköpt.
Och skulle man krossa marknaden...ja...för många åker nu och det förvärrar statens åtaganden för mänskliga rättigheter. Räntan ser ut att stå låg, man får inte bygga, där man kan bygga vill få bo för det pris det kommer att vara. Reglerna ökas på, passivhus eller inget...detta måste lagstiftaren stå för.
2012-12-15, 10:22
Medlem
Fris avatar
SEB:s amorteringskrav är puttefnask när priserna plötsligt rasar med en tredjedel. Jag förstår inte varför de håller på så, det gäller ju att maxa kassaflödet innan banken konkar med 100+ gånger större skulder än tillgångar. Igen. Men bokföringsbyråkraterna ska väl ha nåt att leka med under tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in