Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Nej, men om jag ska låna för att köpa en bostad så bryr jag mig inte så mycket om deras sparränta utan deras låneränta.
Banken måste få pengar som de ska låna ut.
Citat:
Fast nu är du där igen, finansieras verkligen utlåning till bostäder via sparande på bankkonton?
I en fri marknad - ja. Nu kan det mycket väl vara så att riksbanken håller hela karusellen under armarna.
Citat:
Fast nu är det inte så utlåningen till bostäder finansieras.
Sedan så kan vi konstatera att staten gick in och räddade banker även på 1800-talet så att det var otroligt bra kan diskuteras. Bankverksamheter var dessutom mer eller mindre reglerade även under 1800-talet.
Det kallas free banking just för att subventioner som insättningsgaranti inte existerade, det behövdes dock inte ens.
Var ingen störra bank som gick under på dessa 70 år av free banking så vet inte vad för räddning du talar om.
Citat:
Nu pratar jag om Sverige. Är det ett orimligt pris? Än så länge har bankerna betalat in några 10-tal miljarder och detta ackumuleras år för år.
Ja absolut. Vadå tror du staten bara lyckas hitta jämviktpriset för en insättningsförsäkring? De agerar i blindo. Insättnignsgarantin höjdes till 500 000 2008 och som jag förstått inte med en medföljande höjning i "premien" (läs: punktskatten). Avgifterna på mellan 0,06% och 0,14% kan ses som att man anser att den systmatiska risken är en tiondels procent. Jag tycker det är så orimlig man kan vara, kreditinstituten har större risk på att svenska staten inte klarar att betala av sin statsskuld på grund av osäkerhet i regimen. Alltså marknaden säger att det är större chans att vi har revolution än vad staten säger att risken är för att man behöver betala insättningsgarantin.
Citat:
Oavsett vilket så är rör det inte finansieringen av utlåning till bostäder.
Jo. Ta bolånefonder som är väldigt vanliga. De innebär en systematisk risk vars kapitalförluster idag täcks av staten, således finns det inget skäl att ens värdera vad den risken är.
Citat:
Fast vi har haft lågkonjunkturer under många år nu. Jag är, till skillnad från alla domedagsprofeter, inget orakel. De kan gå ner, de kan gå upp. Vad jag däremot är övertygad om är att det inte kommer bli några stora förändringar. Det kommer inte att bli någon krasch om det nu inte är så att man går in från politiskt håll och genomför stora förändringar.
Nu finns det skäl till att vara "domedagsprofet" och nuvarande kris som kommer är bland de lättaste att förutspå någonsin, eftersom det är en politisk konstruktion i form av ohållbara skulder.
De strukturella problemen är enorma. Det finns bra skäl att inte vara optimistisk alls. Tycker inte ens man bör kallas orakel när t.om. offentliga utredningar säger att det blir lågkonjuktur nästa år (om inget sker, eller fel saker sker).
Vad tror du sker när stater är tvungna att skära ner sina offentliga utgifter rejält? Det är så knacklig ekonomi att vi går in i lågkonjuktur nästa år i världen (USA kommer dra ner resten) bara sequestration går igenom. Tanken att Obama av någon underlig anledning kommer ha bättre tur att förhandla nu (finns en bok om hur dålig han är på det) med i princip samma representanthus baseras inte på mer än önsektänk. Saken är den att gör de inga förändringar alls är vi en lågkonjuktur per automatik.
Citat:
P.g.a. av regleringarna så kommer priserna att hållas uppe. Ingen politiker kommer under överskådlig tid våga gå in och ändra i t.ex. hyresregleringarna. Det sista du tar upp tror jag inte är någon vanlig företeelse sett till bostadsmarknaden i stort. Dessutom så kräver bankerna en hel del marginaler i hushållens budgetar så det är inget jag är speciellt orolig för. Jag tror inte att dessa personer kommer att vara de som träffas sådär jättehårt vid en försämrad ekonomi, det är en ganska stabil grupp.
Nuvarande regering har ju gjort flera förändringar till hyresmarknaden, så det kan vara en fråga om när det når kritisk massa.
Ja de kräver bra marginaler, men det säger inte att priset alltid behöver gå upp eller kommer stanna så högt över KPI som det gjort idag, det säger enbart att bankerna är i gott skick. Sen är frågan hur bra det håller, marginalerna baseras ju på personernas löpande inkomster, vilket mycket väl kan ändras av exempelvis ett stort fall i svenska exporter.
Även om de inte träffas så har vi problem att se framåt till vilken grupp som ska ersätta dem. Var ska de nya kunderna komma ifrån? Det kan inte bara bli en marknad för äldre att byta bostäder, unga behöver komma in också.
(Sen är det vanligaste att föräldrar skriver på lånen för att räntan ska gå ner)