Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Lånen ligger dock på ganska lång tid. Nog minst 30 år. Och det brukar ligga mycket amortering på slutet vad jag förstår. Räntan bör dock bankerna kunna skruva på då många har betydligt kortare bindningstid.
Vad jag har förstått så är de flesta bolån rörliga, eller kortare än 3 månader.
Citat:
Det lär inte ske över en natt. Ska KPI börja öka 13% per år så har lånen hunnits "amorteras" ganska mycket under flera års inflationsökning.
Riksbanken höjde räntan till 75% över en natt. Och till 500% samma eftermiddag (så det är svårt för daytradern att gissa var toppen ligger, säkrast att anta det värsta!) Riksbanken kan just nu denna natt proklamera att räntan är en liten häst, och därmed är räntan en liten häst. Siffernissarna får så lov att stoppa in en liten häst i sina ekvationer och algoritmer.
Tradern:
"-Öh, hur gör jag nu fröken?"
Chiefen:
"-Öh, pröva med pi% för pi ser ju litegrann ut som en liten häst."
Räntan är ju precis vad som helst som Gud Staten säger att den är, eller hur? Precis som staten håller presskonferenser varje kvartal för att proklamera att härmed sänker vi arbetslösheten med 0.25% och höjer BNP med 0.25%. Och målet för nästa femårsplan är att bygga symaskinsfabriker på Månen och...