Citat:
Som jag ser det, genom importerad deflation samt/eller en dålig metod att mäta inflation.
Om krediterna ökar så ökar pengamängden=Inflation. När de mäter inflation i Sverige (KPIF) så tar de med tv-apparater från t.ex Kina som minskar i pris pga deras valutamanipulation samt produktionstillväxt i form av effektiviseringar i deras produktion.
En stor del av det vi konsumerar är importerade varor som har en deflaterande verkan i KPI. Riksbanken anser att allt billigare tv-apparater från Kina indikerar lägre inflation i Sverige och sänker räntan. Nya pengar skapas men gör inte tv-apparaterna dyrare då Kinas tillväxt är högre än inflationsverkan av räntesänkningen.
De nya pengarna måste ta vägen någonstans och de stannar i huvudsak på den svenska marknaden och har placerats i huvudsak i bostäder och en del på börsen. (Därför priset på bostäder ökat men inte priset på tv-apparater, kom ihåg tv-apparater är bara ett exempel så inte lönt att just attackera mina argument med att påpeka att priset på tv-apparater har minsann inte minskat osv)
Det är därför jag tidigare har skrivit om en kredit/pengar/inflationsbubbla som har bundits upp i fastigheter snarare än en fastighetsbubbla (driven av vinstspekulation).
Förövrigt så är det en hel del om vad du skriver alpha som jag inte håller med om men jag tycker ändå att det är bra att du skriver i tråden då det leder till diskussion och nya infallsvinklar. Hade varit en tråkig diskussion om alla bara hade varit överens.