2012-12-13, 09:59
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Ok, då förstår jag.
Var inte självklart för mig, för i min umgängeskrets med medelsvenssons har det aldrig resonerats på det viset. Skåning som jag är, så pratar folk i min krets bara om vilka störda villapriser det är i Lund, Malmö, Lomma, Vellinge och att därför köper vi "medelmåttor" våra villor på andra ställen i Skåne istället. Genomsnittsvillan i Skåne kostar ju inte i närheten av 3,5M som aimulaikon påstod. Räcker man tar sig 15 min med bil/tåg iväg från Lund så är priserna överkomligare.

Det är just det som blir problemet, för några årsedan var det förmöget folk som köpte hus i den prisklassen, idag nästan vem som helst. Många utan att ens verka förstå vilka summor de faktiskt väljer att betala för ett radhus byggt på 70-talet. Det är något sjukt över det hela, frågan är bara om det kommer fortsätta eller var och hur det tar stopp.

EDIT: Pratade igår med en kompis som sålt sin lägenhet som hon köpte 2004 för 270 000kr. Nu fick hon 1 380 000kr och har inte gjort ett skit sedan hon flyttade in och då bytte tapeter och la nytt golv. VAD är det som gör att lägenheten nu är värd över en miljon mer än 2004? Att priset stiger är inget jag reagerar på, men hur fort priset stigit är vansinnigt. Tittar folk bara på den nuvarande månadskostnaden utan att titta på priset nu för tiden eller?
Senast redigerad av Optiroc 2012-12-13 kl. 10:36.
2012-12-13, 20:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
15 minuter ifrån Lund ligger både Kävlinge och Bjärred med stora villabestånd. Där talar vi prisklasser om minst 3.5 miljoner ifall man inte är pigg på ett bostadsrättsradhus med månadshyra. Så vad är din poäng?

Min poäng är att dina skånska pris-siffror inte stämmer.
Vem som helst kan gå in och titta på www.maklarstatistik.se och se att medelvillan i Kävlinge kostar under 2.5 M. Även medelvillan i hela Skåne kostar under 2.5 M. I de senaste siffrorna når inte ens medelvillan i Lund eller Malmö upp på 3.5M. De var kanske där en ytterst kort tid på toppen av bubblan. Att priserna är höga i Lomma (Bjärred ligger i Lomma kommun) har jag redan själv sagt. Lomma är extremt och verkligen inte representativt för hela Skåne, så du har fel när du påstår att medelvillan i Skåne kostar 3.5 MSEK.
2012-12-13, 20:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Det är just det som blir problemet, för några årsedan var det förmöget folk som köpte hus i den prisklassen, idag nästan vem som helst. Många utan att ens verka förstå vilka summor de faktiskt väljer att betala för ett radhus byggt på 70-talet. Det är något sjukt över det hela, frågan är bara om det kommer fortsätta eller var och hur det tar stopp.

Ja, normalt är det inte. Nu kan man läsa hur rekordmånga mäklare lämnar yrket. Det är precis så jag minns rubrikerna på 90-talet vid den kraschen. Känns som en flashback.
2012-12-13, 22:04
Medlem
Citat:
1. Hur högt stiger priset på låt oss säga en 2:a i innerstan innan den blir för dyr? Har vi börjat närma oss smärtgränsen, eller är det först om några miljoner som den gränsen börjar, eller kommer aldrig gränsen för priset kommer bara stiga i alla oändlighet?
Frågan är intressant. Om vi säger att räntorna halveras (rent hypotetiskt) så borde priset kunna fördubblas. På ett ungefär vill säga. OCH om banker eller andra är villiga att låna ut. Och det vill dom kanske iom att dom konkurrerar om kunderna. Viljan att finansiera kan vara motsvarande dagens vad gäller vad hushållet skall betala.

Det som kan hindra är att bankerna inte vill åka på kreditförluster. Dom tittar på hur räntor och priser varierar. Och dom kommer att anpassa maximal lånenivån efter detta.
Dessutom är det inte bara bankernas bedömning som har betydelse. Bankerna finansierar utlåningen med upplåning genom att emittera obligationer. Den ränta som köparna av dessa inte vill gå under blir ett golv (+ viss marginal) för bankerna. Även om bankerna skulle kunna tänka sig att gå lägre kan dom inte göra det, då det skulle leda till negativt räntenetto.

Citat:
4. Vad händer med alla de unga par som idag köper villa och slänger in allt befintligt sparkapital för kontantinsatsen och som sedan måste renovera för dyra pengar? Generationerna innan har dels haft möjlighet att belåna huset vid varje renovering och även haft betydligt mindre i lån, vilket ökat utrymmet för att lägga undan för obehagliga överraskningar. Ska de unga paren ta blancolån för att lägga om tak, dra om el och liknande saker?
Måste dom renovera då?

Lägga om tak kan dom göra själva på semestern. Samma sak med dräneringen. Gör man jobbet själv är det inga kostnader att tala om.
2012-12-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Min poäng är att dina skånska pris-siffror inte stämmer.
Vem som helst kan gå in och titta på www.maklarstatistik.se och se att medelvillan i Kävlinge kostar under 2.5 M. Även medelvillan i hela Skåne kostar under 2.5 M. I de senaste siffrorna når inte ens medelvillan i Lund eller Malmö upp på 3.5M. De var kanske där en ytterst kort tid på toppen av bubblan. Att priserna är höga i Lomma (Bjärred ligger i Lomma kommun) har jag redan själv sagt. Lomma är extremt och verkligen inte representativt för hela Skåne, så du har fel när du påstår att medelvillan i Skåne kostar 3.5 MSEK.

Jag föreslår att du kikar på vad praktiska familjevillor kostar i praktiken, efter budgivning, istället. Det är min poäng.
2012-12-13, 22:18
Medlem
SEB inför amorteringskrav på 60 år enligt DI. Gäller nya lån och även ökning av befintliga. Givet att de flesta bara kikar på månadskostnaden borde detta leda till en ganska bister prisutveckling över en natt. Spännande!

http://www.di.se/#!/artiklar/2012/12/13/seb-infor-amorteringskrav-pa-bolan/
2012-12-13, 22:33
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallanWrasse
SEB inför amorteringskrav på 60 år enligt DI. Gäller nya lån och även ökning av befintliga. Givet att de flesta bara kikar på månadskostnaden borde detta leda till en ganska bister prisutveckling över en natt. Spännande!

60 år är tyvärr fortfarande ett skämt. Säg att man tar ett stort lån för att skaffa den bostad man ska bo i större delen av livet och skaffa familj i, vid 30 års ålder. Då ska det alltså vara slutamorterat vid 90 års ålder. Det kommer inte alls gå ihop ekonomiskt när man är pensionär (eller död), det kommer i bästa fall leda till endast kraftigt eftersatta och fallfärdiga hus då folk inte kommer ha råd att renovera dom löpande/ordentligt. Full amortering på 30 år eller i undantagsfall max 40 år borde det vara som i vettiga länder utan bo-/skuld-/kreditbubblor.

60 år är dock bättre än nuvarande 100-200 år.

Annika Falkengren hade alltså största staken/mest vett, kudos till henne.
2012-12-13, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallanWrasse

För någon som lånat 2 MSEK skulle det bli en amortering på ca 1000 i månaden, om jag inte räknar helt fel. Och skulle väl kunna leda till att bankerna reducerar sin max utlåning med ca 15%. Eller att man går från ca 5 ggr årslön till drygt 4 ggr årslön.

Fast vi får väl se. Följer inte de andra med så får nog SEB backa. Fast man backar redan på en gång lite genom att säga att låntagare kan begära att få slippa amortering.

Fråga till alla: varför går inte statliga SBAB främst när det gäller amortering?
(Ja, frågan är naturligtvis retorisk).
2012-12-13, 22:38
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
För någon som lånat 2 MSEK skulle det bli en amortering på ca 1000 i månaden, om jag inte räknar helt fel. Och skulle väl kunna leda till att bankerna reducerar sin max utlåning med ca 15%. Eller att man går från ca 5 ggr årslön till drygt 4 ggr årslön.
Enligt svensk prissättning på bostäder bör de då falla med ca -15%, givet att alla banker inför samma krav vilket är långt från givet. Vilka blir först att haka på, Swennebank?
2012-12-13, 22:44
Medlem
Gargameliks avatar
En teori till att dom inför detta själva kan ju vara att det vankas lagkrav på amortering på säg 30 år, då inför dom 60 år först själva, kanske för att dom hoppas slippa lagkrav?
2012-12-14, 00:10
Medlem
lagartos avatar
Nu när jag räknar på min kåk så är inte 60 års amorteringstid ett problem för mig. Faktum är att jag kommer ligga högre i april.

Om jag räknar på att man då har möjlighet att betala in 15% i handpenning, så kommer boendekostnaden på min kåk att bli ca 12000 i ränta och amortering, och övriga driftkostnader ca 2000.
Fortfarande betydligt billigare än en hyresrätt som är nyproducerad i samma storlek.

Det som är intressant är att de som använder sin bostad som bankomat kommer att få ett och annat att fundera över när de nya lånen ska betalas tillbaka. Mindre nya inköp av bilar, båtar och renoveringar kommer bli resultatet. BNP kommer att minska, hur kommer då Ingves resonera? Sänka räntan....?

SEB flaggar tydligt att det kommer att vara förhandlingsbart med 60 års amortering. Vi får väl se hur det lir med detta i slutändan. Troligen kommer många kunna prata bort amorteringen och det blir som vanligt...
SEB är den bank som varit mest aggresiv med nyteckning av bolån sista åren med stor ökning av marknaden. Inte särskilt förvånande att dom kom med detta.

Ett bra beslut.
2012-12-14, 07:15
Medlem
En liten uppdatering från verkligheten. Jag har tidigare i tråden berättat om en villa i Täby (Centralvägen) som först kom ut med utgångspriset 13 900' och omlistats flera gånger med lägre och längre utgångspris. Nu har den återigen kommit ut med utgångspriset 9 430' och efter en hetsk och intensiv budgivning har ett endast bud kommit in: På 9 000'.

Från nästan 14 miljoner till 9. Ingen aning om vad pantbreven ligger på men villor i denna prisklassen tycks ju ha svårt just nu.
Senast redigerad av Polonius 2012-12-14 kl. 07:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in