2012-11-23, 07:57
Medlem
Jag såg på nyheterna igår att det byggs allt mindre trots bostadsbristen i många städer.

Om vi leker med tanken på att priserna börjar krascha som många säger kommer hända samtidigt som nybyggandet avtar helt. Vad händer på bostadsmarknaden då? (främst i städer där det råder bostadsbrist och som växer)

Om vi tar Stockholm som exempel - många vill bo I Stockholm och detta har drivit upp priserna. Då det finns en begränsad mängd hus och bostäder i Stockholm så har folk sökt sig till dess omedelbara närhet och därmed har priserna även där drivits upp.

Kommer priserna "jämnas ut" - dvs att priserna på de allra dyraste bostäderna i Stockholm sjunker i värde medan de omkring Stockholm behåller sitt värde eller kommer priserna omkring Stockholm sjunka medan priserna i Stockholm behåller sitt värde?
2012-11-23, 09:31
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Låter strålande. Jag fick precis ett lånelöfte av min granne. Han är 18 månader
Har han bankoktroj? I så fall kanske mäklaren vågar lita på hans utfästelser om krediter.
2012-11-23, 11:48
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Har han bankoktroj? I så fall kanske mäklaren vågar lita på hans utfästelser om krediter.
Vet inte, gott om leksaksbilar verkar han ha däremot. Fullgott substitut?
2012-11-23, 12:07
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag såg på nyheterna igår att det byggs allt mindre trots bostadsbristen i många städer.

Om vi leker med tanken på att priserna börjar krascha som många säger kommer hända samtidigt som nybyggandet avtar helt. Vad händer på bostadsmarknaden då? (främst i städer där det råder bostadsbrist och som växer)

Om vi tar Stockholm som exempel - många vill bo I Stockholm och detta har drivit upp priserna. Då det finns en begränsad mängd hus och bostäder i Stockholm så har folk sökt sig till dess omedelbara närhet och därmed har priserna även där drivits upp.

Kommer priserna "jämnas ut" - dvs att priserna på de allra dyraste bostäderna i Stockholm sjunker i värde medan de omkring Stockholm behåller sitt värde eller kommer priserna omkring Stockholm sjunka medan priserna i Stockholm behåller sitt värde?
Bostadspriserna styrs av två slags faktorer. Dels räntan (och lättheten att få lån). Dels bostadsspecifika förhållanden (inflyttning och svårigheten att få byggtillstånd t.ex.) Hur stor del av de senaste ca 15 årens prisuppgångar som beror av det ena och det andra är svårt att avgöra och det varierar mellan olika bostäder. När den finansiella bubblan spricker (kanske genom att banker slutar låna ut, även om Riksbanken håller nollränta) så borde det slå någorlunda proportionellt mot bostädernas pris och därför få en utjämnande effekt på prisnivåerna. Men bostadsbristen i främst Stockholm kan å andra sidan göra att en större del av prisuppgången har varit icke-finansiellt motiverad där än på andra håll.

Kejsaren högg som bekant av ekonomens ena hand därför att han var trött på att höra:
"On one hand... But then on the other hand..."
2012-11-23, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Bostadspriserna styrs av två slags faktorer. Dels räntan (och lättheten att få lån). Dels bostadsspecifika förhållanden (inflyttning och svårigheten att få byggtillstånd t.ex.) Hur stor del av de senaste ca 15 årens prisuppgångar som beror av det ena och det andra är svårt att avgöra och det varierar mellan olika bostäder. När den finansiella bubblan spricker (kanske genom att banker slutar låna ut, även om Riksbanken håller nollränta) så borde det slå någorlunda proportionellt mot bostädernas pris och därför få en utjämnande effekt på prisnivåerna. Men bostadsbristen i främst Stockholm kan å andra sidan göra att en större del av prisuppgången har varit icke-finansiellt motiverad där än på andra håll.

Kejsaren högg som bekant av ekonomens ena hand därför att han var trött på att höra:
"On one hand... But then on the other hand..."

Jag tror bostadsspecifika förhållande är den starkaste anledningen till att priserna stigit.

Jag känner till mindre orter och samhällen (som inte ligger så långt ifrån större orter med stor värdeökning på bostäderna) där priserna stått still sedan början av 90-talet. Man kan alltså köpa ett hus för samma pris idag eller tom mindre än vad det kostade 1994 eller 1995.

Behöver jag tillägga att det inte byggs så mycket nya hus i dessa samhällen?

Det är ändå hus som folk bott i så de är fräsha och underhållna. Det är också lätt att få byggnadslov om man vill men det har inte byggts några nya hus sedan slutet av 80-talet. Varför bygga nytt för min 1.5 miljoner när man kan köpa ett fräscht färdigt hus för 600-700.000?
2012-11-23, 12:56
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tror bostadsspecifika förhållande är den starkaste anledningen till att priserna stigit.
Det passar dock dåligt som förklaring till varför bostadspriserna kraschat med 1/3 i andra länder, som Danmark och USA. Och varför de kapsejsade i Sverige i början av 1990-talet. Bygg och flytt förändras ganska långsamt och stadigt. Men priserna kraschar dramatiskt gång på gång. Förklaringen är prisernas finansiella komponent, räntan kort sagt.
2012-11-23, 13:06
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Det passar dock dåligt som förklaring till varför bostadspriserna kraschat med 1/3 i andra länder, som Danmark och USA. Och varför de kapsejsade i Sverige i början av 1990-talet. Bygg och flytt förändras ganska långsamt och stadigt. Men priserna kraschar dramatiskt gång på gång. Förklaringen är prisernas finansiella komponent, räntan kort sagt.

Fast det är var andra förhållanden i USA, Danmark och Sverige på 90-talet. Jämfört med Danmark har vi inte haft alls samma spekulationsbubbla, folk äger inte flera lägenheter samtidigt i rent spekulationssyfte. En stor anledning till det är sannolikt hyresregleringarna. Du kan inte köpa en bostadsrätt och hyra ut den i andrahand till högre pris än vad motsvarande hyresrätt kostar i månaden vilket gör att man inte täcker avgift + räntekostnad.
2012-11-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Möjligheter skapar man, genom att ta initiativ och få med andra.
Tyvärr så har Sverige fastnat i nöjdhets-träsket, och i sådant klimat är det jobbigt att få igång förändring.
Det behövs individer som vågar sticka ut hakan, gå emot jantelagen och hitta ett bättre sätt, och som även har förmåga att få med sig andra.
Då syftar jag inte på de som ältar likt: "Vad var det jag sa. Jag visste hela tiden att det var en bubbla, men ingen lyssnade. Det är de andra, som gjort fel, inte jag." Den attityden är totalt initiativlös, och helt värdelös för vår ekonomi.

Men en bubbla har ju normalt en tidsrymd. När den stannar av, kraschar eller boomar beror enbart och enbart på politik.
Ekonomi har inget med det att göra, i klassisk mening. Regeringen tar in nytt folk=bygger på bubbla
Riksbanken ska bara titta på kpi=möjligen en halvtaskig levnadsomkostnad....bygga bubbla i fasta värden, men, går de ner måste Banken agera!
Fastighetskatten. Efterfrågan efter fasta tillgångar som man inte kan printa i all evighet digitalt.

Bubblan började 1998. Sjuklig blev den 2004, då räckte inte normal rekyl. Sen kan den rulla vidare, pga politiken-
2012-11-23, 13:36
Medlem
Citat:

I Danmark finns det väl också väldigt mycket mer bostäder än Stockholm, inte lika stor brist där. Priserna lär nog ta ett kliv uppåt nu igen, när man får ta ut mer i hyra utan att åka dit på ocker, hörde flera idag på jobbet som pratade om "vad spelar det för roll om priserna går ner lite, man kan alltid hyra ut om man inte vill sälja", tror många fler resonerar så, tyvärr.
2012-11-23, 14:09
Medlem
Fris avatar
Som sagt har den absurda prisuppgången på bostäder orsakats BÅDE av låg ränta och bostadsbrist. Men högre ränta, eller ökade svårigheter att beviljas lån, kommer så klart att sänka bostadspriserna, och vi talar om tiotals procent här, inga småjusteringar. Alternativet vore att folk plötsligt skulle börja lägga en mycket större andel av sin inkomst på boende, och det finns det väl ingen anledning att anta. Det är väl redan nu ganska så utmaxat och högprioriterat, särskilt i Stockholm.
2012-11-23, 14:30
Medlem
Citat:
Som sagt har den absurda prisuppgången på bostäder orsakats BÅDE av låg ränta och bostadsbrist. Men högre ränta, eller ökade svårigheter att beviljas lån, kommer så klart att sänka bostadspriserna, och vi talar om tiotals procent här, inga småjusteringar. Alternativet vore att folk plötsligt skulle börja lägga en mycket större andel av sin inkomst på boende, och det finns det väl ingen anledning att anta. Det är väl redan nu ganska så utmaxat och högprioriterat, särskilt i Stockholm.

I Stockholm är den ingen ovanlighet att 25-50% av inkomsten läggs på boende, den uppfattningen har jag fått från mina bekanta. Men det kan ju såklart vara missvisande. Men många knegares våta dröm är att bo innanför tullarna.
2012-11-23, 14:54
Medlem
libbens avatar
http://www.svtplay.se/video/591940/19-11-del-2-av-3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in